Článek
Americká soukromá vesmírná firma SpaceX už počtvrté otestovala svou novou a největší, nejtěžší a nejsilnější raketu s lodí v historii lidstva – Super Heavy Starship.
Redakce SZ Tech přináší záznam letu, který lze sledovat v úvodu tohoto článku. A také nabízí detailní popis zkušebního letu bez posádky i samotného korábu, a to níže v textu. Nechybí ani průběh všech předchozích testů i toho, co se při nich nepovedlo, a jak se to společnost rozhodla vyřešit.
Vesmírná agentura NASA s lodí Starship počítá jako s přistávacím modulem pro návrat astronautů na Měsíc v programu Artemis. A šéf firmy, miliardář Elon Musk, s ní zase chce zabydlet Rudou planetu.
Plán čtvrtečního letu se podobal minulé zkušební misi, její klíčové momenty jsme po sekundách od startu popsali zde.
Popis čtvrtého testovacího letu
Loď Starship připojená k raketovému nosiči Super Heavy odstartovala z kosmodromu Star Base u texaského města Boca Chica ve 14:50 našeho času během dvouhodinového okna. Poté zamířila na východ.
Raketa Super Heavy ve 14:54 úspěšně odhodila prstenec sloužící pro hot staging, což je manévr, při němž se motory lodi zažehávají ještě před oddělením od rakety. A následně ve 14:57 „měkce“ dosedla na mořskou hladinu, což doprovodil jásot v řídícím středisku SpaceX.
Starship mezitím sama dosáhla cílové suborbitální dráhy, čili výšky přesahující 100 kilometrů. Tentokrát však při letu v kosmu netestovala dodatečné prvky, jako bylo otevření dveří nákladového prostoru, přečerpání paliva mezi nádržemi či opětovný zážeh jednoho z jejích šesti motorů. Připomínáme, že nosič Super Heavy má 33 motorů Raptor, jen 32 jich ovšem bylo při tomto letu funkčních.
Necelou hodinu po startu pak loď znovu vstoupila do atmosféry, čímž začal test tepelného štítu i aerodynamiky lodi. Zpočátku všechno vypadalo v pořádku, ale kolem 15:47 se začala loď rozpadat – i tak však pokračovala v sestupu.
Při něm praskly i čočky kamery, videopřenos však stále pokračoval, ačkoliv toho nebylo moc vidět. Starship patrně ztratila pouze malé části tepelného krytu - pravděpodobně kvůli narušení integrity vzniklým odebráním několika destiček kvůli testování ocelové krytiny pod ním.
V 15:55 loď dokončila otáčecí manévr a úspěšně „dosedla“ v moři.
Všechno, co víme o Super Heavy Starship
Jak uvádějí i čeští experti v této videoreportáži, nová raketa od SpaceX je to největší, nejtěžší a nejsilnější vesmírné plavidlo v historii. A šéf firmy Elon Musk cílí na to, aby také bylo nejlevnější. Až 100 lidí by v něm na Měsíc i Mars jednou mohlo létat za pár milionů dolarů.
Prohlédněte si raketu a loď ze všech úhlů
Rekordní v každém ohledu
Dvoustupňová raketa soukromé americké firmy má výšku, tah i váhu, kterými překonává rekordní stroje z éry programu Apollo, tedy přistání lidí na Měsíci z přelomu 60. a 70. let minulého století, ale i z aktuálního pokusu NASA o návrat člověka na měsíční povrch v novém programu Artemis.
První stupeň – nosič Super Heavy s 33 motory Raptor, a druhý stupeň – loď Starship o šesti motorech Raptor, po které celá raketa nese jméno, měří dohromady na výšku 121 metrů a jejich tah při startu je až 16,7 milionu liber, tedy 7590 tun.
Co se změnilo od třetího zkušebního letu
Naposledy Super Heavy Starship z kosmodromu Star Base u texaského města Boca Chica startovala 14. března, tedy před necelými třemi měsíci. SpaceX při letu demonstrovala kvalitu svých technologií, kvůli technickým problémům se ale raketě ani lodi nepodařilo splnit jejich hlavní cíl, což bylo přistání na předem určeném místě.
Nosič Super Heavy B10 narazil v rychlosti 1100 kilometrů za hodinu do hladiny Mexického zálivu. Opět se ucpal filtrační systém kapalného kyslíku. Tím šest motorů Raptor ztratilo tlak, řídicí počítač je vypnul, a tak je vyřadil z přistávacího zážehu, který obvykle provádí 13 středových z celkových 33 motorů. Ze sedmi zbývajících se podařilo zažehnout pouze dva, a proto se raketa v takové rychlosti střetla s vodou.
Tento problém SpaceX (snad) vyřešila tím, že přidala dodatečný hardware zvyšující odolnost filtračního systému.
Loď Starship S28 pak vstoupila do atmosféry špatně orientovaná a zničil ji žár ve výšce 65 kilometrů. SpaceX proto přidala dodatečné trysky a znovu upravila lodní hardware, aby pro tyto problémy byl odolnější. Překvapivě ale odstranila část tepelného štítu – není jisté proč, ale jeden z důvodů by mohlo být testování nerezové oceli, která chrání motory pod ním.
Druhý zkušební let – úspěšné odpojení lodi
Podruhé se SpaceX o start rakety Starship pokusila loni 18. listopadu. Loď se tehdy oddělila asi dvě minuty a 45 sekund po startu. Při otáčení prvního stupně ale jeden z jeho motorů explodoval, takže se celá část pomocí autodestrukce zničila. Loď, tedy druhý stupeň, pokračovala v letu, ale sedm minut a pět sekund po startu došlo k několika výbuchům a požáru u motorů, takže se opět sama ve výšce asi 148 kilometrů zničila. Explozi způsobilo odpouštění přebytečného kapalného kyslíku, který nahrazoval vynášený náklad.
U druhého pokusu už přitom SpaceX poučená z prvního startu vyztužila odpalovací plošinu v Boca Chica dodatečnými ocelovými pláty a také ji mimo jiné vybavila párem vodních nádrží navíc.
První zkušební let – rozmetání rampy, rotace a exploze
Úvodní testovací let loni v dubnu totiž rovněž skončil explozí. Tři motory prvního stupně vůbec nenaskočily, jelikož systémy vyhodnotily, že by je nebylo vhodné zapnout, čímž došlo k naklonění celého korábu. Navíc dalších několik motorů přestalo fungovat krátce po vzletu, protože je poškodily kusy betonu, které síla prvotního zážehu vytrhala ze startovací plošiny.
V důsledku toho se při dubnové zkoušce Starship dostala do nekontrolované rotace, kterou se po třech minutách a 59 sekundách rozhodlo řídicí středisko ukončit a nechalo ji ve výšce 39 kilometrů explodovat.
Ačkoli měl let trvat až hodinu a půl a dosáhnout výšky 240 kilometrů, stroj překonal bod max. Q, tedy vystavení vůbec maximálnímu dynamickému tlaku, a i díky rotování získala vesmírná firma data „v ceně zlata“, jak redakce SZ Tech popsala v jednom z navazujících článků.
Podle Muska se raket a lodí zničí ještě hodně
I v raketovém průmyslu platí, že z chyb se člověk učí. Nejenže tak SpaceX upravila pro druhý pokus startovací plošinu, ale také například doplnila raketu o takzvanou příhradovou konstrukci, která umožňuje zážeh motorů druhého stupně ještě v době fungování motorů prvního stupně. Palivo se tak ani na moment neocitne ve stavu beztíže, díky čemuž je zážeh snazší a nedojde ani ke ztrátám výkonu.
Elon Musk se už dříve nechal slyšet, že raket a lodí Super Heavy Starship zničí při testech hodně. Jeho současná vlajková loď Falcon 9 při zkušebních letech explodovala celkem třikrát. Nyní už má za sebou ale více než 200 úspěšných startů i přistání v řadě.