Hlavní obsah

Tlak EU na elektroauta? Podle Fialy nepřijatelné, podle Hamáčka příležitost

Foto: Shutterstock.com

Předvolební projekt Seznam Zpráv.

Obejdeme se bez spalovacích motorů? A ohrožují plány Evropské unie český průmysl? Zeptali jsme se kandidátů na premiéra.

Článek

Prodej nových aut na benzínový či dieselový pohon bude možná v Evropské unii od roku 2035 prakticky vyloučen. Evropská komise v rámci přelomového klimatického balíčku navrhla, aby nové vozy od zmíněného data nemohly produkovat žádné emise oxidu uhličitého, což by zásadně prodražilo jejich výrobu.

Plány na zelenější Evropu vzbuzují u někoho nadšení, u jiných ale obavy z toho, jak se takové omezení dotkne českých automobilek, potažmo celého průmyslu.

Premiér Andrej Babiš ještě v roce 2019 označoval snahy Evropy za „nesmyslné plány“, teď ale jeho kabinet hodlá propagovat elektroauta v rámci českého předsednictví Unii. Jak se na věc dívají ostatní kandidáti na premiéra?

Otázka pro příštího premiéra

Seznam Zprávy spustily velkou volební anketu Otázka pro příštího premiéra. Ptáme se až do říjnových voleb na aktuální otázky. Pravidelně se obracíme na tři předsedy stran, kteří podle průzkumů mají reálnou šanci stát se premiérem – na předsedu ANO Andreje Babiše, lídra koalice Pirátů a Starostů Ivana Bartoše a šéfa koalice Spolu Petra Fialu. Pokaždé ale také volíme „divokou kartu“ a daný dotaz pošleme i dalším lídrům.

Souhlasíte s návrhem EU, aby se v Unii od roku 2035 neprodávala auta s benzínovými a naftovými motory? Neohrozí to český průmysl?

Petr Fiala, předseda ODS, lídr koalice Spolu

Návrh Evropské komise pro nás není v této podobě přijatelný. Ani ne tak kvůli cílům na snížení emisí, ale hlavně proto, že cesta zákazů k rozvoji nových odvětví a přechodu na ekologická auta nepovede. Návrh naopak může vést spíše k destrukci celých průmyslových odvětví a ohrožení pracovních míst. Pro ČR jako průmyslovou zemi je návrh nevýhodný. Budeme ho chtít přetvořit do podoby, která pomůže životnímu prostředí a přitom neohrozí prosperitu a pracovní místa. Budeme ale také usilovat o to, aby se do popředí ochrany životního prostředí dostaly i její další pilíře, jako je ochrana vody, podpora biodiverzity, rozvoj cirkulární ekonomiky atd.

Ivan Bartoš, předseda Pirátů, lídr koalice Pirátů a Starostů

Ohledně snižování emisí v dopravě preferujeme spíše než plošné zákazy zohledňování skutečných nákladů a dopadů na životní prostředí, což je jádrem návrhů EK. Tento přístup vytvoří férovější tržní prostředí, které bude lépe odrážet skutečné dopady průmyslové výroby na život občanů. Navíc auta se spalovacími motory se nepřestanou prodávat, půjde pouze o nově vyrobená auta, která budou v principu bezemisní. Zelenější ekonomika je ale především směr, který si už nyní vybírá soukromý sektor sám, včetně automobilek, a já jsem za to rád. Úkolem legislativy je hlavně nastavení pravidel tak, aby nikdo nebyl v nevýhodě. Stát by pak měl firmám pomoci například výstavbou infrastruktury (například síť nabíjecích stanic).

Andrej Babiš, předseda hnutí ANO

Andrej Babiš na zaslanou otázku neodpověděl.

Vojtěch Filip, předseda KSČM

Rozhodnutí EU je nesmyslné a považuji ho za velmi krátkozraké. Umrtvuje předčasně určitou část vědeckého výzkumu a poškozuje nejen celý automobilový průmysl související s výrobou klasických automobilů poháněných naftovými nebo benzinovými motory. Pro průmysl v ČR jde o tvrdý likvidační dopad. Nenamítám nic, aby ve velkých městských aglomeracích bylo omezeno jezdit automobilům poháněným pouze naftovými nebo benzínovými motory. Ale vozidla pouze na elektrický pohon dosud nejsou a ještě určitou dobu nebudou vhodné na delší vzdálenosti zejména v zimním období. Rozhodně považuji opatření EU za unáhlené, nepromyšlené a škodící nejen průmyslu EU, ale žel zejména průmyslu ČR, které nepřinese žádoucí výsledky k uhlíkové neutralitě EU.

Jan Hamáček, předseda ČSSD

Česká republika je průmyslovou zemí s otevřenou ekonomikou. Naše prosperita je velmi spojena s tím, kolik výrobků prodáme na zahraničních trzích. Nemůžeme tedy nevnímat celosvětovou zásadní změnu automobilového průmyslu směrem k ekologické dopravě. Bylo by naivní domnívat se, že tyto trendy můžeme změnit. Naopak štěstí přeje připraveným, a proto musíme tyto příležitosti využít v náš prospěch a ekologická auta a jednotlivé díly vyrábět u nás. Pak nebude ohrožen ani průmysl, ani zaměstnanost. Budeme používat selský rozum, to znamená, že nebudeme tlačit elektromobily, hybridy či vodíková auta do každé garáže, ale tam, kde je to výhodné pro všechny. Pokud budeme mít novou strategii průmyslu a budeme připraveni, pak říkám ano.

Doporučované