Článek
Až donedávna byla tato firma z Tchaj-wanu známá hlavně jako výrobce elektroniky, a to především součástek pro chytré telefony od Applu. Mezi její domény ale patří také laptopy a herní konzole. Už v roce 2019 se však společnost Foxconn nechala poprvé slyšet, že má ambice i v autoprůmyslu.
Předloni tak odhalila první tři prototypy elektromobilů – sedan Model E, SUV označené jako Model C a rovněž autobus Model T. Vyrobila je ve spolupráci s tamní automobilkou Yulon Motor pod společnou značkou Foxtron.
Rychlými kroky vstříc elektrifikaci
Letos, opět na vlastním představovacím veletrhu novinek Hon Hai Tech Day, ukázal Foxconn další posily své nové elektro flotily a zároveň oznámil partnerství s americkým výrobcem čipů Nvidia, v rámci kterého by společně měly stavět takzvané „továrny na umělou inteligenci (AI)“ následně využívanou právě v elektromobilech.
Co se týče nově odhalených aut do zásuvky, tchajwanská firma na letošním ročníku ukázala hatchback (Model B) a dodávku. „Je to nádherné auto. Je to ideální vůz pro mladý pár – jako pro Jounga a mě. Není krásné? Ideální vůz mladého páru,“ vtipkoval na uvedení osobního vozu Jensen Huang, ředitel společnosti Nvidia.
„Ano, je postavené pro mladé páry. A říkáme mu Model B, které v názvu zastupuje slova beauty a beast (česky kráska a zvíře, pozn. red.),“ dodal zmíněný Joung Liu, ředitel skupiny Hon Hai Technology, do které Foxconn patří.
Konkurence Muskovým elektromobilům
Ačkoli vychází z Modelu C, tak je nově odhalený Model B s délkou 4,3 metru a rozvorem 2,8 metru kratší. Pohání jej elektromotor o výkonu 230 koní a baterie nabízí dojezd až 450 kilometrů. Podobné specifikace nabídne například model ID.3 od Volkswagenu. Na rozdíl od Volkswagenu je tchajwanská novinka vybavena obrazovkou o průměru 40 centimetrů, digitálními zpětnými zrcátky anebo LED Matrix světlomety. Foxconn chce s vozem konkurovat Modelu Y od Tesly.
Dodávka od tchajwanského výrobce, Model N, ujede na jedno nabití 250 kilometrů a její nejvyšší rychlost bude 200 kilometrů za hodinu. Prohlédnou si ji můžete stejně jako nový hatchback v úvodním videu tohoto článku.
V roce 2021 představený Model C, který nyní nese označení N7 a který za 32 tisíc dolarů prodává tamní značka Luxgen, má stejně jako Model E dojezd přes 700 kilometrů. SUV ovšem pojme až sedm lidí. A z nuly na sto zrychlí za 3,8 sekundy. Redakce SZ Tech o této první várce prototypů Foxtron ještě i spolu s elektrickým autobusem Model T vydala předloni rovněž článek a videoreportáž.
Americké čipy naučí tchajwanská auta do zásuvky sama řídit
Co se týče spolupráce Foxconnu s americkým výrobce čipů Nvidia, jejich plánované továrny na umělou inteligenci budou novým druhem datových center, která budou využívat polovodiče z USA k provozu řady aplikací. Mezi těmi bude právě i trénování samořízených aut, ale i robotických platforem a velkých jazykových modelů.
Tchajwanský výrobce elektroniky tak hodlá nově produkovat i elektronické řídicí jednotky pro vozy založené na čipech Nvidia. Věří totiž, že novým hnacím motorem růstu odvětví by v příštích letech i dekádách mohly být právě elektromobily. A s vlastním dosahem a znalostmi věří, že by taková zařízení mohl vyrábět po celém světě.
Továrny a zámek v Česku
Foxconn má dvě továrny i v Česku, a to sice v Pardubicích a Kutné Hoře, ve kterých zaměstnává okolo 5000 lidí. Na Kutnohorsku se přitom samotnému zakladateli firmy z Tchaj-wanu zalíbilo tak, že zde v roce 2002 koupil zámek v Roztěži. Terry Gou a jeho první manželka Serena z něj udělali své vlastní rekreační sídlo s golfovým hřištěm.
Dvaasedmdesátiletý miliardář v současnosti disponuje podle agentury Bloomberg jměním v objemu 6,7 miliardy dolarů, což je v přepočtu bezmála 160 miliard korun. A poslední zajímavá zpráva o něm je i to, že se rozhodl kandidovat do nadcházejících prezidentských voleb na Tchaj-wanu.
Situaci ohledně čipů přitom Foxconn, zdá se, vyřešil akorát včas. USA tento týden oznámily omezení vývozu dalších pokročilých polovodičů do Číny i jiných zemí. To se přímo dotkne dvou špičkových čipů pro umělou inteligenci, a to A800 a H800 právě od Nvidie, které podnik vytvořil pro čínský trh.