„Pruhy látky - jako oděv nebo kůže - v sobě skrývají cosi jemného a citlivého. Látka zdůrazňuje jedinečnou kvalitu pomíjivého.“ Christo a Jeanne-Claude
Foto: Bettmann, Getty Images Umělecký pár se poznal koncem 50. let na studiích v Paříži, poté se usadili v New Yorku a začali společně balit věci do látky. Látka fascinovala umělce ve všech epochách dějin umění, drapérie je významnou součástí obrazů, fresek, reliféfů. Zahalování budov podle autorů patří k této klasické tradici.
Foto: Bonn-Sequenz/ullstein bild , Getty Images Jejich pracovní přístup je zařadil mezi tvůrce land-artu, tedy jedná se o umění, které je začleněné do krajiny přírody či města. Princip práce je založen na dočasném zabalení předmětu či budovy do látky.
Práce Christa a Jeanne-Claude vyžaduje dlouhé přípravy, logistiku, politické prosazení projektu, nezbytné je samozřejmě najít způsob financování. 178 zabalených stromů v severovýchodní části Basileje.
Uskutečnit takové instalace trvá několik let. Získat povolení pro Reichstag trvalo čtyřiadvacet let, most Pont Neuf čekal deset let.
Jejich nejslavnější umělecké gesto je z roku 1995 - zakrytí Reichstagu.
Budovu Říšského sněmu zakryli 100 000 metry čtverečních blýskavé fólie.
Deštníky v Japonsku a Kalifornii, 1991.
Most Pont Neuf přes řeku Seinu v Paříži, 1985.
Jedna z jeho posledních zvučných prací je přemostění severoitalského jezera Iseo, a to 16 metrů širokou plovoucí lávkou obalenou v látce. Za šestnáct dnů, kdy byla instalace přístupná veřejnosti, dílo navštívilo celkem 1,3 milionu lidí.
Foto: s74, Shutterstock.com Chodník dlouhý tři kilometry se rozprostíral napříč jezerem a propojil městečko Sulzano s ostrovy Monte Isola a San Paolo. Itálie, 2016.
Loni na jaře média informovala o novém Christově projektu, který měl být podle původního plánu zrealizován minulý měsíc. Pod látkou měl na několik dní zmizet Vítězný oblouk v centru Paříže. Christův tým po jeho smrti uvedl, že instalace ve francouzské metropoli bude k vidění v září.