Hlavní obsah

Tesla chce příští rok přijít se samořízenými „robotaxíky”. Podle Muska budou konkurovat Uberu

Tesla chce příští rok přijít se samořízenými „robotaxíky”. Podle Muska budou konkurovat Uberu.Video: Jan Marek, AP, Reuters, Youtube.com

Tesla chce příští rok přijít s prvními samořízenými taxíky. Uvedl to v pondělí šéf společnosti vyrábějící elektrovozy Elon Musk. Jeho firma by tak mohla začít konkurovat Uberu a dalším provozovatelům alternativních taxislužeb dříve, než se čekalo, napsala agentura DPA.

Článek

Šéf americké automobilky Elon Musk dnes sezval své investory a analytiky do Silicon Valley, aby jim tam představil mikročip pro samořiditelné vozy. Informovaly o tom také například agentury Reuters nebo AP, která ve svém titulku napsala: „Tesla chce příští rok předat klíčky od svých elektromobilů robotům.”

Až pětkrát vytíženější elektromobily. Pracovat by od majitelů jezdily samy

S myšlenkou sítě „Tesla Network” přišla Muskova firma již v roce 2016. Jejím prostřednictvím by majitelé mohli svá auta poslat vydělávat jako autonomně řízené taxíky v době, kdy je nepotřebují. Nabízet vyrobené vozy tímto způsobem chce i sama firma. „Výtěžnost vozu tak bude pětkrát vyšší,” ujišťuje podle agentury AFP Musk.

Pokud službu včas schválí úřady, chce ji vizionář, který vyvíjí i vysokorychlostní podzemní přepravní systém Hyperloop a se svými raketami SpaceX hodlá dopravovat lidi na Mars, začít nabízet v některých částech Spojených států v roce 2020. To by bylo podle agentury DPA o rok dříve, než plánuje robotickou taxislužbu spustit v Miami a ve Washingtonu Ford. Musk je ale známý tím, že ohlašované termíny často nedodrží.

Samořízené vozy mají napravit upadající prodej

Oznámení přichází dva dny před očekávaným zveřejněním čtvrtletní ztráty spojené s klesajícím prodejem Tesly. Mimo jiné „váznou” dodávky vozu Model 3 na trh. Podle odborníků chce Musk právě samořiditelnými vozy prodej automobilky zvýšit. Na poli samořiditelných technologií má ale podnik jenom na půdě Spojených států přes šedesát konkurentů – včetně Uberu nebo konglomerátu Alphabet – a veřejnost se celkově obává o bezpečnost takových aut.

Na rozdíl od většiny ostatních firem vsadil Musk při vývoji samořídící technologie především na kamery. Drahé laserové radary, které prozkoumávají okolí, Tesla podle agentury DPA nepoužívá. Místo nich vyvíjí software mimo jiné za použití obrazů z kamer aut, která již brázdí ulice.

Exploze modelu S v Šanghaji

Samotná Tesla navíc nyní vyšetřuje explozi jednoho svého elektromobilu – Modelu S – v Šanghaji. Čínská média zveřejnila videozáznam, automobilka na místo vyslala tým vlastních techniků, aby pravost a okolnosti incidentu přezkoumal.

„Okamžitě jsme na místo vyslali tým a podporujeme místní úřady při zjišťování faktů,” uvedla Tesla. „Podle toho, co zatím víme, neutrpěl nikdo zranění,” dodala.

Od roku 2013 bylo podle Reuters zaznamenáno nejméně 14 případů vznícení elektromobilů Tesla, většinou po nehodě. Tesla tvrdí, že její vozy jsou zhruba desetkrát méně náchylné k požáru než automobily s benzinovým pohonem.

Analytici tvrdí, že nejnovější incident pravděpodobně nebude mít výraznější dopad na odbyt společnosti Tesla v Číně. „Tesla měla incidenty s požáry už dříve, na její pověst v Číně to však nemělo velký vliv,“ uvedl analytik Alan Kang ze společnosti LMC Automotive.

Doporučované