Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Odběratelé prchají od vysokých cen elektřiny a plynu. Postupně se odhlašují od dodavatelů poslední instance (DPI), kteří jim dočasně dodávali energie po konci jejich původního dodavatele, například Bohemia Energy. A přecházejí na standardní produkty ať už u náhradních nebo jiných dodavatelů.
Po měsíci z režimu DPI odešla zhruba třetina odběratelů a tento počet stále narůstá. Přestože většina lidí či firem u náhradních dodavatelů zůstává, zbytek sahá po alternativních společnostech, které díky tomu aktuálně čelí enormnímu zájmu o nové kontrakty.
„Všechny smlouvy, které jsme se zákazníky uzavřeli v období od října do 14. listopadu, ještě nejsou předané a zpracované, ale jejich počet pravděpodobně dosáhne čísla 30 tisíc,“ říká Jiří Matoušek, marketingový ředitel Centropolu.
Jen za měsíc říjen jsme podepsali více smluv než za celé třetí čtvrtletí tohoto roku a tento zájem neutuchá ani v měsíci listopadu.
Za nečekaný příliv nových odběratelů může hlavně konec skupiny alternativních dodavatelů Bohemia Energy, která měla přes 900 000 odběrných míst. Další končící společností byl Kolibřík Energie, který dodával zhruba 30 000 odběratelům.
S postupným koncem dodavatelů narůstaly ostatním počty žádostí o nové smlouvy ze strany jejich bývalých zákazníků. „Jen za měsíc říjen jsme podepsali více smluv než za celé třetí čtvrtletí tohoto roku a tento zájem neutuchá ani v měsíci listopadu,“ uvedl marketingový manažer dodavatele SPP David Neckář.
Extrémnímu zájmu v porovnání s běžným stavem čelí i společnost EP Energy Trading (epet), která spadá do Energetického a průmyslového holdingu miliardáře Daniela Křetínského. „Obracejí se na nás tisíce zákazníků, na základě čehož výrazně rozšiřujeme náš tým a přicházíme s inovacemi na to, jak uzavření smlouvy co nejvíce zjednodušit,“ uvedla specialistka marketingu epet Barbora Marešová.
„Nárůst v porovnání s minulým obdobím je dvojnásobný až trojnásobný. V rámci plynu i elektřiny se bavíme o jednotkách tisíc poptávek, které zpracováváme. Otázkou samozřejmě je, kolik zákazníků reálně dojde do dodávky,“ říká Michal Kulig, ředitel společnosti Yello.
Obchodníci však předpokládají, že odběratelů ještě přibude po uplynutí šestiměsíční lhůty, kdy si zákazníci v režimu dodavatele poslední instance musí najít novou společnost. „Očekáváme, že počet zákazníků, o které se budeme starat, výrazně naroste až o vyšší desítky tisíc,“ odhaduje Matoušek.
Bývalé klienty Bohemia Energy a dalších si vzali pod křídla dodavatelé poslední instance, od nichž přechází většina nových zákazníků. „Řekl bych, že v tuto chvíli 80 procent všech nově podepsaných smluv pochází z režimu dodavatelů poslední instance,“ odhaduje Kulig. U společnosti SPP jde však o více než 92 procent nových zákazníků.
Vzhledem k tomu, že někteří dodavatelé oznamovali zdražování již na začátku podzimu, zájem jejich klientů o přechod k novým společnostem stoupal. Centropol nárůst zaznamenal ještě předtím, než Bohemia Energy oznámila konec. Dva dny poté došlo i na dodavatele Kolibříka.
„11. října šlo o čtyřnásobné zvýšení počtu nových zákazníků ve srovnání s rokem minulým. Dne 15. října byl nárůst již desetinásobný a nejvíce zákazníků s Centropolem uzavřelo smlouvy v pondělí 18. října, kdy došlo k meziročnímu zvýšení na dvanáctinásobek oproti říjnu 2020,“ říká Matoušek.
Další příliv alternativním dodavatelům zajistily i společnosti, které svým klientům energie výrazně zdražují nebo jim převádějí současné smlouvy na tarif navázaný na velkoobchodní ceny, ať už oprávněně či ne.
„Na trhu je více společností, které již nejsou schopny svým zákazníkům energie dodávat. Všichni tito lidé se tedy poohlíží po nové alternativě a hledají z jasných důvodů stabilního a spolehlivého dodavatele,“ říká Marešová.
Když vezmeme v potaz zhruba milion zákazníků, kteří skončili v DPI, tak během krátké doby je 10 procent trhu v pohybu. Je to bezprecedentní situace pro všechny dodavatele.
Podle Kuliga se nyní hýbe celý trh s energiemi. „Když vezmeme v potaz zhruba milion zákazníků, kteří skončili v režimu DPI, tak během krátké doby je 10 procent trhu v pohybu. Je to bezprecedentní situace pro všechny dodavatele a samozřejmě zvýšený nárok na systémy a zaměstnance nejen dodavatelů, ale i například Operátora trhu,“ říká.
Pro nově příchozí zákazníky však tito dodavatelé musejí nakupovat elektřinu novou, jejíž cena se aktuálně pohybuje vysoko. Odběratelé tak budou za elektřinu a plyn platit podstatně víc než ostatní klienti těchto společností.
„Přetlak je obrovský a nikdo neočekával, že se tady objeví desetina trhu, která ze dne na den nebude mít zajištěnou dodávku energií. Všichni musí dokupovat a snaží se vybalancovat riziko toho, že prodají příliš levně stávajícím klientům nebo dají odpovědně vyšší cenu, kterou by případně snížili,“ popisuje Kulig.
Stejně je na tom i Centropol, který dbá na to, aby dostál svým závazkům. „Připravujeme se navíc na to, že k nám od DPI přejdou ještě vyšší desítky tisíc nových zákazníků. Žádný dodavatel samozřejmě nemohl počítat s tak vysokým a okamžitým nárůstem, a i my jsme museli na situaci reagovat a okamžitě začít elektřinu a plyn pro nové zákazníky nakupovat,“ říká Matoušek.
Kvůli tomu mají ceny mnohonásobně vyšší než ostatní zákazníci těchto společností. U Centropolu v nejběžnější sazbě D02d lidé za MWh elektřiny zaplatí 3 252 korun bez DPH, za plyn při roční spotřebě od 7,5 až 15 MWh dají 1 713 korun/MWh bez DPH.
Yello na dobu určitou nabízí MWh elektřiny za 2 999 korun bez DPH a MWh plynu za 1 499 korun bez DPH. „V tuto chvíli připravujeme nový ceník na dobu neurčitou, který bude cca o 30 procent nižší než ten stávající,“ říká Kulig a dodává, že levnější ceny nabídnou nejspíš v posledním týdnu v listopadu.