Článek
Povinné testování bude podle ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka (za ANO) platit i pro firmy od deseti do 49 zaměstnanců, první kolo testování musejí dokončit do 26. března. Schválila to v pondělí vláda. Testování v malých podnicích se týká 650 000 pracovníků.
Povinnost testování v prvním kole bude podle ministra nejpozději do 26. března. A příspěvek na test pro zaměstnance zůstává v původní výši, 60 Kč.
Do plošného testování zapojujeme dalších 650 tis zaměstnanců. Na vládě jsme právě schválili povinnost testů pro firmy od 10 do 49 pracovníků, v prvním kole nejpozději do 26/3. Celkově tak budeme testovat na pravidelné bázi již 3,2 mil pracovníků. Příspěvek zůstává 60 Kč/zam/test.
— Karel Havlíček (@KarelHavlicek_) March 15, 2021
Firmy nad 250 zaměstnanců musely první cyklus testování dokončit do pátku, pro podniky s 50 až 249 pracovníky končí termín v pondělí 15. března. Úřady a další veřejné instituce musejí všechny zaměstnance otestovat do středy. Pokud se připočtou malé firmy, pravidelně jednou týdně bude testování podle Havlíčka podstupovat 3,2 milionu pracovníků.
Dva testy za týden
Vláda uvažuje o tom, že by místo testování jednou za sedm dní zvýšila frekvenci na dva testy za týden. Podle Havlíčka se jedná o složitý logistický projekt zejména pro velké firmy, je tedy třeba vše projednat s oborovými asociacemi a svazy. Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jan Rafaj v pondělí uvedl, že by se nejdříve měla vyhodnotit data z dosavadního testování a teprve až se ukáže, jak je úspěšné v současném stavu, ukládat firmám další povinnosti.
Ve firmách je podle Havlíčka pozitivita 0,7 až 1,5 procenta. Nižší je ve velkých podnicích, kde se testuje už delší dobu. Díky povinnému testování se podle něj daří odhalit 2000 až 3000 pozitivních zaměstnanců denně.
Samotestovacích sad je podle Havlíčka na trhu dost. Dodavatelé jich mají ve skladech aktuálně pět až 5,5 milionu volných. Každý den podle něj přibývají zhruba dva miliony testů. Měsíčně jich je přitom potřeba 12 až 13 milionů.
Je to logický krok, zní z asociace
Asociace malých a středních podniků testování v menších firmách považuje za logické. Požaduje ale, aby debatované testování dvakrát týdně bylo spuštěno až po Velikonocích, které provázejí dva zkrácené týdny. „Testování dvakrát týdně bude působit problémy zejména ve směnných provozech, případně ve firmách, kde je provoz omezen třeba na tři dny v týdnu. Největší potíže s testováním jednou týdně už teď mají stavební firmy, kde se rozbíhá sezona a mají pracovníky na různých místech,“ řekla prezidentka asociace Eva Svobodová.
Firmy nad 250 zaměstnanců musely první cyklus testování dokončit do pátku, pro podniky s 50 až 249 pracovníky končí termín v pondělí. Úřady a další veřejné instituce musejí všechny zaměstnance otestovat do středy. Pokud se připočtou malé firmy, pravidelně jednou týdně bude testování podle Havlíčka podstupovat 3,2 milionu pracovníků. Přidat by se brzy měly také úřady s méně než 50 pracovníky. Podle Havlíčka je ale ještě třeba vyřešit, jak bude systém fungovat v malých obcích.
A na nová opatření už reagují menší firmy, který se testování dotkne.
Některé menší firmy testují dobrovolně
Například ve startupu Driveto, který se zabývá flexibilním pronájmem aut, se už dva měsíce testuje dvakrát týdně za pomoci antigenních testů ze slin. Současně dochází ke kombinaci práce z domova a docházení do kanceláře. „První testy jsme začali shánět začátkem února, to o ně ještě nebyl tak velký zájem. Primárně jsme testovali lidi, kteří jsou v kontaktu se zákazníky. V průběhu února jsme potom pravidelné testování rozšířili na celou firmu,“ popisuje Adam Szabó, ředitel společnosti Driveto.
Testy budou představovat vysoké náklady
Tým ve fintechu Proplať.to čítá celkem 12 lidí. Využívají částečné úvazky i home office. Ten kombinují s organizací práce – mají fyzicky oddělené prostory kanceláří, které se snaží využívat separátně. „Testování se nebráníme, na druhou stranu to jednoznačně znamená vyšší náklady spojené s pandemií a ochranou obyvatelstva s tím, že se jedná o preventivní opatření. Takže když už vynakládáme miliardy do nejrůznějších aktivit, testování by mělo být 100% hrazeno,“ vysvětluje Ivo Ščuka, spolumajitel společnosti Proplať.to
I přes to, že vláda přispívá na pořizování testu skrze zdravotní pojišťovny, příspěvek představuje u oslovených dodavatelů méně než polovinu ceny jednoho dostupného testu. Při testování zaměstnanců takto malé firmy zaměstnanců dvakrát týdně vychází náklady na skoro 15tis. měsíčně jen za testování, říká zástupce firmy.