Hlavní obsah

Ťok se rozhodl z křesla ministra sám odejít, už ho nebaví dělat pod Babišem. Takhle ho premiér péroval

Podívejte se, jak premiér Babiš péroval ministra dopravy.Video: Václav Dolejší, Seznam Zprávy

S premiérem a lídrem ANO si ministr dopravy Dan Ťok přestal rozumět už dávno.

Článek

Už před rokem musel ministr dopravy Dan Ťok opakovaně protrpět scénky, kdy ho premiér Andrej Babiš veřejně ponižoval.

„Tady to podepište! Pěkně do prvního řádku,“ křičel lídr ANO na svého ministra, když ho nutil podepsat petici proti sobě – za zrychlení přípravy výstavby obchvatu České Lípy. „Vy nemáte ani tužku, já vám ji půjčím. Ne, adresu tam, prosím vás, nepište!“

Na místě budoucího obchvatu emocím přihlížela asi třicítka lidí – několik ministrů, liberecký hejtman Martin Půta, senátor Jiří Vosecký nebo šéf libereckého ŘSD a řada dalších místních politiků.

Ťokovi to evidentně nebylo moc příjemné. Vždyť podobné Babišovy výpady musel ministr dopravy vytrpět i při návštěvě v ostatních regionech. Vždy to působilo tak, že právě kvůli němu tady chybí už roky silnice.

„Pan premiér má pocit, že když na lidi netlačí, tak nikdo nepracuje. Což není pravda. Ale je to jeho styl, který asi nepředěláme. Já mám jiný manažerský styl a nejsem na rozdíl od něho přesvědčený, že dobrých výsledků dosáhnete tím, že budete na lidi řvát,“ reagoval tehdy Ťok.

A zároveň cítil, že už ani nemá Babišovu důvěru: „Když já mu něco vyprávím, tak mě zastaví a řekne – víte co, přiveďte mi někoho, kdo to opravdu dělá.“

Po celou dobu na výměnu ministra dopravy silně tlačili také komunisté, kteří svými hlasy drží vládu ANO a ČSSD u moci. „Komunistům nejde ani tak o ministra jako takového jako spíše o vliv a o posty ve státních organizacích. Zkrátka Dan Ťok nevyhovuje ekonomickým a lobbistickým zájmům KSČM,“ prozradil poslanec ANO Přemysl Mališ, že komunisté oplátkou za podporu požadovali křesla v Ředitelství silnic a dálnic a Správě železničních dopravních cest.

Premiéru Babišovi nejvíce vadilo, že stavba dálnic nejde tak rychle, jak si představoval – autostrády jsou vedle vyššího výběru daní jeho ústřední slib. Ovšem na Ťoka se definitivně naštval až kvůli sněhu – loni v prosinci, když kvůli sněžení několikrát zkolabovala dálnice D1.

„Jsem naštvaný. Pan ministr je měkký na svoje podřízené. Musí být na ně tvrdší a důslednější, popohánět je,“ svěřil se Babiš svému deníku MF Dnes.

Šedesátiletý manažer Dan Ťok, jenž před vstupem do politiky působil jako generální ředitel společnosti Skanska, se nezvykle razantně ohradil a nejspíš tehdy se rozhodl vzájemné trápení ukončit.

„Přijde mi nevhodné, když premiér pronáší výroky typu Ťokovi nemůžete věřit. Buď mám někoho v týmu, s kým chci pracovat, nebo ho tam nemám a nepracuji s ním. Netuším, proč má teď potřebu říkat, že Ťok je slabý. To mi přijde naprosto nevhodné,“ reagoval naštvaný ministr dopravy v deníku Právo.

Po Novém roce se oba dohodli, že ministr z vlády odejde. Stát se tak mělo v polovině března, po sněmu ANO. Ťokův odchod nakonec ještě o pár týdnů pozdržela kauza kolem mýtného tendru, kde první místopředseda ANO Jaroslav Faltýnek lobboval za firmu Kapsch.

Otázka teď zní, kdo bude novým ministrem dopravy. V Babišově hnutí má tuto oblast na starosti Martin Kolovratník, předseda sněmovního podvýboru pro dopravu. Poslanec však pro Babiše není žádná kvalifikace, hledá „odborníka“ – ideálně zase nějakého šéfa velké stavební firmy.

Potíž je ale najít někoho, kdo by byl ochotný vzdát se manažerské kariéry, vlézt do vlády – a s velkou pravděpodobností prožívat totéž co Dan Ťok.

Doporučované