Hlavní obsah

Vznášedlo jako ze Star Wars bez řidičáku? Startup má objednávky za miliardy

Podívejte se na vznášedlo jako ze Stars Wars, které nepotřebuje pilotní průkaz.Video: Jan Marek

Stojí asi tolik, kolik dvě lepší nová auta. Je však první svého druhu na trhu a oproti dřív avizovaným cenám létajících aut je pořád levný. Třeba v USA ani nepotřebuje letecký průkaz – a zájem je proto velký.

Článek

Sice ho na rozdíl od spídrů ze Star Wars pohánějí místo takzvaných repulzorů běžné vrtule, ale přesto sci-fi vznášedlo inspiraci z hvězdné ságy nezapře.

Osobní dron Jetson ONE může vystoupat do výšky skoro 460 metrů a letět rychlostí až 102 kilometrů za hodinu. Díky tomu, a díky své váze 86 kilogramů, dokonce podle pravidel amerického Federálního úřad pro letectví (FAA) nemusí mít pilot takového zařízení licenci, a proto většina nakupujících pochází z USA.

Skoro 2,5 metru dlouhý, 1,5 metru v rozloženém stavu široký a metr vysoký letoun má totiž tělo z lehkého leteckého hliníku a „využívá kompozitní uhlíková vlákna a nejmodernější 3D tištěné komponenty,“ jak už dříve uvedl zakladatel a technický ředitel startupu Jetson Tomasz Patan.

Třeba v českém vzdušném prostoru se pro pohyb všech strojů vyžaduje kromě „techničáku“ i pilotní průkaz. Zatím není jasné, zda stroj splňuje podmínky provozu, SZ Byznys pozici Úřadu pro civilní letectví ČR zjišťuje.

+6

Vznášedlo pro běžnou přepravu? Ne tak docela

Švédský eVTOL, tedy letoun s kolmým startem a přistáním, může pilotovat jedna osoba s maximální hmotností 95 kilogramů. Nejde nicméně o dopravní prostředek sloužící pro běžnou přepravu, ale spíš o volnočasovou aktivitu filmových nebo dronových nadšenců či sportovců.

Kvůli pohonu jeho osmi elektrických motorů na lithium-iontovou baterii totiž stroj zvládne létat jen 20 minut v kuse, takže se jrho odhadovaný dolet pohybuje mezi 20 až 30 kilometry. Obyčejná 230V zásuvka ale stroj plně nabije zhruba jen do hodiny. Pilot stroj ovládá pomocí tříosého joysticku a regulátoru rychlosti.

„Jsme si jistí, že do něj můžeme posadit kohokoli a naučit ho se strojem létat za pět minut,“ dodal pro BBC ke složitosti řízení spoluzakladatel startupu Peter Ternström.

Zábava pro movitější nadšence. Bezpečnost je zajištěná

I když se Jetson ONE může jevit jako hračka, kvůli rychlosti i výšce letu musí dbát i na bezpečnost. Pilot, který sedí na sedadle z uhlíku a kevlaru, musí být ve speciálním postroji, a panely kolem jeho hlavy, trupu a nohou jsou pro případ nárazu zesílené. Nechybí ani balistický záchranný padák.

To jsou ale vše opatření až pro nejhorší eventuality. Řídící počítač Jetson ONE totiž i díky LIDARu stále udržuje bezpečné parametry letu a zvládne udržet stroj ve stabilní poloze, i když pilot joystick nedrží. A konstrukce eVTOlu také využívá takzvané koaxiální konfigurace motorů, která zajišťuje bezpečné přistání i v případě selhání jednoho z nich.

Za dva měsíce zájem o stroje za šest miliard

Cenovka vznášedla začíná na 92 tisících dolarů, tedy asi dvou milionech korun. Kromě samotného stroje Jetson One ale nový majitel dostane také dvoudenní školení v Itálii.

A i když by menší dolet a vyšší cena mohly někomu připadat jako překážka pro zájemce, opak je pravdou. Možná i díky menším administrativním háčkům firma nestíhá.

Od spuštění prodeje koncem loňského října si eVTOL švédské výroby zaplatilo už 100 zájemců, na rok 2022 je tak úplně vyprodáno. Více než 3000 lidí pak složilo zálohu 22 tisíc dolarů, což jen za dva měsíce představuje obrat v přepočtu přes 1,5 miliardy korun.

A pokud si lidé s rezervacemi nákup nerozmyslí, vyskočí tržby firmy jen za toto období v součtu se stovkou již zakoupených kusů dokonce na 6,27 miliardy korun. Jetson přitom začne první kusy dodávat letos na podzim.

Až první šťastlivci letos na podzim svůj „spídr“ dostanou, budou muset vzít do ruky nářadí. Švédská společnost se zřejmě inspirovala u švédského nadnárodního nábytkářského gigantu a své stroje dodá zákazníkům složené jen z půlky. Řídící jednotky, vrtule nebo motory a kabeláž si za pomoci podrobného návodu musí na hliníkový rám namontovat sami.

Startup shání investory na expanzi

Startup už také shání větší investory, aby mohl navýšit kapacitu výroby. Letos spustí své první kolo externího financování. Zatím získal podporu například od šéfa americké firmy GoodTrust podnikající v digitalizaci Rikarda Steibera, který je rovněž bývalým ředitelem pro globální marketing Googlu.

„Je pro nás důležité najít správné investory právě teď, když expandujeme a rozšiřujeme naši firmu. Jetson se ohlíží globálně po společnosti, která by sdílela naši vizi. Jsme na špičce nového průmyslu, ve kterém kvůli jeho vysoké specificitě potřebujete určité dovednosti,“ doplnil ředitel podniku Tomasz Patan v lednové tiskové zprávě.

Startup Jetson je v současnosti jedinou firmou, která na trhu s eVTOLy nabízí komerčně dostupné stroje. Dál cílí například i na navýšení kapacity baterie. Server Aviation Today dodává, že 28 až 30 minut doletu by mohly nabízet nové modely už od roku 2024.

Redakce SZ Byznys se podniku dotazovala, zda už má nějaké zájemce i v Česku. Podle informací vedoucí komunikace San Sunnerové zatím žádné české kupce nemá. Klientelu však našla třeba v Německu nebo Polsku.

Ze sousedního Polska společnost původně pojmenovaná jako Jetson Aero také pochází. Patan a Ternström ji tam založili v říjnu 2017, načež ji ale přestěhovali do Švédska a rovněž zkrátili název. První prototyp tam otestovali už v lednu 2018 a s pilotovanými zkušebními lety dál pokračovali hned v únoru i v italském Toskánsku nebo polské Poznani. Cílem firmy je „zpřístupnit eVTOL pro všechny.“

Doporučované