Článek
„S radostí můžeme oznámit, že jsme zcela eliminovali plasty z našich obalů v prvním z našich logistických center,“ řekl nám Patrick Lindner, viceprezident firmy Amazon. Protože firma Amazon pošle ročně asi 4,75 miliard zásilek jen po Spojených státech, každá taková změna může mít ohromný dopad na počet plastů v oběhu. Tím prémiovým „bezplastovým“ centrem je sklad v ohijském městě Euclid. Ale výzkum a testování této novinky začalo v ohromné testovací hale BFI1 nedaleko Seattlu.
„Tohle je ta věc, které se chceme zbavit,“ ukazuje Linder hloučku novinářů plastovou obálku, asi nejpoužívanější obal pro malé zásilky. „Je nepromokavá, lehká a uvnitř má někdy protinárazovou plastovou výstelku. Plast je skvělý obal, ale má své problémy. Realita je, že většina lidí v USA nemá k dispozici snadný způsob, jak tento typ odpadu správně recyklovat.“
(Poznámka: Náklady na cestu redaktora hradila společnost Amazon.)
Podle některých odhadů se v USA recykluje pouze dvacetina plastů, zbytek končí na skládkách nebo v oceánu. A proto jakékoli omezení plastových obalů má automaticky významný vliv i na omezení plastových odpadů.
Nepromokavý papír (ne)lepí
„Toto je stroj, který máme už déle. Upravili jsme jej tak, aby místo plastů mohl pracovat s papírem,“ vysvětluje mi Oliver Watmough, jehož tým na projektu papírové „samolepící obálky“ pracoval. „Trvalo to asi dva roky. Museli jsme hodně experimentovat s různými materiály, abychom toho dosáhli.“
Postupně vyvinuli speciální papír. Svými vlastnostmi se v mnoha ohledech vyrovná právě tomu oblíbenému a problematickému plastu. Jejich nový papír je mírně pružný, nepromokavý a po zahřátí se slepí sám se sebou. Pomocí automatického zařízení lze tedy zatavit obálky rychlým robotickým stiskem, jak je vidět v úvodním videu tohoto článku.
Nejvíce mne zajímalo, jak dosáhli té „voděodolnosti“. To přece není vlastnost, kterou si člověk pojí s papírem. Klasický plastový potah nepřipadal v úvahu. Tím by se totiž obálka diskvalifikovala z recyklace papíru.
„Dřevo a papír v sobě mají přirozenou škrobovou součást, která zvyšuje odolnost vůči vodě,“ vysvětlil mi Watmough. Jinou přirozenou složku, která není papírům cizí, zase využili k účinnému tepelnému lepení. Papírová obálka je tak 100% recyklovatelná.
Není vyrobená z recyklovaného papíru, ale teoreticky by prý být mohla. „Bylo by potřeba to vyzkoušet,“ vysvětlil mi Watmough. „Recyklovaný papír má kratší vlákna a s každou recyklací se ta vlákna zkracují. A my potřebujeme určitou délku vláken, právě kvůli té pružnosti. Ale určitě to stojí za vyzkoušení.“
Krabička přesně na míru
Druhá inovace týkající se obalů není až tak úplně nová, Amazon i jiní velcí hráči na trhu s ní experimentují už dlouho. Myšlenka je totiž jednoduchá a atraktivní pro všechny, kdo něco posílají zákazníkům: kde pořád hledat krabice, které přesně sedí na míru danému produktu nebo kombinaci produktů.
Velké krabice je nutné vyplnit, například nafukovacími plastovými kapsičkami, plastovou pěnou nebo papírem. A čím více „prázdna“ zákazníkům posíláte, tím méně balíků se vám vejde do dodávky, což představuje další plýtvání časem a penězi. Nemluvě o zátěži životního prostředí.
Robotická linka, kterou nám ukázali v Amazon BFI1, uměla složit krabičku kolem libovolné zásilky (samozřejmě do určitých rozměrů). Složení trvalo opravdu jen několik sekund.
Úspora materiálu je evidentní a také pracovníci zmínili, že je to jednodušší, protože nemusí narychlo hledat správnou velikost krabičky. Tato inovace ještě není ve všech skladech Amazonu a zavádí se postupně.
S různými náhradami plastu samozřejmě neexperimentuje jen Amazon. Například americká společnost Walmart – mimochodem největší soukromý zaměstnavatel v USA – měl letos podobnou technologii pro „krabičky na míru“ nainstalované ve dvanácti ze svých logistických center. Amazon s variantami za běhu vytvářených krabiček experimentuje už od roku 2016.
„Ne každá inovace musí být revoluční. Někdy mají největší dopad právě ty malé věci,“ připomněla novinářům Kara Hurstová, viceprezidentka Amazonu, která má ve své gesci „celosvětovou udržitelnost“. Papírová krabička nezní tak fantasticky, jako roboti nebo doručení dronem. Může mít ale mnohem větší dopad.