Hlavní obsah

První ryze komerční výstup do kosmu. Posádka letí v oblecích od SpaceX

Start mise s prvním ryze komerčním výstupem do kosmu. V nových oblecích SpaceX.Video: Jan Marek

Na oběžnou dráhu se vydala loď, která by měla psát historii hned několikrát. Provede první výstup lidí do volného prostoru, který neplatí žádný stát, ale soukromá firma. Také vynese ženu nejdál od Země.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

V úvodní videoreportáži se můžete podívat na start dlouho očekávané vesmírné mise Polaris Dawn, při níž by lidé měli poprvé v historii provést ryze komerční výstup do kosmu. A to v nových oblecích od americké firmy SpaceX.

Informace a záběry si můžete poslechnout i prohlédnout v úvodní videoreportáži.

Raketa Falcon 9 zažehla své motory v úterý 10. září v 11:24 našeho času v Kennedyho vesmírném centru na Floridě. Loď Crew Dragon se od ní oddělí zhruba 12 minut po startu a se čtyřčlennou posádkou vyrazí na pětidenní cestu. A pokud vše půjde dobře, pokoří i další milníky.

První ryze komerční výstup do kosmu neboli Extra Vehicular Activity (EVA) však bude ten hlavní.

„Doteď byly schopné provádět výstupy do kosmu jen státy, a SpaceX měla své velké ambice dostat se na Mars a šířit život mezi planetami. A k tomu, aby se tam dostala, musíme někde začít. A první krok je to, co děláme u této mise –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ testování první verze jejich nového EVA obleku,“ uvádí v reportáži v úvodu článku Sarah Gillisová, členka mise Polaris Dawn. Videohovor s ní i dalšími cestujícími pořídila agentura AP ještě před letem.

Co vesmírní „turisté“ zažili a co je čeká?

Posádka kvůli misi podstoupila intenzivní výcvik – zhruba 2000 hodin v simulátorech, centrifuze, seskoky padákem i výstup na ekvádorskou sopku Cotopaxi.

„Nejriskantnější část je, když (v lodi) vypustíte atmosféru a po misi ji musíte obnovit. Není tam žádná přetlaková komora. Když si představím, že nás srazí mikrometeorit, to by fakt byla smůla. Ale z naší perspektivy, kdy jsme se připravovali dva roky a většinu času jsme soustředili právě na tuto misi, tak SpaceX nic nepodcenila. Ví, že potřebuje umět EVA a vyznat se v těchto operacích a oblecích, ať může naplnit svůj dlouhodobý cíl osídlit jednou jinou planetu,“ doplňuje ve videu Jared Isaacman.

Právě Gillisová a Isaacman výstup do vesmíru podniknou. Ona je hlavní inženýrka SpaceX pro operace v kosmu, a on je americký miliardář, který misi organizuje a z velké části financuje. Jeho společnost Draken International nabízí letecké výcviky a s firmou Elona Muska spolupracuje.

Rekordní vzdálenost od Země

Isaacman už v září 2021 organizoval, platil a účastnil se i první soukromé mise na oběžnou dráhu. V rámci Inspiration4 však čtyřčlenná posádka neměla ani nové obleky, ani neprováděla výstup, a letěla do 585 kilometrů. Jestli Polaris Dawn v první hodině po startu nenajde žádné poškození lodi, poletí do výšky 1400 kilometrů. To je víc než třikrát výš, než létá ISS a většina kosmických lodí.

„Samozřejmě mise Apollo, které letěly k Měsíci, se dostaly ještě dál. Pokud bychom ale brali opravdu mise, které byly na oběžné dráze okolo Země, bude to v podstatě rekord, pokud se to opravdu podaří,“ říká v úvodním videu článku šéfredaktor serveru Kosmonautix.cz a popularizátor kosmu Dušan Majer.

Historický rekord i oproti programu Apollo to však stejně bude, pokud se na dobývání kosmu podíváme ryze ženskou perspektivou. Na mise k Měsíci totiž létali jen muži. A Gillisová a Anna Menonová se tak v případě úspěchu stanou ženami, které se od Země dostanou nejdále.

Den po dni

Ve výšce 1400 kilometrů posádka za první den mise oběhne sedmkrát Zemi a bude zevnitř lodi studovat radiaci. Druhý den sestoupí do 700 kilometrů, připraví si EVA obleky od SpaceX a bude dál provádět různé experimenty a sbírat údaje.

Teprve až třetí den se Gillisová a Isaacman pokusí o první čistě soukromý výstup do kosmu. Každý z nich tam stráví 15 až 20 minut. V oblecích EVA budou také pilot Scott Poteet a zdravotnice Anna Menonová. Právě kvůli chybějící přetlakové komoře totiž po otevření poklopu zmizí vzduch z celé kabiny a vakuum bude i uvnitř.

„Celá operace od začátku do konce potrvá dvě hodiny. Přitom budeme sledovat, jak všechno postupuje. Venku ale nemusíme být tak dlouho. A upřímně, kromě testování prostředí, nebudeme stavět konstrukce na Mezinárodní vesmírné stanici anebo něco opravovat. Takže jakmile získáme data, tak se prohodíme, a pak znovu natlakujeme loď,“ popisuje v úvodní videoreportáži tohoto článku Jared Isaacman.

Skafandry, ve kterých budou v ohrožení

Dohromady mise Polaris Dawn provede 40 výzkumných experimentů. Podle expertů však budou posádce hrozit podobná rizika, jako by byla půl roku na ISS. A to i kvůli testování obleků.

„Skafandry sloužící teď na Mezinárodní vesmírné stanici, americké skafandry EMU nebo ruské skafandry Orlan, jsou stavěné na to, aby se v nich opravdu pracovalo, aby vydržely i několik hodin v otevřeném kosmu. Od skafandrů SpaceX, které byly teď představené, se aspoň v nejbližší době nic takového očekávat nedá,“ vysvětluje Majer.

„Při misi Polaris Dawn mají vykonat výstup do volného kosmického prostoru, ale tam nebudou provádět žádné složité opravy, manipulovat s nářadím a tak. To znamená, že i díky tomu může být ten design skafandru o něco zjednodušený,“ dodal expert.

„Skafandry, které SpaceX používala doposud, jsou takzvaně lehké. To znamená, že si je oblékají astronauti, kteří letí v kosmických lodích Crew Dragon, a jejich úkolem je ochránit posádku před hypotetickou situací, kdy by došlo k úniku atmosféry z kabiny kosmické lodi. Naopak ty skafandry, které byly představeny nyní, tak jsou takzvaně těžké, to znamená, že jejich úkolem je kromě jiného zajišťovat mnohem více úkolů,“ vysvětluje Majer pro redakci SZ Tech.

„Musí si běžně poradit s vakuem, musí si poradit s kosmickým zářením. Uzpůsobili také průhled, který chrání astronauta před osvětlením sluncem. A pak jsou tam spousty dalších věcí, které se týkají třeba pohyblivosti, protože když je v okolí vakuum a ten skafandr je natlakovaný, tak pokud by nebyl dobře navržený, tak by znemožňoval pohyb. To znamená, že se dá říct, že na ty těžké skafandry je kladeno mnohem více požadavků,“ dodává v úvodním videu tohoto článku Majer.

Čím jsou nové obleky jiné?

Nejzřetelnější novinkou je Heads-Up Display (HUD), který je zevnitř hledí. Posádka skrz něj jednak vidí, a zároveň na něm sleduje různé údaje. A velký důraz SpaceX kladla i na lepší flexibilitu a pohyblivost, a také pohodlí, což lze na oblecích vidět. Typicky pro Muska a jeho firmu jsou elegantně jednoduché.

„Oproti ostatním těžkým skafandrům vypadají na první pohled jednodušší. SpaceX ohledně těch konkrétních konstrukčních řešení nebyla úplně sdílná, je ale pravda, že jim chybí ten typický velký bílý batoh, který mají klasické těžké skafandry na zádech a skrývají se v něm systémy podpory života,“ vysvětluje český odborník.

Astronauti tak v první verzi EVA obleků od SpaceX budou podle Majera s kosmickou lodí spojení jakousi „pupeční šňůrou“ čili hadicí, která do nich bude přivádět čerstvý vzduch. A podporu života, která je běžně v batohu, budou mít v kosmické lodi.

Bez pomoci NASA, která ale nové obleky chce

Robustní skafandry na ISS, které takto nejčastěji známe, už zastaraly. Vyvinuli je spolu s raketoplány a slouží více než 40 let. I přes jejich modernizaci je tak NASA bude měnit. Efektivnější a pohyblivější náhrady však zadala dvěma jiným americkým firmám –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Collins AerospaceAxiom Space. Použije je na mise Artemis, tedy první návrat lidí na Měsíc po více než 50 letech, a na vývoj jim přispěla 3,5 miliardy dolarů.

Musk své nové skafandry vyvíjí bez podpory NASA.

„SpaceX neuvedla ceny, které se týkají těchto skafandrů, můžeme spekulovat, ale pravděpodobně to budou miliony dolarů, jisté však je, že cílem SpaceX je rozběhnout výrobu těch skafandrů v trošku větším měřítku. Zase to souvisí s tím, že by jednou chtěli kolonizovat Mars a v tu chvíli, jakmile by se rozjela sériová výroba, tak by náklady na jeden skafandr klesly, jejich cílem je také udělat ten skafandr modulární, aby mohl obsloužit různé tvary těl jednotlivých astronautů. Tak uvidíme,“ uzavírá reportáž Majer.

Doporučované