Článek
Už i těžařské společnosti dávají ruce pryč od své minulosti spojené s fosilními palivy. Těžaři z firmy Anglo American pokročili ve svém plánu odchodu od benzínu a nafty – nyní chtějí čistý vodík.
Flotila se 400 nákladními vozy, které převážejí vytěžené rudy, má vyměnit svůj spalovací motor za vodíkový. Počátek celé akce bude příští rok, kdy se spouští zkušební projekt v dolu Mogalakwena v Jihoafrické republice. Plán počítá s vybudováním 3,5megawattového elektrolyzéru, který bude čistý vodík vyrábět přímo u dolu.
Platina na pomoc
Volba místa není náhodná, jedná se totiž o platinový důl a právě platina se využívá při elektrolýze vody jako katalyzátor. „Pokud se technologie ukáže jako úspěšná, mohla by se využít u celé flotily Anglo American,“ řekla pro Bloomberg Jana Maraisová, mluvčí jihoafrické pobočky Anglo American.
Společnost, která byla založena roku 1917 v Jihoafrické republice německým emigrantem Ernestem Oppenheimerem, je jedním z největších hráčů na světě v těžbě nerostů. Jedná se o jedničku v produkci platiny: na platinovém trhu se podílí ze 40 procent. Dále podniká v těžbě diamantů, mědi, niklu, železa, ale i uhlí. V současnosti působí v Africe, Asii, Austrálii, Evropě i v Severní a Jižní Americe.
Klimatické zásady
Takto rozsáhlé operace s sebou zákonitě nesou i uhlíkovou stopu a podíl na klimatické změně. To se nyní společnost snaží změnit. Firma se chce zbavit svých uhelných dolů v Jihoafrické republice do tří let pod nátlakem svých investorů, kteří požadovali, aby společnost dala ruce pryč od „nejšpinavějšího“ paliva na zemi. Ani to však nestačilo norskému státního fondu, který spravuje jeden bilion dolarů, a v květnu vyškrtl Anglo American ze svého portfolia.
Společnost pro Bloomberg zopakovala své cíle snížit v následujícím desetiletí své emise o 30 procent a do roku 2040 se stát uhlíkově neutrálním podnikem. V roce 2018 podle svých měření vypustila okolo 15 milionů tun ekvivalentního oxidu uhličitého.
Ze studie vydané v časopisu Nature, která se věnovala těžbě mědi v Chile, vyplývá, že emise skleníkových plynů spojené s produkcí primárních nerostů a kovů představovaly v roce 2018 přibližně 10 procent celkových celosvětových emisí skleníkových plynů souvisejících s energiemi. Pro těžbu mědi se dokonce mezi lety 2001 a 2017 zvýšila spotřeba paliva o 130 procent a spotřeba elektřiny o 32 procent kvůli snižující se kvalitě vytěžené rudy.
Vodík pro náklaďáky
Přeměna nákladních aut zajistí pro Anglo American společnost Engie. „Vyvíjíme technologii, o které věříme, že vytvoří novou cestu pro nulové emise,“ řekla pro Bloomberg mluvčí těžařů Jana Maraisová. Jak agentura dodává, výrobci nákladních aut se snaží komercializovat vodíkový pohon, který se vyvíjí již dvě desetiletí. Má ovšem dvě překážky: vysokou cenu a nedostačující infrastrukturu.
V současnosti je většina těžebních těžkých strojů poháněná dieselovými motory, ale výrobci a dodavatelé se čím dál více snaží urychlit vývoj alternativních pohonů, aby se vešli do striktních emisních pravidel.