Článek
Zdá se, že pro aktivisty na sociálních sítích není větší radosti než z pohodlí vlastního gauče rozcupovat to, co se ostatní snaží vybudovat. Často argumentují tím, že podnikání Home Creditu, tj. spotřebitelské půjčky, je kontroverzní a samotný fakt, že Home Credit podniká také v Číně, jej diskvalifikuje z dobročinnosti v Česku.
Spotřebitelské úvěry upravuje v Česku zákon a jejich poskytovatelé jsou licencováni Českou národní bankou. Pokud bychom se měli ztotožnit s názorem aktivistů, pak žádná banka v této zemi by neměla pověst dost dobrou na to, aby mohla být donátorem. Každá z nich totiž nabízí i spotřebitelské úvěry, podle stejné regulace, jíž je podřízen Home Credit. A ani Škoda Auto, díky svému rozsáhlému podnikání na čínském trhu, by se touto optikou nekvalifikovala mezi firemní dárce.
Ne každý si chce vzít půjčku. Z tohoto svého životního postoje, který lze respektovat, by však neměl činit dogma a diktát pro ostatní. V Česku možná necítíme přidanou hodnotu spotřebitelských půjček tak ostře jako v Asii, kde silný hospodářský rozvoj teprve dává vzniknout střední třídě. V Česku je zaměňujeme s „půjčkami do výplaty“ pro ty, kdo notoricky nevystačí s penězi. To, co se nyní děje v Asii a čehož je Home Credit hrdou součástí, připomíná poválečný růst v USA. Tehdy firmy jako General Electric založily nový typ finanční služby, splátkový prodej, jenž tehdy, jako dnes v Asii, podporoval spotřebu domácností, aby rozjel ekonomiku.
Home Credit dělá totéž. Na všech deseti trzích, kde podniká: od Spojených států přes Indii, Čínu až po Filipíny je regulovanou společností. Lichváři, na rozdíl od firem s licencí, působí v černé ekonomice či v tzv. šedé zóně skryti před veřejnou kontrolou. Home Credit by přišel o licenci a tím i o možnost podnikat, pokud by se prohřešil proti regulaci.
Firemní dárcovství je zcela přirozenou součástí vzdělávacího systému všude na světě. Analytici a odborníci ze soukromého sektoru jsou často zváni k výuce prostě proto, že úzké propojení teorie a praxe nabízí lepší uplatnění absolventům škol. Právě tohle a nic jiného je cílem partnerství, do něhož vstoupil s Univerzitou Karlovou Home Credit. O tom nechť nikdo nepochybuje.
Autor je šéfem korporátní komunikace Home Credit ze skupiny PPF.