Hlavní obsah

To za 30 let nepamatuji. Ceny rostou a není čím opravit stroje, líčí šéf Juty

Foto: Seznam Zprávy

„Kvůli nedostatku materiálů a elektroniky jsme museli odstavit některé výrobní stroje, nemáme je jak servisovat,“ říká šéf Juty Jiří Hlavatý.

Loni textilka Juta zaplatila za elektřinu 200 milionů korun, letos to bude dvojnásobek. A to je jen špička ledovce. Inflace a zpoždění dodávek je brzdou průmyslu.

Článek

„Jak se mám? Nemáte jinou otázku?“ odpovídá jednoznačně majitel známé textilky Juta Jiří Hlavatý. V celém českém průmyslu nepanuje dobrá nálada. Ceny astronomicky narostly a už to trvá příliš dlouho.

Kromě toho, že zmíněný podnik, který zpracovává netkané textilie do výrobků zejména pro stavebnictví a zemědělství, čeká dvojnásobný účet za elektřinu, každý den hasí další problémy.

Kvůli nedostatku materiálů a elektroniky jsme museli odstavit některé výrobní stroje, protože je nemáme jak servisovat.
Jiří Hlavatý, Juta

„Kvůli nedostatku materiálů a elektroniky jsme museli odstavit některé výrobní stroje, protože je nemáme jak servisovat,“ popsal Hlavatý.

O desítky procent zdražily nebo se zpožďují dodávky materiálů jako jsou fólie nebo papírové dutinky a firma si nemůže dovolit nést to na svých bedrech. Částečně proto navýšila ceny.

„Zdražení výrobků je individuální, pohybuje se od 15 do 25 procent,“ líčí byznysmen, který se honosí titulem Podnikatel roku 2013.

Zdražení si ale podle Hlavatého firma nemůže dovolit přenést do cen výrobků v plné míře a bude proto v červenci a v srpnu mnohem méně zisková než loni.

Poptávka, která je o dvacet procent vyšší než normálně, je uměle vyvolaná vytištěnými penězi
Tomáš Vala, Siko

„Pustili jsme se do výstavby nové haly. Kdybychom věděli, jak vzrostou ceny, asi bychom nestavěli,“ pokračuje majitel textilky ze Dvora Králové nad Labem a dodává: „Další problém jsou lidé. Za poslední tři měsíce se nikdo nehlásil do práce. Třicet let, co jsem ve funkci, si nepamatuji, že by situace byla tak zlá.“

Ceny v průmyslové výrobě podle nejnovějších dat Českého statistického úřadu v srpnu meziročně rostly o 9,3 procenta, nejrychleji od roku 1993. Kovy zdražily o 27 procent, dřevo a papír o 24 procent. Někteří ekonomové předpovídají, že bude nutné razantněji navýšit úrokové sazby.

„Současná situace kolem inflace je vážná, proto stojí za zvážení, zda kromě úrokových sazeb nezapojit do řešení i operace s devizovými rezervami. Vzhledem k jejich velikosti máme obrovský manévrovací prostor,“ myslí si hlavní ekonom investiční firmy BH Securities Štěpán Křeček.

Levné peníze jako příčinu problémů vidí spolumajitel a ředitel koupelnového impéria Siko Tomáš Vala. „Poptávka, která je o dvacet procent vyšší než normálně, je uměle vyvolaná vytištěnými penězi, nemá to reálný ekonomický základ,“ myslí si.

Siko kvůli materiálové nouzi letos zdražilo v průměru o pět procent. „Zákazníkům radíme, aby si vybírali z obrovských skladových zásob, protože termíny objednávek jsou bez záruky,“ uvedl Vala.

Kvůli rostoucím cenám oceli nebo mosazi zdražují také strojírenské výrobky. Švédsko-finský koncern Assa Abloy, který v Rychnově nad Kněžnou vyrábí zámkové vložky značky Fab, k nepopulárnímu kroku přistoupil přesto, že má ceny některých komodit zafixovány až na několik měsíců dopředu.

„Určitě se to částečně promítá do cen, což se týká celého trhu. Jsou výrobci nebo dodavatelé, kteří zatím nezdražili (měli například velké zásoby), ale očekává se, že je současná situace dožene,“ popsal ředitel závodu Jan Galda.

Ocel, z níž firma vyrábí, meziročně zdražila o sto procent a ceny některých dalších komodit stouply o desítky procent. „Bohužel se zdražování netýká jen produktů, ale i služeb a energií,“ dodal Galda.

Nedostatek čipů je jen špička ledovce. Subdodavatelé automobilek se potýkají s nedostatkem železa, které se objednává 6 až 9 měsíců dopředu, nebo plastového granulátu.
Pavel Juříček, majitel Brano Group

Globální dodavatelsko-odběratelský řetězec je narušený pandemií covidu-19. Námořní doprava je přetížená, chybí kontejnery a ceny za přepravu několikanásobně vzrostly. V poslední době navíc zdražila ropa, což zřejmě brzy pocítí i řidiči na tuzemských čerpacích stanicích.

Velké problémy začíná mít automotive. Škoda Auto kvůli nedostatku čipů, které se používají do palubní elektroniky, od 27. září zastaví výrobu ve třech svých závodech v Česku.

„Nedostatek čipů je jen špička ledovce. Subdodavatelé automobilek se potýkají s nedostatkem železa, které se objednává 6 až 9 měsíců dopředu, nebo plastového granulátu. Dodávky se posouvají každý týden,“ řekl redakci SZ Byznys Pavel Juříček, majitel Brano Group, které dodává automobilkám komponenty.

Kvůli problémům v autoprůmyslu Brano na týden zavře jednu ze svých strategických obchodních jednotek, kterých má v České republice devět.

Chybí i dřevo

Firmy ve výrobě i logistice pociťují dramatický nárůst cen dřeva. Některým společnostem například chybí dřevěné palety. Dřevo na americké burze se obchodovalo v květnu na čtyřnásobku dlouhodobého normálu. Nejvíce, o desítky procent, šlo nahoru jehličnaté stavební dříví.

Trochu se změnilo chování ekonomik, vlád a lidí. Zákazníci neutráceli tolik za dovolené a restaurace, ale investovali do zvelebování bydlení.
Tomáš Pařík, Wood & Paper

„Z velké míry je to dáno odloženou poptávkou, ale trochu se změnilo i chování ekonomik, vlád a lidí. Zákazníci neutráceli tolik za dovolené a restaurace, ale investovali do zvelebování chaty, bydlení apod.,“ vysvětluje to Tomáš Pařík, předseda představenstva společnosti Wood & Paper, která ročně zobchoduje dřevo za zhruba šest miliard korun. Podle něj je to bublina, která na podzim splaskne.

Doporučované