Hlavní obsah

SpaceX má rivala. Odstartuje ještě levnější raketa

Vesmírné rakety od SpaceX mají konkurenci. Startuje New Glenn od Blue Origin.Video: Jan Marek

Cesty do kosmu mohou dál zlevňovat. Na startovací plošinu míří nová raketa, která cenově dohání i nejpoužívanější vesmírné koráby od Elona Muska. Ten si však stále drží obří náskok.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

V úvodní videoreportáži si můžete prohlédnout úplně novou vesmírnou raketu od americké firmy Blue Origin, kterou vlastní druhý nejbohatší člověk světa Jeff Bezos.

Jmenuje se New Glenn a mohla by konkurovat vesmírné raketě Falcon 9 od SpaceX, další americké firmy, kterou vede nejbohatší člověk světa Elon Musk.

Informace a záběry si můžete poslechnout i prohlédnout v úvodní videoreportáži.

Poprvé by měla z mysu Canaveral na Floridě vzletět 10. ledna v sedm hodin ráno našeho času, pokud start nezhatí nějaká komplikace. Na oběžnou dráhu vynese prototyp zařízení Blue Ring Pathfinder, což je kosmický nebo orbitální tahač, který bude dopravovat satelity z jedné orbity na druhou, ale nejen to – bude víceúčelový.

„To znamená, že to nebude jenom orbitální tahač, ale může sloužit třeba i ke kontrole družic – k nějaké přiletí, zkontroluje ji, nafotí a případně, pokud dostane nějaké robotické paže, může provádět i nějaký servis, ale to je zatím hudba budoucnosti,“ vysvětluje pro SZ Tech popularizátor kosmonautiky a šéfredaktor webu Kosmonautix.cz Dušan Majer.

Jak si novinka stojí cenově proti flotile Elona Muska

New Glenn je takzvaná heavy-lift neboli těžká raketa s vysokou nosností. Měří přes 98 metrů, má dva stupně a na geostacionární oběžnou dráhu (GTO) do výšky 36 tisíc kilometrů dokáže vynést 13,6 tuny nákladu. Jeden start má stát okolo 67 milionů dolarů, tedy skoro pět milionů dolarů na tunu.

Cenově srovnatelná je tak s Falcon 9 od SpaceX, jejíž start vychází okolo 62 milionů dolarů. Ta je také dvoustupňová, zato je však „jen“ medium-lift, tedy středně těžká raketa, která měří necelých 70 metrů a na geostacionární zemskou orbitu dopraví maximálně 8,3 tuny nákladu, což je skoro 7,5 milionu za tunu.

„Pokud bychom srovnávali avizovanou cenu, která se od té reálné může samozřejmě lišit, tak by to znamenalo, že je New Glenn levnější než Falcon 9 od SpaceX. Ta raketa je silnější, což znamená, že na oběžnou dráhu by měla dopravit více tun nákladu. Ale hrozně záleží na tom, jak moc se budou ty úvodní předstartovní odhady ceny lišit od skutečného provozu,“ komentuje informace v úvodní videoreportáži Majer.

Snižování ceny pomáhá, že obě rakety jsou částečně znovupoužitelné. Konkrétně se jejich první stupně, tedy nosiče, po startu vracejí a vertikálně přistávají na plošinách jak na pevnině, tak na moři. New Glenn to má dokázat 25krát, a přestože Falcon 9 původně cílil na deset, tak dnes už míří na 20 opětovných použití a rekord má booster s 24 lety.

O větší náklady zatím není takový zájem

SpaceX má ve flotile ještě Falcon Heavy, která je sice stejně vysoká, jde už ale o super heavy-lift raketu, která dokáže na geostacionární orbitu vynést 29,4 tuny, což při ceně 97 milionů dolarů za start dělá bezmála 3,3 milionu na jednu tunu nákladu. Také je dvoustupňová, ale má hned tři znovupoužitelné nosiče.

„Falcon Heavy zatím moc nelétá – má na svém kontě 11 startů, což upřímně řečeno není mnoho. Je to hodně dáno tím, že prostě není tolik těžkých nákladů, které by vyžadovaly takto silnou raketu. Blue Origin mají v zásobě lunární lander Blue Moon, který by měl sloužit i v rámci programu Artemis pro dopravu lidí na Měsíc. A ten má startovat na raketách New Glenn,“ vysvětluje český odborník na vesmír pro SZ Tech, jak to je s konkurencí na trhu.

Rekordmanka mezi raketami

Ještě lepší cenu má nabídnout historicky největší a také nejsilnější Super Heavy Starship. Ta měří 121 metrů a SpaceX říká, že 100 tun unese i na translunární orbitu (TLI) k Měsíci, kam by New Glenn měla dopravovat sedm tun.

Start rekordní rakety může navíc podle Muska stát jen deset milionů dolarů, protože znovupoužitelná je celá. Zatím ji testovali šestkrát a už jednou se podařilo takzvanou Mechazillou zachytit její první stupeň.

„Je pravda, že SpaceX plánuje do budoucna, bavíme se po roce 2030, úplně vyřadit z provozu rakety z rodiny Falcon a veškerou startovací agendu obsluhovat pomocí Super Heavy Starship. Ano, je to raketa obrovská, ale díky tomu, že je plně znovupoužitelná, tak ji stačí po přistání pouze natankovat, zkontrolovat a může letět znovu. Takže i díky tomu by měla být cena velmi nízká – prakticky bezkonkurenční na celém světě. Ale než se do téhle fáze dostaneme, tak to potrvá dlouhé roky,“ zpřesňuje Dušan Majer v úvodní videoreportáži.

Cenově přínosná konkurence

New Glenn se tak v kategorii středních a těžkých raket zatím stále může zájemcům o vynášení družic a jiného nákladu vyplatit.

„Jakmile si zákazník může vybrat z více poskytovatelů, tak je v tu chvíli větší pravděpodobnost, že mu jedna z těch firem nabídne nižší cenu a zákazník ušetří, což pak může promítnout do toho, že ty ušetřené peníze použije nějakým dalším způsobem nebo třeba zlevní,“ vysvětluje přínos nové rakety dál český popularizátor kosmonautiky.

New Glenn už našla své zákazníky, kontrakt s Blue Origin podepsaly firmy jako Amazon, Telesat z Kanady nebo Eutelsat z Francie.

„Kontrakt s Amazonem je přes Jeffa Bezose. To je ta styčná osoba, protože Amazon plánuje družicovou konstelaci Project Kuiper, což je něco na způsob družicové sítě Starlink od firmy SpaceX, tedy družicová síť na nízké oběžné dráze určená k přenosu, aby se přes ně lidé na Zemi mohli připojit na internet,“ dodává Majer.

Musk a Bezos v kosmu? Jablka a hrušky

New Glenn mimo jiné potvrzuje tradici Blue Origin pojmenování lodí po astronautech z programu Mercury. Ten měl jako první americký pilotovaný kosmický program za cíl dopravit člověka bezpečně na oběžnou dráhu a zpět, což roku 1962 poprvé dokázal John Glenn.

Raketa New Shepard, kterou tato soukromá vesmírná firma provozovala, nese jméno po Alanu Shepardovi, který jako první Američan v roce 1961 dosáhl kosmu. A to je také jediný milník, který zatím pokořila. Tuto raketu má totiž jen pro suborbitální turistické lety – při jednom vynesla i svého zakladatele Jeffa Bezose a maximálně se zatím dostala do výšky 106,9 kilometru, těsně za obecně uznávanou hranici kosmu.

Na raketě New Glenn pro lety na oběžnou dráhu nebo Měsíc pracuje Blue Origin už od roku 2012, přičemž samotná firma vznikla v roce 2000, tedy o rok dřív než SpaceX, která jenom za loňský rok poslala do vesmíru celkem 132 raket Falcon 9, dvě rakety Falcon Heavy a čtyřikrát suborbitálně otestovala Super Heavy Starship. Na oběžnou dráhu vyslala přes 1500 družic Starlink a čtyři posádky astronautů na palubě svých lodí Crew Dragon.

„Srovnáváme nesrovnatelné, protože SpaceX je v současnosti nadnárodním fenoménem, který měl jenom za rok 2024 nadpoloviční počet orbitálních startů z celého světa,“ komentuje pro SZ Tech šéfredaktor webu Kosmonautix.cz Dušan Majer.

„A to srovnávat s firmou Blue Origin, která zatím ani jednou neletěla na oběžnou dráhu a prováděla pouze takzvané suborbitální skoky s nosičem New Shepard, který vyletí do výšky nějakých 100 kilometrů a vynese tam šestičlennou posádku, případně nějaké vědecké experimenty… To jsou zatím jablka a hrušky. Tam jsme úplně na jiných úrovních, takže rozhodně New Glennu držím palce, ať se mu nejen premiéra, ale i jeho další provoz podaří, protože konkurence je vždycky prospěšná,“ uzavírá videoreportáž.

Foto: Šimon, Seznam Zprávy

Z čeho přesně je složena raketa New Glenn.

Poznámka: V textu a videu jsme ve 12:40 upravili chybnou informaci o tom, že SpaceX už dvakrát Mechazillou zachytila nosný stupeň Super Heavy Starship. Tento manévr se firmě podařil zatím pouze jednou.

Doporučované