Článek
Řidičům, kteří za jízdy telefonují, hrozí přísnější sankce. Přepracovaný bodový systém považuje telefonování za „středně závažný přestupek“, který oceňuje čtyřmi body namísto současných dvou a blokovou pokutou 2500 korun. Zatím přitom hrozí pokuta do 1000 korun.
Jde o jednu z mnoha změn nového bodového systému, který během pondělí schválila vláda. Právě telefonování za jízdy přitom patří k přestupkům, jejichž význam a nebezpečí od vzniku původního bodového systému před třinácti lety zásadně vzrostl.
„Je potřeba přehodnotit výši bodů za jednotlivá protiprávní jednání, případně některá méně závažná jednání z bodového systému vyčlenit a naopak jednání, která mají závažné důsledky, do bodového systému doplnit,“ stojí v důvodové zprávě k návrhu zákona z dílny Ministerstva dopravy. Normu nyní projedná Parlament a platit by měla od roku 2022.
Nová pravidla pak podle ministra dopravy Karla Havlíčka také zavedou na vybraných úsecích dálnic možnost jet až 140 kilometrů v hodině.
Nový bodový systém má být pro řidiče jednodušší, lépe zapamatovatelný a má více odpovídat současným nešvarům na silnicích. Jde o ambici, která se podle dopravního experta Romana Budského zcela nenaplnila.
Změnu bodového systému vláda schválila během pondělí poměrně rychle. Dopředu to přitom nebylo vůbec jisté. „U těch zákonů, které se týkají dopravy, je diskuze dlouhá, protože tomu rozumí každý,“ reagoval před začátkem jednání místopředseda vlády a ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) na otázku, jestli se nová pravidla zvládnou na jednání projednat.
Ministerstvo dopravy zatím počítá s tím, že nový bodový systém by mohl začít platit od roku 2022.
Zvýšené postihy pro řidiče za alkohol, nedovolený vjezd na žel.přejezd, ujetí od nehody. Mírnější postihy za parkování, světla, překročení rychlosti do 10 km/hod. Na vybraných úsecích dálnic rychlost 140 km/hod. Informace o bodech přes mail, sms. Vláda právě přijala bodový zákon.
— Karel Havlíček (@KarelHavlicek_) August 17, 2020
Zaplať, nebo neodjedeš
Ministr vnitra na jednání vlády nesl další úpravu zákona, která by měla zvýšit bezpečnost na českých silnicích. Jde o přidání pravomoci státní policii a celníkům požadovat při kontrole uhrazení nedoplatku na pokutách. V extrémním případě by mohli policisté nebo úředníci dokonce odebrat poznávací značku.
Úprava má přitom být zaměřená především na zahraniční řidiče kamionů, od kterých se pokuty nedaří vymáhat.
Podle důvodové zprávy k této legislativní úpravě se úspěšnost vymožení pokuty u cizinců pohybuje mezi 28 až 57 procenty.
„Pokud to projde Poslaneckou sněmovnou a Senátem, tak to bude razantní posílení policie a podle mě dojde k řádovému navýšení vymožených pokut,“ slibuje si od úpravy Jan Hamáček.
Novinka v sobě skrývá i jeden háček, který se dotkne rozpočtů obcí. Pokud totiž vypíšou pokutu, peníze jim plně přitečou do rozpočtu. Nově by se ale měly dělit se státní kasou, a to v poměru 30 procent pro stát, 70 procent pro obce. Ministerstvo vnitra přitom argumentuje tím, že ponese náklady na vymáhání pokuty.
„Pokud má stát náklad, tak tomu rozumím, šlo by to stanovit nějakou paušální náhradou, ale 30 procent se mi zdá poměrně vysokých,“ říká Stanislav Polčák, předseda Sdružení místních samospráv a europoslanec za STAN. Podle něj by na toto téma chtěly obce ještě jednat.
Na druhou stranu ředitelka Svazu měst a obcí Radka Vladyková nové rozdělení respektuje, protože podle ní bude pro obce dobrovolné, jestli pokutu policii nebo celníkům předají. „V tom zákoně není, že musí, ale že může. Obec to může předat,“ říká ředitelka Svazu měst a obcí.
Chybí definice agresivity
Samotní oslovení dopravní experti nemají s novými pravomocemi pro policisty a celníky problém a v zásadě nerozporují argumenty pro jejich zavedení.
„Opravdu je potřeba u řidičů, kteří páchají závažné přestupky, je nekompromisně vymáhat. Když se tohle rozkřikne, že to policie dovede, tak si řada řidičů ze zahraničí dá pozor,“ říká Roman Budský, dopravní expert z Platformy Vize 0.
„Nepředpokládám, že by brali registrační značky. To už bude opravdu muset být velký případ,“ myslí si Stanislava Jakešová, která souhlasí, že to urychlí vymáhání.
Naopak skeptičtější jsou ohledně nového bodového systému. Například podle Stanislavy Jakešové to bude pro řidiče nové, ale naučí se na to reagovat a naučí se nové kličky.
„Vždycky si myslím, že je to zejména o lidském činiteli, ale pokud tomu můžeme nějak pomoci, pokud zachráníme jeden lidský život, tak je to dobře,“ rozvádí svůj názor na nový bodový systém.
„Myslím si, že i tak je to složité. I tak si to řidiči nepamatují,“ shrnuje svůj postoj Roman Budský z Platformy Vize 0. Podle něj by se měli akcentovat zejména delikty, za které chodí i pokuty ze zahraničí, tedy: nedovolená rychlost, jízda na červenou, jízda s hovorovým zařízením, jízda v nesprávném pruhu, jízda bez pásu, jízda bez přilby, alkohol a drogy.
„Velmi důležité je, že by se také mělo začít mluvit o tom, že se na silnicích nachází příliš mnoho agresivních řidičů, a definovat, co to je agresivita v silničním provozu. Ta by se měla začít potírat, protože stojí až za 40 procenty smrtelných nehod,“ dodává Roman Budský.