Článek
Malé dvoumístné letadlo Pipistrel Velis Electro, určené pro výcvik pilotů, čerpá energii z baterie. Dokáže létat nejméně 50 minut, což bývá typické pro využití v leteckých školách.
„Začali jsme létat na elektřinu v roce 2007. Před Velis Electro jsme postavili více než osm letounů. Zjistili jsme, co je technologicky zapotřebí i co má mít z pohledu uživatele typově certifikované letadlo,“ řekl Tine Tomazic, který je u Pipistrelu šéfem výzkumu a vývoje. „Typové ověření znamená, že letadlo může být bez omezení komerčně používáno. Pro letectví jako celek je to opravdu milník. Umožní to elektrifikaci mnohem větších letadel,“ dodal.
Pipistrel má letos dodat prvních 31 letounů Velis Electro zákazníkům v sedmi různých zemích.
„Je to vzrušující průlom,“ uvedl výkonný ředitel EASA Patrick Ky v prohlášení vydaném minulý měsíc. „Je to první elektrické letadlo, které EASA certifikovala, ale rozhodně nebude poslední, protože letecký průmysl vyvíjí nové technologie ke snížení hluku a emisí a ke zlepšení udržitelnosti letectví,“ dodal.