Hlavní obsah

Tohle je jídlo z restaurace pro psy. Část českých hospod má co dohánět

Kočovná restaurace míří z pražské Stromovky na veletrh For Pets. A potom možná do ZOO.Video: Filip Horáček, Seznam Zprávy

Majitelé hýčkají své zvířecí mazlíčky. Zejména to platí o psech. Ve světě jsou už pro ně hotely a restaurace. Jedna právě kočuje po Česku a jídlo na talíři tam vypadá líp než v řadě tuzemských restaurací.

Článek

Mobilní Pestaurace přijede, rozloží stoly, improvizovaný „cvičák“ a může se začít. Přicházející psi si vyberou jednu ze tří pochoutek tím, že olíznou jednu z kapek digestu neboli výtažku z jídla z nachystaného menu.

Jídelní lístek je snadné splést si s „à la carte“ kvalitní restaurace pro lidi. První chod láká na čerstvé hovězí maso s bylinkami a houbami shiitake na špenátových lístcích s plátky dýně a bramborovým pyré se zeleným hráškem.

Nešetří se na ničem. Dokonce ani na food stylingu, tedy uměleckém naaranžování jídla na stříbrné talíře, z nichž potom čtyřnozí mazlíčci pokrm slupnou. O to, jak pokrm na talíři vypadá, se stará profesionální kuchař Michal Daněk. Faktem je, že budí mnohem lepší vizuální dojem než pokrmy servírované v mnoha českých restauracích.

Do rozjezdu mobilní restaurace, která je spíš marketingovým projektem než dlouhodobým komerčně ziskovým podnikem, investovala společnost Dibaq, výrobce krmiv značky Fitmin, několik milionů korun.

+1

Mobilní truck obsluhují nejméně čtyři lidé včetně dvou servírek a zaměstnance pro přípravu pokrmů. Menu jsou zdarma, ale za superprémiová holistická krmiva řady Purity, které je možné zakoupit na místě, chovatelé draze zaplatí. Kilogram krmiva, jehož základem jsou čerstvé suroviny a takzvané superpotraviny, stojí až 180 korun.

Koncept psí restaurace není nový. Podobné podniky už jsou v mnoha amerických městech, v Londýně, Tokiu či Austrálii. V roce 2014 otevřela restaurace pro psy a kočky v Berlíně, ale u některých lidí vyvolala odpor.

Společnost Dibaq si podobné výstřelky může dovolit. Pandemie zvýšila počet chovatelů psů a koček, kteří jsou ochotni za své miláčky utrácet někdy i vyšší tisíce korun měsíčně.

Výrobce Fitmin, který má také chovatelskou stanici border kolií, vidí zvýšený zájem o štěňata a také rostoucí prodeje krmiv pro psy, kočky a další zvířata. „Loňský rok byl nejlepší v historii firmy,“ říká ředitel Petr Křivohlávek. Tržby společnosti meziročně narostly ze 645 milionů korun v roce 2019 na více než tři čtvrtě miliardy korun, tedy o 21 procent.

Pes se dnes stává víc členem rodiny a myslím, že když k tomu lidé nebudou úplně donuceni, tak má v rodině takovou pozici, že na něm lidé šetřit nebudou.
Petr Křivohlávek, ředitel Dibaq

Nejprodávanější je podle ředitele červená řada, která není tak drahá. „Průměrný chovatel měsíčně utratí za krmení pro zhruba třicetikilové zvíře kolem 1 200 korun. A také za pochoutky. Obvykle když jde kolem zverimexu, něco koupí, je to nějakých 200 korun za pochoutky. A samozřejmě jsou nějaké extrémy,“ uvedl.

Současnou krizi nevidí jako hrozbu, přestože například doba dodání obalů se prodloužila ze čtyř týdnů na šest měsíců a roste cena prakticky všech vstupních nákladů včetně energií. „Pes se dnes stává víc členem rodiny a myslím, že když k tomu lidé nebudou úplně donuceni, tak má v rodině takovou pozici, že na něm lidé šetřit nebudou,“ je přesvědčen.

Dnes už společnost vyrábí krmiva pro psy, kočky, koně a prasata. V novém areálu rozjíždí také výrobu krmiv pro papoušky, ptáky a drobná hospodářská zvířata. Chystá také vybudovat nové logistické centrum.

Tuzemskou konkurencí značky Fitmin je především skupina Vafo miliardáře Bavla Boušky, která vyrábí krmiva značky Brit nebo Carnilove a skupuje firmy po Evropě. Dalším českým producentem je společnost Yoggies, která vyrábí krmiva, lisovaná za studena a nově také zvířecí jogurty. Se svojí značkou krmiv pro psy přišel letos také specialista na zahrady Hecht.

Pet food byznys na internetu mezi lety 2020 a 2021 vyrostl o zhruba 16 procent. „Zákazníci se začali starat více o zdraví nejen své, ale i svých mazlíčků, čili se začali více zajímat o zdravá krmiva,“ uvedla mediální zástupkyně Yoggies Iveta Nebesářová.

„Lidé si zvykli na pohodlné nákupy, rychlé dodání zboží ke dveřím a tento trend určitě neskončí s pandemií. Zákazníci jsou podstatně náročnější a je třeba vyjít jim vstříc více, než dříve,“ dodala.

Související témata:

Doporučované