Hlavní obsah

Tendr za miliardu? Státní firma obchoduje s finančníkem z daňových rájů

Foto: ČD Cargo

Železniční dopravce prodal 500 svých vagonů a následně si je pronajal od slovenské společnosti SMK.

Státní podnik uzavřel miliardový kontrakt s firmou slovenského finančníka Ivana Petríčka, který pro své podnikání využívá i neprůhledné offshorové struktury v zemích, kde se platí zanedbatelné daně. ČD Cargo spoluvlastní dvě firmy, ve kterých má akcie i Petríček skrze kyperskou společnost.

Článek

„Takový obchod nenese mnoho transparentnosti,“ míní ředitelka analytického projektu investigace.cz Pavla Holcová o zakázce státního podniku ČD Cargo. Železniční dopravce prodal 500 svých vagonů a následně si je pronajal od společnosti SMK, za níž stojí vlivný slovenský lobbista a finančník Ivan Petríček.

Jak Seznam Zprávy před několika dny uvedly, policie zkoumá, zda vše proběhlo v pořádku. ČD Cargo i dodavatel ubezpečují, že tendr je pro státem vlastněnou společnost výhodný a správný. Petríčka pak považuje za významného středoevropského hráče na železnicích.

Petríčkově offshorové síti firem v daňových rájích se věnoval Holcové blízký kolega a zavražděný slovenský novinář Ján Kuciak. V květnu 2016 se probírali uniklými dokumenty panamské společnosti Mossack Fonseca, která pro bohaté a mocné byznysmeny zakládala struktury firem a tajných kont v zahraničních bankách a daňových rájích (kauza známá jako Panama Papers).

Narazili i na linku k Ivanu Petríčkovi: skrze seychelskou skořápku Enterprise Solutions LTD ho propojili se slovenským zbrojařem Miroslavem Výbohem, jehož jméno se objevilo i v české korupční kauze Pandur.

„Vstup slovenského podnikatele a železničního lobbisty Ivana Petríčka pravděpodobně dané zakázce ČD Cargo nepřinese mnoho transparentnosti. Pan Petríček často využívá offshorové struktury k zakrytí reálných investorů,“ řekla Seznam Zprávám Pavla Holcová, která se ve svých textech zaměřuje na problematiku daňových rájů.

Prodej a pronájem vagonů firmě SMK, jež dle dostupných dokumentů ve slovenském obchodním rejstříku disponuje nulou zaměstnanců, Holcová kritizuje i kvůli někdejšímu vyšetřování údajných podvodů, na které v roce 2014 upozornil časopis Týždeň.sk.

Stamiliony na kolejích

Státem vlastněný podnik ČD Cargo prodal 500 vagonů slovenské firmě SMK za 50 milionů korun. Obratem si modernizované vagony pronajme až na 15 let za více než 900 milionů korun. A pak je může odkoupit zpět za další stovky milionů. Tou dobou budou některé z vagonů mít i 55 let. Případ podle zjištění Seznam Zpráv už zkoumá policie.

ČD Cargo si za kontraktem stojí. „Smlouva je pro ČD Cargo výhodná. Posuzovali jsme zejména znalcem stanovenou cenu vagonů určených k likvidaci, na trhu obvyklou cenu pronájmu kompletně modernizovaných vozů a zajistili jsme možnost budoucího odkupu těchto vozů, pokud to pro nás bude výhodné a potřebné.“

„Firma, ve které pan Petríček seděl v dozorčí radě, byla podezřelá z daňových podvodů. On sám byl obviněný v korupční kauze. Trestní stíhání ale bylo zastaveno. Na Slovensku se často spekuluje o tom, že to bylo díky jeho blízkým vazbám na tehdy vládnoucí stranu Směr. Jeho obchodním partnerem byl Miroslav Výboh, kdysi jeden z nejmocnějších zbrojařů Slovenska a osobní přítel Roberta Fica,“ dodala Holcová pro Seznam Zprávy.

„K prověřování jednotlivých jejích vlastníků nemáme oprávnění,“ reagovalo ČD Cargo na dotaz, jak hodnotí tyto Petríčkovy personální vazby.

Foto: aktuality.sk

Akcionářská struktura skupiny Budamar Logistics, na kterou v roce 2016 upozornil slovenský novinář Ján Kuciak. Stopy vedou mimo jiné na Maltu, Kypr, Seychely či Kajmanské ostrovy.

Seznam Zprávy navíc zjistily, že Ivan Petríček je i přímým partnerem českého kolejového dopravce. ČD Cargo vlastní poloviční podíl ve společnosti Ostravská dopravní společnost, v níž druhá polovina akcií patří firmě NH - TRANS, SE. Tu ovládá Petríček skrze kyperský offshore Arzu Ventures Limited. Podobný vlastnický model nabízí i Ostravská dopravní společnost - Cargo, v níž česká společnost ČD Cargo vlastní 20 procent akcií, zbytek pak Petríčkova NH - TRANS.

Český podnik spolupráci vysvětluje tak, že tyto dceřiné firmy jsou stěžejní pro příhraniční dopravu na česko-polsko-slovenských hraničních přechodech. „Druhým akcionářem je NH - TRANS, který je jednou z nejvýznamnějších zasílatelských společností na trhu v ČR a mimo to je i držitelem významné flotily vagonů. Společnosti generují stabilní zisky,“ uvedl mluvčí Radek Joklík z Českých drah, pod které ČD Cargo spadá.

Český podnik: správná volba!

Český dopravce brání firmu SMK s tím, že nejde o nastrčenou skořápku. „SMK není schránkovou firmou, ale takzvanou SPV (neboli Special Purpose Vehicle, což je takzvaná společnost zvláštního určení, pozn. red.) propojenou s významnou skupinou Budamar Group působící v železničním byznysu, která dosahuje kumulovaného obratu ve stovkách milionů eur,“ uvedlo tiskové oddělení ČD Cargo.

Podnik také hájí to, že si SMK nevybral v otevřeném výběrovém řízení. „I kdyby se na danou transakci aplikoval zákon o veřejných zakázkách, vyhovoval by výběr tohoto dodavatele požadavkům daného zákona. ČD Cargo však jako firma působící ve značně konkurenčním prostředí nepodléhá režimu tohoto zákona, stejně jako nákladní železniční dopravci v Německu, Polsku či jinde v Evropě. To mimochodem opakovaně potvrdil také antimonopolní úřad,“ vysvětluje ČD Cargo svůj postup v prohlášení, které pověsilo na svůj web.

Seznam Zprávy poslaly sadu dotazů i společnosti SMK. Vedle pohledu na kontrakt s ČD Cargo se zajímaly o Petríčkův postoj k jeho kontaktům s kontroverzními slovenskými lobbisty a podnikateli, stejně jako o to, jaké byly okolnosti údajného trestního stíhání za daňové podvody. Dané dotazy redakce Petríčkova tisková mluvčí Petra Jamrichová označila za tendenční a zaujaté, namísto odpovědí odkázala na Petríčkův pondělní rozhovor pro Hospodárske noviny ze slovenské divize vydavatelství Mafra.

V interview Ivan Petríček uvedl, že kontrakt jeho SMK je pro ČD Cargo výhodný. „Uzavřením této smlouvy došlo k významné modernizaci vagonů, které byly odstavené a neschopné provozu. Tím se zvýší počet vozů, které bude moci ČD Cargo využívat pro zefektivnění své dopravy,“ pronesl Petríček.

Potvrdil, že stojí za SMK. „Tato společnost je propojená skrze moji osobu s celou skupinou Budamar/Tatravagónka. Ta disponuje nejvýznamnějšími výrobními a opravárenskými kapacitami s příslušným know-how v regionu. Vozy se rekonstruovaly v polském závodě ZNTK Paterek,“ dodal Petríček.

Doporučované