Článek
Kdo se v posledních týdnech procházel kolem pražského Rohanského ostrova, jistě si všiml, že je na něm rušněji než dosud. Hemží se totiž ještě více dělníky, jeřáby a stavebním materiálem. Je to proto, že tam developerská firma miliardáře Luďka Sekyry po třinácti letech příprav staví základy dlouho očekávaného projektu Rohan City.
Na rozhraní městských čtvrtí Karlín, Invalidovna a Libeň vyroste přes tři tisíce bytů. I když už na ostrově stojí základy rezidenční čtvrti z první etapy, Sekyra Group výstavbu oficiálně zahájila ve středu. Společnost má v plánu výstavbu rozdělenou do pěti etap vybudovat na celkem 380 tisících metrech čtverečních.
Kromě bytů v nové čtvrti budou stát i administrativní a obchodní plochy. Součástí projektu jsou také rezidenční věže a nové sídlo společnosti Sekyra Group, které navrhovala architektka Eva Jiřičná.
Projekt zdražuje v čase
Pokud se kapacita výstavby naplní tak, jak developer čeká, v nové pražské čtvrti bude bydlet nebo pracovat 11 tisíc lidí. Celkové investiční náklady projektu, který má v plánu doslova změnit tvář výrazné části metropole, dosáhnou přibližně 18 miliard korun.
Podle výkonného ředitele firmy Leoše Anderleho ale nelze vyloučit, že cena vystoupá ve finále ještě výš. Ještě před několika lety developer odhadoval náklady na projekt o tři miliardy nižší. Šéf firmy to připisuje vývoji na realitním trhu.
Dá se ale předpokládat, že se zdražení s nějakou setrvačností, která v developerském procesu je, promítne do cen budoucích etap.
„Byty v té první etapě to nezdraží. Ty jsou většinou už prodány. Dá se ale předpokládat, že se zdražení s nějakou setrvačností, která v developerském procesu je, promítne do cen budoucích etap,“ říká Leoš Anderle, šéf developerské firmy Sekyra Group.
Cena výstavby podle jeho očekávání zřejmě poroste i v dalších dvanácti letech, kdy by měl být projekt dokončen. V nejbližší době by za zdražováním dalších etap výstavby měl stát dramatický růst stavebních materiálů. Pro koncového zákazníka, který by chtěl bydlení na Rohanu koupit, to tak znamená jediné. Finální cenou za metr čtvereční plochy si nemůže být v současnosti jistý a může čekat, že konečná cenovka bude ještě o něco výš.
Sekyra Group
Developerská společnost Luďka Sekyry.
Na trhu působí přes 20 let.
Stavěla firemní sídla pro Českou spořitelnu, Nestlé, Skansku či T-Mobile.
Postavila nebo zrekonstruovala přes sedm tisíc bytů.
V Praze rozvíjí projekty Smíchov City, Rohan City a Žižkov City.
K dalším významným hráčům na poli výstavby patří například společnosti CENTRAL GROUP, FINEP CZ, PENTA, YIT Stavo, nebo AVESTUS REAL ESTATE
Už dnes vzhledem k vývoji na realitním trhu, zdražování nákladů a atraktivní lokalitě cena za metr čtvereční výstavby převyšuje pražskou průměrnou cenu novostaveb. Ta podle dat společnosti Deloitte v červnu letošního roku překročila 116 tisíc korun za metr čtvereční.
„Pokud jde o takzvanou all inclusive cenu, tedy bydlení včetně DPH a parkování, ta se pohybuje kolem 140 tisíc korun za metr čtvereční. Nutno říct, že projekt, který dnes zahajujeme, je ve vyšším segmentu trhu. Celkově se cena bytů v Rohan City pohybuje mezi 120 až 155 tisíci korunami za metr čtvereční,“ popisuje Anderle.
Vznikne druhá Stromovka
Kromě obytné zóny bude hrát důležitou roli také takzvaná urbanistická část. Na rezidence naváže zhruba kilometrová pobřežní promenáda a park. O něm ředitel developerské firmy Leoš Anderle tvrdí, že v pražském srovnání se co do rozlohy stane jedním z největších. Podobat se dle jeho slov bude například Stromovce.
Výstavbu nové „Stromovky“ bude mít ale na starost už hlavní město Praha. A jeho výstavba je zatím v plánu jen na papíře. „Park Maniny má na jednu polovinu již stavební povolení a aktuálně se soutěží zhotovitel stavby, která by měla začít na jaře,“ sdělil Marek Vácha, tiskový mluvčí Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR).
Posléze budou přibližně 2–4 roky probíhat terénní práce a následně se v polovině řešeného území vytvoří zelený park včetně dvou tůní. Tato část by tedy mohla být hotová asi do konce roku 2026.
„Se Stromovkou bude mít tento park společného to, že bude plošně významným parkem pro obyvatele Libně a Karlína. Charakterem by to ale na rozdíl od Stromovky měl být divoký park u vody, ve kterém se bude snoubit městská divočina a otevřený prostor s kultivovanými částmi, kde se budou konat různé nové parkové aktivity,“ okomentoval Vácha srovnání plánovaného parku s pražskou Stromovkou.
Za 12 let pět etap výstavby
V první etapě se budou stavět rezidenční a kancelářské objekty pod taktovkou ateliéru AI-Design architektky Evy Jiřičné. Do druhé části výstavby byla pak jako hlavní architekt vybrána firma Schindler Seko, která spolu s dalšími architekty postaví tři bytové bloky a další kancelářské budovy.
V rámci této etapy by měl vznikat také dlouho plánovaný most, který by spojil městské čtvrti Karlín a Holešovice. Jenže jeho realizace bude, zdá se, složitější, než se původně čekalo. Město totiž zatím nerozhodlo, kde ho postaví.
Například územní plán totiž dosud počítá s vedením mostu z ulice Thámova na karlínské straně do Holešovic. Tam je ale podle slov Anderleho území již zastavěno.
Zdá se tak, že zbývá poslední varianta z návrhu Metropolitního plánu. Tam je připravena alternativa, která by most napojila do karlínské ulice Urxova. „Na naší straně Vltavy jsme připraveni. Architekti přišli s návrhem zvednout terén zastavitelného území tak, aby byl na úrovni mostu. Město zatím hledá řešení na holešovické straně,“ upřesnil Anderle.
V poslední fázi vznikne 21 převážně rezidenčních objektů mezi stanicemi metra Invalidovna a Palmovka. Součástí je i nová základní škola.
Aktualizace 29. 9. 2021, 11:51 Upravili jsme odstavec pojednávající o plánech na vybudování mostu spojujícího Karlín s Holešovicemi. V parafrázi vyjádření jsme pana Anderleho špatně interpretovali. Hovořil pouze o tom, že u jedné varianty je již území zastavěno. Nehovořil o možnosti bourat budovy. Varianta mostu z ulice Thámova na karlínské straně do Holešovic je s ohledem na zástavbu nerealizovatelná. Omlouváme se proto panu Andrlemu i všem, kterých se tato interpretace mohla dotknout.