Hlavní obsah

Švýcarský robot běhá po dvou i po čtyřech, ale také jezdí jako auto

Podívejte se na robota, co běhá po dvou i po čtyřech a jezdí i jako auto.Video: Jan Marek

Dát robotovi místo chodidel kola by podle některých odborníků mělo dost výhod. O vyšší efektivitě se ale zatím jen dohadovali. Švýcaři teď takový stroj opravdu vyrobili a prý může konkurovat i Spotovi či Tesla Botovi.

Článek

Firma Swiss-Mile vyvíjí ve spolupráci se Švýcarským federálním technologickým institutem v Curychu (ETH Zürich) čtyřnohého robota, který má proti svým konkurentům řadu výhod. Bez problémů například zdolá schody, které jsou pro jiné roboty jen těžce a pomalu překonatelné nebo se na rovince prohání rychlostí 22 kilometrů za hodinu, uvádí server New Atlas. Důvod? Místo chodidel má totiž kola. Kvůli nim také musí mít 16 motorů, protože pohon vyžadují nejen jeho nohy, ale i motorizovaná kola nahrazující chodidla.

Inspekce, mapování, zásahy u katastrof i doručování

Díky možnosti zablokování kol umí nový robot ze Švýcarska také chodit nejen po čtyřech, ale i po dvou jako humanoid. Unese navíc až 50 kilo váhy a je vybavený celou řadou senzorů od LIDARu přes GPS až po termální, zvuková i optická čidla. Právě pomocí dálkového měření vzdálenosti objektů laserem se umí pohybovat v prostoru jako jiné chytré stroje nebo dnes už i auta.

Firma Swiss-Mile si tak dokáže stejnojmenného robota představit například u inspekcí v těžko přístupných oblastech, rizikových průmyslových areálech, ale také v podnicích doručujících nákupy a jídlo.

Prodávat se bude už příští rok

Určitě se tak plánuje jeho komerční využití a prodej, a to hned na příští rok. Cenu zatím ale společnost ze Švýcarska nezveřejnila. Robota nejspíš čeká ještě vylepšení třeba ohledně výdrže. Po třech hodinách nabíjení může fungovat asi 90 minut. Podle Švýcarů je už ale i teď díky kolům o 83 procent výkonnější než jeho konkurence pouze na nohách.

O tom, že by motorizovaná kola oproti chodidlům pro čtyřnohé i dvounohé roboty znamenala mnoho výhod, psal například odborný časopis IEEE Spectrum už loni. Blokovaná kola podle jeho dřívějšího tvrzení totiž fungují stejně jako chodidla, zatímco po jejich odblokování mohou roboti cestovat rychleji a úsporněji. Swiss-Mile označil za nejlepší důkaz tohoto argumentu.

I sama švýcarská společnost pak kromě výčtu funkcí k využití stroje při inspekcích, mapování či u zásahů na místech katastrof, uvedla právě doručovací firmy. Ty se podle ní nejen samy snaží ušetřit města od dalších aut i emisí, ale mnohé z nich už dnes hojně testují různé roboty. Ti ale rozhodně nedosahují takové rychlosti jako Swiss-Mile, mají mnohdy menší nosnost a schody pro řadu z nich stále zůstávají nepřekonatelnou překážkou.

Doporučované