Článek
Výzkumné středisko Nissanu v průmyslovém centru Oppama v Japonsku není příliš známé, anebo nebylo aspoň donedávna. V létě tady ale začali testovat lak, který po aplikování na karoserii automobilu dokáže redukovat nejenom teplotu na povrchu, ale také uvnitř. Redakce SZ Tech přináší video této novinky.
Informace a záběry si můžete poslechnout i prohlédnout v úvodní videoreportáži.
Japonská automobilka vyvinula speciální barvu ve spolupráci s čínskou společností Radi-Cool, která se zaměřuje na produkty fungující na bázi radiačního chlazení. To funguje tak, že odebírá teplo z okolí a vyzařuje ho zpátky do atmosféry. Vytvořila už třeba látky použitelné v oblečení.
Ochlazovací lak obsahuje takzvaný metamateriál, což je syntetická látka, která se nevyskytuje v přírodě. Tvoří jej dvě vrstvy mikrostrukturálních částic reagující na světlo.
Jak přesně lak funguje
Jedna z nich částečně odráží infračervené záření ve slunečních paprscích, které u běžných laků a barev vede ke vzniku tepla. A druhá z nich by pak měla být opravdu revoluční, protože vytváří elektromagnetické vlny, které proti slunečním paprskům i působí a přesměrovávají jejich energii zpátky do atmosféry. Obě dohromady zabraňují zahřívání celého vozu a přenosu tepla na díly i dovnitř.
„Tato efektivita se nám potvrdila při testování v našem výzkumném středisku, centru Nissanu. Od loňského listopadu už provádíme zkoušky i v reálném provozu na Haneda Airport. V té době se tento ostrý test konal za podmínek horkého japonského léta, a to je působivé. Potvrdili jsme snížení teploty o 12 stupňů zvenčí a do pěti stupňů v kabině,“ uvádí v reportáži SZ Tech seniorní manažer a odborník výzkumného centra japonské automobilky Susumu Miura.
Speciální lak tak může omezit používání klimatizace, což v důsledku znamená také menší spotřebu energie či paliva, a tím i nižší emise a větší dojezd. Projekt je součástí plánu Nissanu na výrobu čistších a udržitelnějších automobilů.
Technologie už pomáhá i ve městech
Podobná barva se v současnosti už různě ve světě používá na budovy, aby snížila povrchovou teplotu odrážením záření, často v přehřátých městech. A přestože testy v japonské automobilce ukázaly, že funguje i na vozech, oproti běžnému laku jde o šestkrát mocnější vrstvu, což by mohlo zkomplikovat využití technologie v běžném provozu.
„Jeden z hlavních rozdílů mezi zastavěným prostředím a automobilovým průmyslem je, že v zastavěném prostředí používáme mnohem širší nátěry, které jsou reflexní a nemusíme je na střechu sprejovat. Obvykle rovnou používáme role a takto je potom aplikujeme ve velkém,“ vysvětluje ve videu Oscar Brousse, seniorní výzkumník environmentálního designu a strojírenství na University College London.
„Protože se automotive řídí průmyslovými restrikcemi, tak museli vyvinout lak, který skutečně mohou sprejovat na auta a je o dost tenčí než ty, které obvykle používají v zastavěném prostředí. To byla jedna z výzev, kterým museli čelit a překonat, aby měli co nabídnout zákazníkům,“ doplňuje.
„Testování a vývoj stále probíhají. Doufám, že to budeme moci nabízet formou speciálních objednávek a v široké škále barev,“ uvádí za Nissan v reportáži i Miura.
„Vidím tam silný potenciál, zvlášť pro lehká užitková vozidla jako dodávky, nákladní auta nebo pohotovostní vozidla, která většinu dne stráví na cestách. Další novinky budeme sdílet, jakmile postoupíme dál,“ dodává.
Podobně jako Nissan experimentuje s lakem ochlazujícím kabinu vozu i Toyota, která se zaměřuje hlavně na barvy lámající světlo.