Článek
Izraelská společnost Eviation Aircraft na začátku týdne otestovala na Mezinárodním letišti Grant County ve Washingtonu své bezemisní letadlo Alice pro civilní přepravu. Plně elektrický stroj se vznesl do výšky 3 500 stop, tedy asi jednoho kilometru, a celý jeho „inaugurační let“ v této úrovni trval přibližně osm minut.
Délka testu by se mohla na první dojem zdát jako poměrně krátká. Start-up založený teprve v roce 2015 však zkoušku považuje za klíčový úspěch.
„Tohle je historie. Změnu v technologii pohonu jsme neviděl od přechodu z pístového na turbínový motor. A to byla 50. léta, kdy jsme viděli příchod takového úplně nového systému jako našeho,“ uvedl pro server CNN prezident a výkonný ředitel firmy Gregory Davis.
Letadlo pro vnitrostátní trasy. Má se však zlepšovat
Eviation Aircraft se svým letadlem do zásuvky cílí na regionální leteckou přepravu na vzdálenosti a cesty od 150 do 250 mil, čili zhruba 240 až 400 kilometrů. Alice s místy zatím pro devět pasažérů by podle ale Izraelců měla v budoucnu mít až i dvakrát delší dolet – ještě v dubnu uváděli, že počítají v přepočtu s přibližně 815 kilometry.
Inaugurační let sloužil hlavně ke sběru informací a údajů, aby se mladá firma mohla ve svém vývoji posunout o krok dál a naplnit časový rámec, a to sice doručení prvních strojů zákazníkům už do pěti let. Ačkoli obezřetně varuje, že v této době se i tento cíl ještě může měnit. Úterní test prý však přinesl kýžené ovoce.
„Naše systémy pro sběr dat, které jsme měli v letadle, vygenerovaly upřímně řečeno terabyty záznamů, takže si teď vezmeme pár týdnů na to, abychom shrnuli a podívali se, jak si stroj vedl oproti našim modelům a analýzám. Potom budeme vědět, na co se dál soustředit,“ dodal Davis.
Co Alice ukrývá „pod kapotou“
Alice, kterou Izraelci poprvé odhalili na mezinárodní letecké přehlídce Paris Air Show v červnu 2019, pohánějí dva elektromotory značky magniX, konkrétně typu magni650 o výkonu 640 kW. Nejvyšší rychlost stroje je 287 mil v hodině, tedy asi 460 kilometrů za hodinu, a ve vzduchu se podle hmotnosti a režimu letu udrží jednu až dvě hodiny.
S délkou 17 metrů a rozpětím 18 metrů má letadlo vzletovou váhu 7 484 kilogramů, a z toho 1 134 kilogramů připadá na posádku a náklad. Trup je vyrobený z odlehčeného kompozitu z uhlíkových vláken a každý z motorů váží 250 kilogramů.
Eviation Aircraft odhaduje, že o certifikát Federálního úřadu pro letectví (FAA) bude usilovat v roce 2025, po kterém bude následovat ještě jeden či dva roky testovacích letů předtím, než první Alenky (překlad Alice, pozn. red.) doručí zákazníkům. V tomto ohledu cílí na uvedení letadel do služby v roce 2027.
Tři verze, jedna i pro bohaté
Stroje chtějí Izraelci vyrábět a prodávat ve třech kategoriích – na zmíněné vnitrostátní lety, ale také v soukromé luxusní a nákladní verzi. Modely pro běžnou civilní dopravu budou mít už zmíněných devět sedadel pro cestující, dvě místa pro piloty a kapacitu pro 385 kilogramů nákladu. Exkluzivnější letouny budou mít kvůli vyššímu komfortu jen šest míst a třetí uvedená varianta nabídne 12 metrů krychlových prostoru pro náklad.
Dopravní verze Alice měla ještě v době konání Paris Air Show 2019 stát čtyři miliony dolarů. Na přehlídce se totiž jako první zájemce přihlásila aerolinka Cape Air z USA, která si s touto cenou objednala 92 kusů. O nákladní verzi pak projevil loni v srpnu zájem třeba i světový lídr v oboru logistiky, podnik DHL, který si objednal 12 strojů.
Cesta plně elektrického izraelského letadla k úspěšnému inauguračnímu letu nebyla bez potíží. Původně se mělo dostat do vzduchu už loni. Eviation Aircraft si prošel změnou vedení a řada jeho plánovaných testování se musela pozdržet i kvůli počasí. Americká letecká společnost z Massachusetts například v roce 2019 počítala s tím, že Alenky nasadí do služby už v roce 2023.