Článek
Automobilový průmysl již více než rok sužuje nedostatek čipů, společnost amerického miliardáře Elona Muska zareagovala celkem pružně. Přepsala vlastní software tak, aby podporoval alternativní čipy. I díky tomu dokázala společnost výrobu elektromobilů zvýšit.
Tesla nicméně uvedla, že kvůli nedostatku polovodičů a potížím s námořní dopravou měla problém udržet výrobu v plném rytmu. Mnoho automobilek dokázalo i při nedostatku čipů vykazovat rekordní zisky díky odolné spotřebitelské poptávce, ale kvůli omezením dodavatelů nebyly schopny produkovat lepší prodeje.
Čistý zisk Tesly činil 1,62 miliardy dolarů (zhruba 35,5 miliardy korun). To je zhruba pětkrát více než ve stejném období před rokem, uvedla agentura AP.
Meziročně se výrazně zvýšily i příjmy a počet prodaných vozů. Příjmy automobilky dosáhly 13,76 miliardy dolarů (zhruba 302 miliard korun) a meziročně vzrostly o 57 procent. Společnost od července do konce září prodala 241 300 vozů, což je zhruba o 72 procent více než ve třetím kvartálu loňského roku. Od začátku roku Tesla prodala 627 300 vozů a je největším výrobcem elektromobilů na světě.
Na této pozici chce Teslu vystřídat koncern Volkswagen. Do roku 2030 má za cíl výrazně zvýšit podíl vozů s plně elektrickým pohonem, a to jak v Evropě, tak v Severní Americe a Číně.
Ale segment elektromobilů je už hodně zahuštěný a Tesla ani VW nebudou mít jednoduchý život.
V pondělí představila své první tři prototypy elektromobilů tchajwanská společnost Foxconn, která je známá například jako výrobce iPhonů pro společnost Apple. Tím tak pokračuje s expanzí do automobilového průmyslu. Foxconn představil prototypy SUV, sedanu a autobusu.
Podle vedení Tesly existují faktory, které by mohly snížit ziskovost firmy. Jde například o růst cen komodit či nedostatek pracovní síly. Vedení také uvedlo, že Tesla spolupracuje v rámci vyšetřování, která vedou americké regulační úřady. Jedná se například o nehody, ve kterých figurují vozy Tesla s autopilotem. Automobilka ale tvrdí, že řízení s autopilotem je bezpečnější než bez něj.
Tesla v letošním roce plánuje spustit svou první výrobní továrnu v Evropě. Gigafactory Berlín-Brandenburg by měla podle společnosti být jejím dosud nejvyspělejším závodem s nejvyšší mírou udržitelnosti a efektivity. Tesla plánuje, že zde bude vyrábět stovky tisíc vozů Model Y a miliony bateriových článků.
Zahájení provozu se ale komplikuje. Opakovat se totiž bude on-line veřejná konzultace, při které může veřejnost vznést námitky kvůli dopadům továrny na okolí. Důvodem k opakování jsou obavy, že dosavadní proces konzultací nesplňoval potřebná nařízení. Uvedlo to dnes regionální ministerstvo životního prostředí.
Musk už dal dříve najevo rozladění z toho, jak fungují německé zákony a povolovací řízení. Složité požadavky na plánování jsou podle něj v rozporu s rychlým postupem, který je nutný v boji s klimatickými změnami.