Článek
Autonomní minibus, sdílené nízkoemisní minivany či vodíkový automobil. Rovněž třeba robot na rozvážku zásilek, pojízdná solární elektrárna nebo inovativní pomůcky pro vozíčkáře. To vše představuje odborné i laické veřejnosti od čtvrtka v Říčanech u Prahy dvoudenní akce Future City Tech 2022.
Ve spolupráci s městem a s podporou agentury CzechInvest ji zorganizovala česká firma PowerHub pod záštitou Ministerstva dopravy Martina Kupky (ODS).
„Sdružuje české i zahraniční experty nejenom v oblasti autonomie, ale také dalších technologií, které vylepšují život ve městě. Jsou to třeba regulace sdílených služeb, případně CITY logistika, jak zlepšit logistiku ve městě, aby tam nezajížděla auta se spalovacími motory, jak snižovat emise, jak udělat dopravu plynulejší a zklidnit různé oblasti. Tato témata se na akci probírají a diskutují,“ uvedl pro SZ Tech pořadatel Toufik Dallal, šéf akceleračních programů ve společnosti PowerHub.
Autobus pro šest bez řidiče. Zastaví i před dítětem
Největší pozornost návštěvníků budily věci, které si mohli takzvaně osahat nebo přímo vyzkoušet. Jako právě autonomní minibusy estonské firmy AuveTech, která je vyvíjí tři roky a v současnosti už připravuje další generace.
Ty dnešní jezdí rychlostí 28 kilometrů za hodinu a na jedno nabití ujedou 60 kilometrů. Mají šest sedadel pro stejný počet cestujících. Pro absolutní bezpečí jezdí uvnitř i operátor, který může řízení v případě pro vozidlo těžko řešitelné situace převzít.
„Moje práce zde je ujistit se, že je všechno bezpečné a bus zvládne situace, na které by mohlo dojít. A kdyby bylo potřeba, mohu převzít řízení a trochu mu při jeho autonomní cestě pomoci,“ vysvětlil pro redakci Oliver Hiius, specialista pro autonomní vozidla ve společnosti AuveTech.
Standardně minibusy využívají radary, senzory a zastavit zvládnou třeba i před dítětem, které zrovna vběhlo na vozovku. Zastaví okamžitě a pak se zase plynule rozjedou.
Trasu firma také vždy nejdřív předběžně zmapuje pomocí senzorů, které jsou rovněž na minibusech a díky laserům vidí celé okolí. Naskenují tak všechny překážky a data přenesou do mapy pro autonomní vozidla, a ta už pak jen sama reagují na nečekané situace. Vybavená jsou i rampou pro vozíčkáře a kočárky. Kromě Estonska jezdí ve Finsku, Polsku a co nevidět se mají objevit právě i v Česku.
„Doufáme, že příští týden dokončíme kontrakt a spustíme provoz v Praze v námi předem prozkoumané oblasti, kde budeme asi dva měsíce jezdit s autonomním vozidlem, které vidíte za mnou,“ dodal Hiius z Auvetech.
Už příští týden v Praze
Samořiditelné minibusy by na předem určené trase měly jezdit hned dva. A po dvou měsících se ukáže, o jaké další oblasti a o kolik vozidel by se mohla služba rozšířit.
„Máme uzavřenou dohodu s Výstavištěm, kde hned příští týden, jak skončí festival Metronome, tak začnou jezdit dva elektrické autonomní minibusy. Zveme všechny občany v Praze, aby si je vyzkoušeli. Jezdit budou v provozu a jakmile bude dokončená rekonstrukce Výstaviště, budou obsluhovat celý jeho areál. V plánu máme propojit ho i s Holešovickou tržnicí, kterou přebírá Výstaviště v červenci. Takže bychom chtěli propojit tyto dvě lokality,“ doplnil Dallal.
Občerstvení a nápoje od robota
Velkým lákadlem byl také autonomní robot od brněnského technologického start-upu BringAuto. Rovněž tři roky stará firma své vozidlo dosud testovala spíše k rozvozu nákladu v průmyslových areálech. Jen při dálkovém řízení zlevnilo proces o třetinu a zájem už projevil třeba petrokoncern PKN Orlen.
Na Future City Tech 2022 ho však představila i pro samořiditelný rozvoz občerstvení a nápojů společnost Kofola.
Dorazit na výstavu měly i větší kousky. Na ty už dolehly potíže přetrvávající v autoprůmyslu. „Spolupracujeme i se španělskou CTAG, která má taktéž elektrické autonomní minibusy. Ale ty už jsou větší, takže jsou určeny na jiný typ provozu. Z důvodu nedostatku čipů a přerušení dodavatelských řetězců v automobilovém průmyslu nebyli momentálně schopni vozidla dodat, aby jsme je zde v Říčanech předvedli,“ uvedl také šéf akceleračních programů ve firmě PowerHub.
Další novinky představili i hlavní partneři akce. Například další brněnská firma CITYA, která v Říčanech na měsíc zkušebně zdarma spustí sdílené nízkoemisní minivany. Ty se řídí aplikací s algoritmem, který vybírá zastávky i trasu co nejúsporněji, a do budoucna by měly být plně elektrické. Jízda v nich by pak i z periferií měst do centra měla prý stát asi jako káva a ulevit by měly hromadné dopravě.
Partnerem Future City Tech 2022 je i Centrum Paraple představující moderní technologie i nová vozítka s přídavnými motory pro vozíčkáře. Účastní se také automobilka Hyundai, která návštěvníky nechala zkoušet svůj elektromobil Ioniq 5 a vodíkové auto Nexo. Své know-how a speciální vůz ukázala například i česká firma CEDA Maps, která je světovou špičkou v mapování.
Než se autonomní vozy či autobusy rozšíří do měst a běžné dopravy, podle pořadatele akce ještě potrvá. Nemuselo by to však být zase tak dlouho.
„Záleží na daných podmínkách v daném městě a také na financích, protože to je nákladná záležitost, hlavně to zavádění. Tato vozidla se nevyrábějí ve velkých sériích, takže je to také o financích,“ vysvětlil pro SZ Tech Dallal. „Tak za dva, tři roky bych byl rád, kdyby podobná služba mohla jezdit například v Praze,“ dodal.