Článek
„Ve společnosti Meta se zaměřujeme na vývoj toho, co se stane budoucností lidské komunikace,“ začal Mark Zuckerberg svou prezentaci týkající se novinek firmy Meta. Viditelně nadšený zakladatel Facebooku po delší době vystoupil naživo přímo před publikem a ukázal zatím největší nálož „futuristických novinek“.
Spekulovalo se o tom, že firma Meta ustoupí od vize „metaverza“. Nyní je jasné, že Zuckerberg se nápadu na propojení skutečného a digitálního světa nejen nevzdal, ale vytrvale pracuje na jeho rozvoji.
Umělá inteligence 28krát jinak
V posledních měsících jsme byli snad každý týden svědky toho, jak Microsoft, Google, OpenAI i Meta představují novinku za novinkou z oblasti umělé inteligence. Firma Meta zatím ukázala spíše projekty, které potěšily vývojáře. Jako open source uvolnili třeba velký jazykový model Llama 2, který tak může kdokoli další použít. „Jsme přesvědčeni, že otevřený přístup je pro vývoj dnešních modelů umělé inteligence, zejména těch v generativní oblasti, kde se technologie rychle vyvíjí, ten správný,“ napsala firma na svém blogu. Znamená to ale také, že tak Meta „nabourává“ obchodní model velkým konkurentům.
Nyní Zuckerberg ukázal, že i Facebook má ambice dotahovat tento výzkum do podoby koncových produktů. Asi nejzábavnější je série 28 chatbotů. Každý z nich má svou konkrétní „osobnost“, která je částečně založená na reálných celebritách. Mají různé „expertizy“ a uživatelé si s nimi budou moci povídat, jako kdyby si chatovali s přáteli.
Kromě toho Zuckerberg ukázal asistenta Meta AI, kterého se lidé budou moci zeptat na cokoli. Je to tedy přímý konkurent služeb jako ChatGPT nebo Google Bard. „Stavíme platformu pro vytváření umělé inteligence, která vám může pomoci s různými věcmi,“ vysvětlil Zuckerberg, jak jeho firma přistupuje k AI. „Anebo se můžete jen bavit. Je důležité toto všechno mít dost promyšleně, protože generativní umělá inteligence je mocná, má velký a úžasný potenciál, ale také s sebou přináší nové výzvy.“
Chytré brýle pro otázky i natáčení
Velkou pozornost si vysloužily nové „chytré brýle“, které Meta vyvíjí ve spolupráci s Ray-Ban. Jde o druhou generaci, navazuje na první model, kterého se prodalo asi 300 tisíc kusů.
Nová generace ale přináší nejen lepší kamerky, ale především zabudovaného asistenta Meta AI. Ten skrze kamerky uvidí vaši situaci, a bude tak umět reagovat na vaše otázky přesněji, nebudete muset vysvětlovat, co zrovna děláte nebo na co se koukáte.
Kromě toho jsou brýle určené také k tomu, aby uživatelé mohli sdílet své aktuální zážitky nebo třeba streamovat (naživo vysílat) přímo to, co právě vidí. To nepochybně přinese úplně nový typ obsahu. Už nyní samozřejmě mohli lidé na sociálních sítích vysílat to, co právě vidí, například pomocí mobilního telefonu. Brýle tomu ale dodávají potřebnou přirozenost.
Brýle nemají – na rozdíl třeba od neúspěšných Google Glass – žádný displej. Můžete ale skrze ně poslouchat odpovědi asistenta nebo třeba hudbu.
Brýle také překvapily svou relativně nízkou cenou. Meta je bude prodávat za 299 dolarů, což z nich dělá relativně dostupnou „osobní kamerku“, a dává tak firmě Meta možnost otestovat, zda lidé po tomto konceptu sáhnou. Otázkou je, zda se jim bude chtít brýle nosit na hlavě celý den. Pořád totiž uživatelům hrozí, že budou za „šmíráky“.
Aktualizace: Do článku jsme doplnili video.