Hlavní obsah

Telemedicína v praxi. Co se děje, když se s bolestí svěříte virtuálnímu lékaři

Jak to vypadá, když jste nemocní a místo do čekárny zamíříte do telefonní či webové aplikace?Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

České zdravotnictví odolávalo dlouho – postupně se ale začíná měnit. Chronicky nemocní pacienti jsou monitorováni na dálku, přibývá on-line a telefonických konzultací s lékaři a v olomoucké fakultní nemocnici dokonce vzniklo i oficiální celorepublikové centrum telemedicíny.

Článek

Jak vlastně telemedicína funguje v praxi? Vyzkoušeli jsme to v jedné z nejnavštěvovanějších lékařských on-line poraden a virtuálnímu lékaři jsme poslali zcela konkrétní dotaz – bolest paty.

Pokud chcete v této poradně odpověď na svou otázku do šesti hodin, vyjde vás to zhruba na dvě stě korun. Pokud vám stačí odpověď do 24 hodin, je cena o 100 korun nižší.

Zodpovědnost nese pacient. Telemedicína je totiž stále pouhou alternativou ke klasické návštěvě lékaře.

„První, kdo na váš dotaz bude odpovídat, je praktický lékař. Má povinnost reagovat do šesti hodin. Většinou sedí ve svých ordinacích,“ vysvětluje Martin Pospíšil, ředitel online poradny uLékaře.cz. Do jejich systému je zapojeno asi 40 praktických lékařů a 200 specialistů.

Míříme tedy za praktickým lékařem. Tím je v našem případě pediatr Petr Valášek. Do systému virtuální nemocnice je zapojený už dlouho a vyjadřoval se už snad ke všem možným obtížím – včetně například výškové neboli horské nemoci. Dnes má tedy před sebou dotaz na bolest v patě.

„Tím, že tam není víc informací a některé dotazy jsou opravdu krátké, tak z tohoto popisu je nejpravděpodobnější, že by se mohlo jednat o takzvaně lidovou ostruhu, plantární fascitidu. Vzhledem k tomu, že to je jenom ty 4 týdny, já bych takovéhle klientce doporučil ze začátku něco si o tom načíst a doporučil bych nějaké cvičení a protizánětlivé léky, pokud by se to ještě nelepšilo, pak bych doporučil návštěvu lékaře, v tomhle případě rovnou ortopeda,“ vysvětluje Valášek.

Příklady už fungující telemedicíny

Sledování pacientů na dálku – například těžkých diabetiků (využívá olomoucké telemedicínské centrum).

Sledování pacientů při paliativní péči.

Konzultace s lékařem z domova prostřednictvím mobilu.

Lékařské konzultace zdravotních problémů zobrazených na snímcích se specialisty ze vzdálených nemocnic.

O výběr ortopeda a sjednání schůzky se stará callcentrum firmy. „Probíhá to tak, že vás telefonicky kontaktuje jedna z našich zdravotních sester, ta s vámi probere buďto odpověď lékaře, nebo váš zdravotní problém a poté, na základě toho, z jakého jste regionu, typu pojištění a dalších vašich specifikací pomůže vyhledat ortopeda v místě bydliště a domluvit termín,“ vysvětluje Barbora Korandová z uLékaře.cz s tím, že objednat se u lékaře je možné po celé republice.

„Cílem té služby je ulehčit vám práci s klepáním na dveře ordinací, čekáním, vůbec výběrem toho správného lékaře,“ vysvětluje zakladatel portálu uLékaře.cz Tomáš Šebek. A pokud v procesu nastane chyba? Zodpovědnost je na uživateli. „Nejsme tu, abychom nahradili fyzický kontakt s lékařem. Máte-li jakoukoliv pochybnost, obraťte se na svého fyzicky existujícího praktického lékaře. Jsme v tenhle moment jen alternativa a naší misí je co nejrychleji vás spojit s tím odborníkem, o kterém si myslíme, že ho potřebujete,” dodává Šebek.

Doporučované