Článek
O vypuštění své nové znovupoužitelné dvoustupňové rakety Starship se firma SpaceX pokusila už v pondělí. Odpočet krátce před půl čtvrtou hodinou odpoledne start ale přerušila kvůli problémům s přetlakem. Její majitel a šéf Elon Musk na twitteru uvedl, že potíže způsobil i zamrzlý tlakový ventil.
Start byl ostře sledovaný mnoha světovými médii, institucemi i odborníky, jelikož vesmírné plavidlo hned v několika aspektech zdolalo rekordy nastavené raketovým nosičem Saturn V z éry dobývání Měsíce lidmi v programu Apollo, i Space Launch System (SLS), který loni v listopadu zahájil sérií misí Artemis, kterými chce NASA vrátit člověka na lunární povrch.
Co se při testu pokazilo, a proč se i tak jásalo
Druhý pokus o zážeh motorů na kosmodromu v Boca Chica na jihu Texasu v USA naplánovala SpaceX na čtvrtek, a startovací okénko naplánovala na 15:28 středoevropského času (SELČ). Odpočet ale těsně před startem zastavila kvůli opětovně zjištěným problémům se špatným tlakem. Krátce na to ovšem hodiny opět spustila a Starship se opravdu od Země i odlepila. Po bezmála čtyřech minutách však explodovala.
Redakce SZ Tech oslovila odborníka na vesmír a kosmický průmysl, šéfredaktora web zájmově-odborného serveru Kosmonautix.cz, Dušana Majera, aby start rakety zhodnotil. „Úspěch je už jenom to, že ta raketa vzlétla, protože skutečně v tom okamžiku bylo překonáno několik historických rekordů,“ popisuje Majer na úvod. O jaké milníky šlo, to jsme už popsali v úvodním článku k testu Starship.
Exploze rakety byla vynucená. Necelé tři minuty po startu se totiž měl druhý stupeň, samotná loď Starship, oddělit od prvního stupně, nosiče Super Heavy. K tomu ale nedošlo, a tak se celá souprava dostala do neřízené rotace, kterou se řídící středisko rozhodlo ukončit. Pro mnohé překvapivě se i u tohoto kroku a následného výbuchu zaměstnanci SpaceX radovali.
„Řídící středisko jásalo jednoduše z toho důvodu, že si všichni uvědomovali, co všechno se jim povedlo. Samozřejmě se nepovedly splnit úkoly toho testovacího letu, ale oni se radovali z toho, co se povedlo a nebylo toho málo,“ dodává Majer.
Co všechno Starship za necelé čtyři minuty dokázala
V první řadě sestava odstartovala úplně poprvé a zvládla překonat jeden z nejkritičtějších okamžiků letu – bod max. Q, při kterém jsou rakety vystaveny maximálnímu dynamickému tlaku. A to i přesto, že už v této fázi letu několik motorů Raptor přestalo fungovat.
„A já bych ještě vypíchnul jednu důležitou věc. A sice, že se ukázalo, kolik toho ta raketa vydrží. Ona tam dělala v podstatě skoro kotrmelce ve vzduchu, a přesto se nerozlámala,“ doplňuje šéfredaktor zájmově-odborného serveru o vesmíru a kosmickém průmyslu.
„Tady se bavíme o kolosu, který při startu váží něco kolem 5000 tun i s pohonnými látkami a na výšku měří 120 metrů. A tohle dokázalo vydržet to neskutečné namáhání při těch kotrmelcích,“ zdůrazňuje Majer to, o jak obří raketu opravdu šlo.
Důležité také je, že první stupeň Super Heavy i druhý stupeň, loď Starship byly při startu a bezmála čtyři minuty trvajícím letu naloženy a osázeny různými čidly a senzory, ze kterých SpaceX po celou tuto dobu – i v těch nejkritičtějších okamžicích bodu max. Q a rotování – přijímala data.
„Údaje, které (firma) získala z tohoto letu, mají pro ni cenu zlata. Nakrmí jimi totiž počítačové simulační modely, aby mohla vylepšit budoucí prototypy, aby byly bezpečnější a spolehlivější. Takže to, co se dneska podařilo, je skutečně úspěch. Byť to z té exploze nemusí vypadat, ale velmi výrazně to posouvá celý ten projekt dál – právě proto, že má ta data a podařilo se splnit hned několik milníků,“ uzavírá pro SZ Tech hodnocení startu Dušan Majer.