Článek
Globální poptávka po pohonných hmotách stagnuje. Zdá se, že svět nemíří k historickému kolapsu spotřeby paliv, jaký zaznamenal kvůli pandemii covidu-19 na jaře, a to i přesto, že evropské země nyní zavádějí nová restriktivní opatření proti šíření viru. Poptávku totiž vyrovnávají podniky v Číně nebo Indii.
Vyplývá to z dat, která po celém světě nasbírala agentura Bloomberg. Podle ní už světová poptávka po palivech nevzrůstá měsíc po měsíci, jak tomu bylo od května, kdy se trh začal zotavovat. V lepším případě stagnuje, v horším případě mírně klesá. Nepadá však prudce dolů, jako tomu bylo v období mezi únorem a dubnem.
Agentura k těmto závěrům došla analýzou vysokofrekvenčních dat nasbíraných v zemích, které představují 70 procent globální spotřeby ropy. Mezi sledované uzlové body patří třeba výběr mýtného na mostech v USA, frekvence dopravních zácp v Evropě, měření znečištění ovzduší v čínských městech nebo aktivita kreditních karet na benzinkách v Saúdské Arábii.
Data mohou producentům z Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) a jejich spojencům dodat optimismus ohledně budoucnosti. Zdá se, že trh s palivy zvládne následující období do zahájení prodeje vakcíny na covid-19, kdy by mohlo dojít k začátku úplného zotavení spotřeby pohonných hmot.
„Restriktivní opatření nejsou až tak přísná jako ta jarní, a hlavně poptávka v Asii silně roste,“ řekla Amrita Senová, spoluzakladatelka poradenské firmy Energy Aspects Ltd. Na severní polokouli navíc pomalu začíná zima, což by ropnému průmyslu mělo poskytnout další impulz.
Podle údajů klesají nejen zásoby surové ropy, ale prudký pokles zaznamenávají i takzvané plovoucí zásoby, tedy ropa uschovaná na obřích cisternových lodích. Ty se dostaly na nejnižší úroveň od dubna, kdy padající ceny černého zlata donutily těžaře využít veškeré uskladňovací kapacity.
Producenti z OPEC budou během následujících čtyř týdnů muset rozhodnout, zda v lednu zvýší těžbu podle původního plánu, nebo jestli ponechají zásoby omezené. Členové OPEC a Rusko se před každým jednáním přou, neboť se všichni snaží zvýšit svůj tržní podíl.
Shodnout se však nedokážou ani obchodníci s ropou. Zatímco Vitol Group, jednička na trhu, považuje evropské lockdowny jen „zpomalovací práh“, dvojka na trhu Trafigura Group se obává velkého poklesu poptávky nejen v Evropě, ale i na americkém kontinentu.
Svět se zase rozdělil. Asie jede
Poptávka po ropě v Asii nadále stoupá, především v Číně, Indii, Japonsku a Jižní Koreji. Ropný gigant ExxonMobil uvádí, že prodej benzinu a nafty byl v Asii během září dokonce větší než před rokem. Například úroveň znečištění v Pekingu je nejvyšší od března, což způsobují lidé dojíždějící do práce.
Na západě je situace jiná. Evropský provoz je celkově na nízké úrovni a hrozí, že s dalšími omezeními klesne ještě níž. Například ve Francii, která zažívá snad nejpřísnější restrikce, je nyní míra silničního provozu o 25 procent nižší než před vypuknutím pandemie. Provoz na silnicích v Madridu a Paříži je slabší než před pár týdny, ale ne minimální jako před půl rokem.
Británie je sice od začátku listopadu v lockdownu, ale školy nechala otevřené, což podporuje automobilovou dopravu. Britský silniční provoz je nyní oproti normálním hodnotám slabší o 30 procent, například na konci března byl ale slabší o 80 procent.
Zotavování poptávky ve Spojených státech se sice zastavilo, ale spotřeba neklesá tak jako v Evropě. Data ukazují, že američtí řidiči najezdili na dálnicích v průměru o desetinu méně než před rokem, což je mnohem lepší v porovnání s dubnovým poklesem o 49 procent. V Brazílii a Mexiku, které mají dohromady stejnou spotřebu ropy jako Indie, podle nasbíraných dat také dochází k zvýšení poptávky po pohonných hmotách.
„Zdá se, že se situace obrací,“ řekl James Allison, mluvčí společnosti California Fuels and Convenience Alliance, která zastupuje obchodníky s ropou. „Lidé jsou stále ochotnější jezdit auty.“