Článek
Automobilka Tesla změnila vlastní software, aby přežila globální nedostatek čipů, které do svých elektromobilů používá. Software přepsala tak, aby podporoval alternativní čipy.
„Nejde jen o výměnu čipu, museli jsme přepsat celý firmware. Byli jsme tak schopni nahradit čipy během několika týdnů,“ řekl pro server The Verge Elon Musk, zakladatel Tesly. Firmware je mikroprogramové vybavení pro software, který má za úkol řídit vestavěný systém.
Tento přístup pomohl společnosti Tesla udržet vysokou úroveň výroby, a to i v době, kdy automobilky přerušují produkci kvůli omezeným dodávkám čipů. Během posledních tří měsíců Tesla dodala zákazníkům více než 200 000 vozidel.
Tesla ve čtvrtletí vygenerovala tržby ve výši 11,9 miliardy dolarů. Její čtvrtletní zisk činil 1,1 miliardy dolarů.
Muskova automobilka však není jediná, která důsledky globálního nedostatku čipů pocítila. Vzhledem k historicky nejvyšší poptávce po automobilech výrobci omezují výrobu. Tento týden automobilky Daimler a BMW uvedly, že kvůli nedostatku čipů odstavily některé montážní linky, což sníží jejich produkci o desítky tisíc vozidel.
Problémy hlásí mimo jiné i česká Škoda Auto. Nejenže tisíce nedodělaných aut musela odstavit na odstavné plochy, v létě vyhlásila celozávodní dovolenou. Při ní panuje odstávka, kterou nakonec ve čtvrtek ještě o týden prodlouží. Zaměstnanci budou dostávat 85 procent platu.
Budoucí růst Tesly bude podle Muska záviset na rychlém řešení globálního nedostatku polovodičů. „Globální situace s nedostatkem čipů je stále velmi vážná. Po zbytek letošního roku bude naše tempo růstu určováno nejpomalejší částí našeho dodavatelského řetězce,“ řekl Musk.
Čipy řídí vše od airbagů po moduly, jež ovládají bezpečnostní pásy. Tesla tak postrádá komponenty, které jsou zásadní pro bezpečnostní funkce vozidla.
„Velkým bojem v tomto čtvrtletí byl modul, který ovládá airbagy a pásy. A bez nich očividně nemůžete poslat auto do prodeje,“ vysvětlil Musk.
Vypadá to, že se to zlepšuje, ale je těžké něco předpovídat.
O budoucnosti však mluvil nejistě. „Vypadá to, že se to zlepšuje, ale je těžké něco předpovídat,“ uvedl Musk.
Kvůli nedostatku čipů se podle německého Centra pro automobilový výzkum nevyrobí 5,2 milionu osobních aut. Automobilový průmysl se prý bude s nedostatkem těchto součástek potýkat až do roku 2023.