Článek
Zakladatel Tesly Elon Musk prožíval velmi slušné období – koncovka minulého roku se zdařila a start toho letošního vypadal ještě lépe, akcie rostly a automobilka dokonce dokázala solidně čelit prvnímu náporu koronaviru. Ten ji však začíná dohánět a proto společnost začala řezat náklady.
A pocítí to především zaměstnanci, kterým automobilka dočasně sáhla na mzdy. V USA přijdou o největší podíl pracovníci na pozici viceprezidenta či vyšší, jichž se týká skokové snížení o 30 procent. Nižší manažeři budou muset oželet pětinu své gáže a o desetinu méně dorazí na účet všem ostatním, informuje agentura Bloomberg.
Podle serveru The Verge se mzdy dočasně propadnou také pracovníkům mimo USA, dohromady se tedy může týkat až 50 tisíc lidí. Tato opatření podniku potrvají do konce druhého čtvrtletí, tedy do června. Portál také informuje o tom, že se zatím neobjevily zmínky o tom, že by se krácení mzdy mělo týkat i Elona Muska.
Vysvětlení však může být velmi jednoduché, Tesla svému šéfovi totiž žádnou mzdu nevyplácí, jeho odměna je vázána na výkon firmy, takže při akciovém spurtu v lednu letošního roku si mohl Musk sáhnout až na 340 milionů dolarů.
Neplacená dovolená
Nejvíce zasažená je momentálně americká půda, na které se dočasně zastavil provoz. Podle oficiální zprávy společnosti se obnovení plánuje na začátek května.
Zaměstnanci, kteří nemohou pracovat z domova, mají smůlu a nedostanou nic, ale za to jim zůstanou výhody zdravotní péče. Výjimku tvoří skupina pracující na tzv. kritických úkolech. Podle webu The Verge zatím není jasné, kolika zaměstnanců se má neplacená dovolená týkat.
Portál také informuje o tom, že šéfka společnosti pro lidské zdroje Valerie Workmanová v e-mailu uvedla, že tito pracovníci dostanou konkrétní upozornění s „dalšími pokyny, jak požádat o dávky v nezaměstnanosti prostřednictvím státní agentury“.
Dále dodává, že „škrty a mzdy jsou součástí širšího úsilí o řízení nákladů. Jde o sdílenou oběť napříč společností, která nám umožní pokrok v těchto náročných dobách,“ uvádí The Verge.
Snížení počtu pracovníků
Závod v Šanghaji se na rozdíl od americké půdy rychle zotavil a po únorovém obnovení provozu překonal kapacitu a dostal se týdně až na tři tisíce automobilů. Ve Spojených státech má Tesla na výrobu automobilů jednu továrnu, kde zaměstnává přes deset tisíc lidí s roční výrobou více než 400 tisíc vozů.
V posledním březnovém týdnu Tesla uzavřela továrnu v Kalifornii a výrobnu na solární panely v New Yorku. Stejně tak snížila počet svých zaměstnanců o více než 75 procent v Nevadě, kde vyrábí baterie a některé další součástky.
A to zrovna v době, kdy společnost pomalu, ale jistě roztáčela obrátky výroby crossoveru Model Y a zahajovala plány na nové zařízení poblíž Berlína. Právě po ypsilonovém modelu by měli zákazníci prahnout nejvíce, uvedl v minulosti podle agentury Reuters generální ředitel Musk. Důvodem je zvýšený zájem o SUV a nižší cenovka oproti ostatním modelům.
Dle informací agentury Reuters společnost na konci března oznámila, že má dostatek likvidity, aby mohla úspěšně projít obdobím nejistoty.