Článek
Arizonský start-up Nikola je nově veřejně obchodovatelnou společností. Výrobce hybridů s futuristickým designem se spojil s akvizičním podnikem VectoIQ. Firma nesoucí křestní jméno vynálezce Nikoly Tesly si od vstupu na burzu slibuje potenciální nové investory. Už teď má jistou investici ve výši 525 milionů dolarů, čímž zvýšila částku nasbíranou dříve na dvojnásobek, informoval magazín The Verge.
Vodíkem a baterií poháněný kolos
Cílem společnosti založené v roce 2012 je nabídnout trhu nákladní auta s nulovými emisemi díky technologii vodíkových palivových článků. Oficiálně se moderní kolosy začaly vyrábět až o dva roky později. Při představení prvního přívěsu poháněného vodíkem prohlásil výkonný ředitel podniku Trevor Milton, že jejich trucky budou vypadat úplně jinak než ostatní. A také že ano – vzhledem se od konkurence výrazným způsobem odlišují.
Nikola je průkopníkem a jedním z mála výrobců, kteří používají technologii založenou na vodíku. Ostatní společnosti, jako je Tesla, Daimler nebo Freightliner, se zaměřují na plně elektrické nákladní vozy. Nespornou výhodou vodíku oproti automobilům poháněným pouze baterií je větší dojezd.
Mladá společnost cílí na americký a evropský trh. Přes důraz na vodík vyvíjí rovněž verze napájené z baterií, které vyhovují poptávce dopravců, již nepotřebují dlouhou dojezdovou vzdálenost.
Pro osobní automobily chybí investice
Přestože by vodíkový pohon mohl směle konkurovat elektromobilům i v osobní dopravě, je tady jedna velká překážka – chybí potřebná infrastruktura. Hlavním zájmem výrobců elektromobilů, vlád či energetických skupin bylo budování rozsáhlé sítě nabíječek pro elektrická vozidla. Čerpacích stanic pro vodík je jako šafránu.
Budování sítě k čerpání vodíku pro nákladní vozy je podle Nikoly jednodušší a dává větší smysl než pro osobní automobily. Firma argumentuje tím, že většina přepravních tras je předem daná a je tím pádem snazší určit, kde by měly vodíkové stanice stát.
Společnost je o výhodnosti své technologie pro delší trasy pevně přesvědčená. Pokud šoférovi dojde palivo, naplnění vodíkem trvá mnohem kratší dobu než dobití obrovské baterie. Dalším handicapem baterií je jejich počet a rozměr. Velké soupravy potřebují celé sady baterií, tím pádem je náklad těžší a doprava kamionem je méně efektivní.
Za čtyři roky slibuje tržby přes tři miliardy dolarů
Nikola si proto věří a v roce 2024 slibuje tržby ve výši 3,2 miliardy dolarů. Není to až tak nereálné – už v roce 2018 si stovky nákladních automobilů objednal největší pivovar ve Spojených státech Anheuser-Busch. Slibnou budoucnost může zajistit i dohoda s energetickou společností Nel na vývoji vodíkových čerpacích stanic a s firmou Bosch, která mu pomůže navrhnout některé části kamionů.
Že to nejsou jen plané sliby, ukazují i čísla. V příštím roce chce Nikola zahájit výrobu velkých baterií a očekává, že jich dodá 600 kusů. Toto číslo chce navíc každoročně zdvojnásobit. Pomoci má firmě také spuštění online prodeje v roce 2023. Zisk přes tři miliardy dolarů jí pak má zajistit prodej sedmi tisíc nákladních vozidel poháněných bateriemi a pěti tisíc nákladních automobilů na vodík.
Svojí technologií ale start-up nepohání pouze těžké stroje na čtyřech kolech – loni představil také osobní plavidlo nebo terénní čtyřkolku. Novinkou společnosti je pick-up poháněný kombinací vodíku a baterie, který tím pádem může ujet skoro tisíc kilometrů.