Článek
S každým dalším kusem se práce stává efektivnější a snazší. Vůbec nejtěžší bylo projít výkresy, vzpomíná technolog Ctibor Mittner. Jen příprava trvala čtyři měsíce, stavba prvního vozu půl roku, nyní je hotovo do tří měsíců, řekl ČTK Mittner.
Do brněnských dílen nejprve z moravskoslezského Krnova dorazí kostra vozu, bez oken a ve žluté barvě. Po hrubém napasování podlahy míří vůz typu EVO2 do lakovny, kde získá červenobílý nástřik. Následuje vytvoření podlahy, tmelení spárů a kování. „Určité práce se dělají na různých stanovištích, kam je přemísťujeme pomocí takzvané přesuvny, na které jsou koleje. Jsou tři hlavní pracoviště, a to u stolařů a zámečníků, v lakovně a u elektrikářů. Elektrikáři protahují vozem 17 kilometrů kabelů a dále se montují také komponenty klimatizace,“ popsal Mittner.
Finální práce zahrnují obklady stropů, přilepení oken, pasování dveří či připevnění sedadel. Stěžejní je především kabina řidiče, jejíž montáž zabere asi měsíc. Jedním z posledních kroků je instalace softwaru, který je nezbytný třeba k nákupu jízdenky. V dílně mohou v jednu chvíli pracovníci montovat až tři tramvaje, každá se skládá ze dvou článků. Nabízí 49 míst k sezení a 122 pro stání.
I když první Drak vyjel teprve loni na jaře, dnes je jejich montáž už bezproblémová. „Nejtěžší bylo probrat každý výkres, kterých byly stovky. Řemeslníci se s tím poté seznamovali a první vůz trval o něco déle, ale čím víc jich děláme, tím víc je práce rutinní a lidé už se nemusí tolik dívat do papírů. Nyní to má obrovské výhody především kvůli opravám. Když koupíme hotový vůz, je to komplikovanější, tady už mají chlapi vše osahané. Některé komponenty si navíc vyrábíme sami,“ dodal Mittner. Vyzdvihl i to, že jsou vozy jako první v Brně zcela klimatizované.
I přes koronavirovou nákazu, která především v prosinci postihla elektrikáře, loni v Medlánkách podle plánu vyrobili devět tramvají. Se stejným počtem se počítá i letos a do roku 2024 jich má být 41. Na jejich řízení se postupně školí také všichni řidiči. „Není to stejné jak u jiných tramvají. Každý vůz má svá specifika, tenhle je mnohem modernější, než na co jsou zvyklí, musí se třeba naučit ovládat klimatizaci,“ řekl Mittner.
Náklady na celý projekt 41 tramvají činí 1,3 miliardy korun. Na výrobě a spuštění tramvají se podílí 40 zámečníků, 30 elektrikářů, osm stolařů, pět lakýrníků a pět soustružníků. Dopravní podnik plánuje rovněž montáž vlastních trolejbusů, jelikož nákup se již delší dobu nedaří. Zatím ale vybírají dodavatele komponentů.