Článek
Složitá oprava pražského Negrelliho viaduktu znamená nejen dvouletou výluku, během níž vlaky ve směru od Kladna končí na nové provizorní zastávce Praha-Bubny, ale také dvouletou bariéru pro pasažéry, kteří se musí pohybovat na vozíku.
Pro pěší sice vede ze stanice metra Vltavská k provizorní zastávce jenom asi 110 metrů dlouhá cesta po schodech. Jako bezbariérová - pro kočárky a vozíčkáře - je však vytyčena o několik set metrů delší „objížďka" s několika nástrahami.
Měří přes půl kilometru, vede parkem a přes několik přechodů. Na rozdíl od cesty pro pěší, na níž chodce vede řada oranžových cedulí, musí vozíčkáři nasadit veškerý orientační smysl.
„Objížďku" popisuje jenom schéma na velké tabuli u „startu" a pak už nic.
Jak jsme vyzkoušeli přímo v terénu (pusťte si videoreportáž v úvodu článku), vozíčkářská trasa nedostojí ani názvu „bezbariérová".
„Je tam několik úseků, které znemožňují pohyb na vozíku," hodnotí Erik Čipera, ředitel obecně prospěšné společnosti Asistence, která se na pohyb handicapovaných lidí po městech specializuje.
Šanci projet má podle něj jen vozíčkář se silným asistentem. „Tato trasa by se nedala označovat jako bezbariérová," říká Erik Čipera, který se spolu se dvěma kolegy akce na „objížďce" zúčastnil.
Správa železniční dopravní cesty, která má organizaci výluky na pražské architektonické památce na starosti, o nedostatcích ví. Podle jejích zástupců ale situace kolem Negrelliho viaduktu lepší řešení nenabízí.