Článek
Akcie automobilky amerického filantropa Elona Muska posilují už sedm obchodních seancí za sebou poté, co švýcarská investiční banka Credit Suisse změnila označení společnosti z nedostatečně výkonné na neutrální.
Hodnota akcie společnosti Tesla se zvýšila o 8,1 procenta ještě před zahájením regulérního obchodování a v jeho průběhu přidávala více než desetinu. Investoři tak vymazali ošklivý měsíc mezi 19. únorem a 18. březnem letošního roku, kdy akcie spadly z vrcholu 917,42 dolaru na 361,22 dolaru, tedy o více než 60 procent.
Současná hodnota cenných papírů automobilky o více než 50 procent překonává čísla z října minulého roku.
Turbulence v cenách akcií Tesly
Analytik švýcarské banky Dan Levy ve své úterní analýze shrnul hlavní položky, které podle něj dávají Muskovi a jeho Tesle výhodu před zbytkem konkurentů.
„S exkluzivním zaměřením na blízkou budoucnost a s kombinací snížené likvidity či zvýšením dluhové úrovně se nabízí otázka, jak běžné automobilky dokážou dosáhnout cílů vzdálenější budoucnosti, čímž je na mysli elektrifikace,“ píše Levy v dokumentu. „Tesla se zaměřuje pouze na elektrifikaci a nemusí řešit dilema ohledně balancování přechodu mezi spalovacím motorem a elektrickým,“ dále stojí v analýze.
Jestli si Elon Musk dělal starosti, že mu do elektrického rybníku vjedou jako pověstné štiky klasické automobilky, může být klidnější. Trend je sice jasný a ani koronakrize na něm pravděpodobně nic zásadního nezmění, ale koronavirus a s ním spojené problémy zaměstná manažery jiných automobilek natolik, že nebudou moci zásadní přeměně věnovat tolik času (a peněz), kolik by bývali mohli.
K obratu však nepřispělo jen vyjádření jednoho analytika, Tesla hlásí i lepší výsledky, než trhy očekávaly.
Spálených 300 milionů každý týden
I tak je dnes nepředstavitelné, že by Tesla mohla dosáhnout svých originálních proklamací o dodávkách více než půl milionu aut v průběhu letošního roku, alespoň si to myslí analytik společnosti Wedbush Dan Ives.
Problém by totiž mohl nastat v uzavřených továrnách společnosti v Kalifornii, které by mohly zůstat mimo provoz minimálně další měsíc, což zkomplikuje uskutečnění dalších dodávek. Podle současných odhadů prezentovaných v analýze Credit Suisse by mohla Tesla tento rok vyprodukovat přes 400 tisíc automobilů. Jen pro srovnání, mladoboleslavská Škodovka za rok vyrobí přes milion vozů.
Podle odhadů Dana Levyho z Credit Suisse prodělá Tesla 300 milionů dolarů každý týden, co bude v kalifornské továrně zavřeno. Přesto ale věří, že Tesla nakonec vyjde z této krize lépe než ostatní výrobci automobilů.
„Je pravděpodobné, že (Tesla pozn. red.) vede v technologii baterií, má lepší likviditu a ukazuje známky zlepšení v běžných procesech,“ hodnotí pozitivně výkon Tesly Dan Levy.
Podobně to vidí i Adam Jones z investiční společnosti Morgan Stanley, který v dopise pro investory sdílel pohled Dana Levyho ohledně zvýšení kompetitivnosti Tesly. „Věříme, že v této situaci má Tesla lepší pozici ve středním časovém úseku s tím, jak se sníží konkurence ve elektromobilech vysoké kvality,“ píše Jones v dopise.