Článek
Začínali bez jména, jen s kamerou a často v dětském pokoji. Teď je sledují statisíce fanoušků, uzavírají partnerství s globálními firmami a ročně za to inkasují miliony korun. Magazín Forbes zmapoval nejvíce vydělávající české youtubery a streamery.
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Desítku těch - z pohledu financí - nejúspěšnějších tvoří osm mužů a dvě ženy.
Na vrcholu žebříčku stojí s ročním příjmem 15 milionů korun známý tvůrce a parkourista Tary, následuje ho na druhé příčce streamer a youtuber Agraelus, který ročně vydělá o dva miliony méně - 13 milionů korun. Bronzová pozice patří tvůrci známému pod přezdívkou MenT. Ten vydělává ročně 10,5 milionu korun. Mezi elitu se vešel i Kovy, jemuž s šesti miliony patří sedmá příčka.
Kritika nejlépe placeného youtubera v Česku
Tary, celý jménem Taras Povoroznyk, žebříček opanoval navzdory tomu, že jeho videa byla v minulosti kritizována jeho kolegy z branže a velkou částí české společnosti. Jedním z jeho prohřešků bylo například youtubové video, kde Tary natáčí svou zběsilou jízdu autem v rychlosti 250 km/h. Nelze také vynechat diskutovanou kauzu, kdy se slavný youtuber v živém přenosu na svém instagramovém účtu posmíval jednomu ze svých mladých fanoušků, že nemá peníze na jeho produkty.
Jedním z jeho hlavních příjmů je podle Forbesu organizace sportovních kempů, kde učí své fanoušky parkourovému umění, a také příjmy ze zboží, které nechává vyrábět na zakázku s vlastní značkou (tzv. merch).
Téměř polovinu žebříčku zabírají autoři, kteří stojí za takzvanými streamerskými kanály, přes které mohou fanoušci sledovat jejich oblíbenou videohru pod taktovkou samotného youtubera. Ti se kromě Youtube objevují také na platformě Twitch, přes kterou jim fanoušci mohou posílat finanční příspěvky za jejich výkony.
Na šesté a osmé pozici se objevily také dvě ženy - Barbora Votíková a Anna Šulcová. Jejich výdělek se pohybuje mezi 5 a 6 miliony korun. Ženy tvoří obsah na rozdílná témata, zatímco Votíková zaměřuje svou tvorbu zejména na humorné skeče, Šulcová v posledních měsících zaujala svou angažovaností v prevenci onemocnění covid-19. Zároveň se ale na svém YouTube, Instagramu a TikToku věnuje módě a životnímu stylu.
Forbes při sestavování žebříčku vycházel z celého spektra příjmů, které se dnes úspěšnému youtuberovi a streamerovi nabízí. Patří k nim: základní reklamní příjmy z platforem (které umožňuje reklama na YouTube, na Twitchi i na Facebooku), spolupráce s jednotlivými platformami, přímé příspěvky od diváků a odběratelů nebo exkluzivní partnerství s produkty různých značek.
Do položek se počítá také placená propagace a product placement (ukazování log nebo produktů na obrazovce), účast na veřejných, firemních nebo soukromých akcích nebo prodej osobnostních práv včetně spojení vlastního jména s konkrétní značkou ve formě tzv. ambasadorství.
Jednou z vůbec nejdůležitějších položek v příjmech slavných autorů je prodej vlastního zboží a produktů, jako jsou trička, kšiltovky, hrníčky nebo náramky s nepřehlédnutelným jménem oblíbeného tvůrce.
Časopis Forbes u konkrétních částek vycházel z kvalifikovaných odhadů ročních nezdaněných příjmů od července 2020 do června 2021. Čerpal z veřejně dostupných informací, diskuzí se samotnými tvůrci a lidmi, kteří se v oboru pohybují dlouhodobě.
Na tvorbě žebříčku se výrazně podílela také společnost Subscribe, největší tuzemská agentura svého druhu, zastupující podstatnou část nejvýraznějších tváří youtubové scény.