Článek
Americká firma Boston Dynamics, kterou proslavil hlavně robotický pes Spot, jehož služby využívají různé podniky v průmyslu a testovali ho třeba i čeští vědci, se ke 14. dubnu rozloučila s dalším svým neméně slavným vynálezem: humanoidem Atlasem.
Videa, kde dělá parkour či obratně pomáhá na stavbě, se rychle stala virální, a tak ukončení jeho vývoje mnohé zaskočilo. Ne však na dlouho.
Záběry si můžete prohlédnout v úvodní videoreportáži, ve které zazní i všechny informace včetně pohledu českého experta na AI a robotiku.
Hned o den později, 15. dubna, inženýři z Massachusetts sdíleli nové video s novou verzí tohoto robota s lidskými rysy, která je podle některých reakcí až strašidelná. Už není hydraulický a nemá obnažené kabely - je plně elektrický a také zřejmě výrazně pohyblivější. Jakoby pohozený na zemi naráz oživne a zvedne se, či spíše poskládá jako nějaký robot ze sci-fi filmu. Nohy, ruce, trup, dokonce i hlavu otočí o 360 stupňů. Rovnováha mu nedělá patrně žádný problém, a to nemá žádný jisticí ani napájecí kabel.
„Z toho videa plyne, že vypadá relativně děsivě, to je pravda. I když se člověk podívá na internet, tak jsou vidět některá videa, kde někdo přišel a udělal z toho hororovou montáž. Takže opravdu to vypadá děsivě, jak se klouby otáčí,“ uvádí pro SZ Tech své první dojmy Tomáš Rouček z Centra umělé inteligence na Fakultě elektrotechnické (FEL) ČVUT.
Ohebnější než atlet, silnější než kulturista
Podle Boston Dynamics s rovnováhou i flexibilitou pomáhá nová technologie kloubů čili aktuátorů, se kterou bude nový Atlas schopný daleko komplexnějších pohybů než lidské tělo. A také bude mnohem silnější.
„Pokud je opravdu ta technologie taková, jak vypadá na tom videu, tak si myslím, že to posune robotiku rozhodně kupředu – pokud se klouby opravdu umí otočit o 360 stupňů a neomezeně, kolikrát je třeba. Ovšem, jestli to tak je, to zatím z toho videa není úplně zřejmé, protože některé motory umožňují jednu až dvě otočky bez toho, aniž by se vrátily zpátky,“ dodává český expert.
Oproti své první, hydraulické verzi, se nový elektrický Atlas poměrně i vytáhl, přesně o 25 centimetrů na 1,75 metru. A logicky tak rovněž přibral ze 47 na 80 kilogramů. Z dosud představených a známějších humanoidních robotů od jiných firem - jako Tesla, Xiaomi, Agility Robotics nebo Figure AI - je nejrobustnější. Na jeden centimetr výšky připadá 0,45 kilogramu váhy konstrukce a součástek, což by mohlo svědčit o tom, že inženýři z Boston Dynamics mají své roboty o něco propracovanější.
„Může být i nemusí. Atlasy měly asi šest verzí, všechny byly hydraulické, což znamená, že o to byly těžší i větší, a v podstatě se dá říct pomalejší a míň přesné, a to je podle mě hlavní důvod, proč přešli na elektromotory. Je prostě jednodušší je řídit, je to preciznější a také jsou menší. Ale je v tom znatelně víc mědi, magnetů, a to je znatelně těžší. Lze očekávat, že ten robot bude minimálně robustnější, aspoň teď v těch demo ukázkách - má číslo jedna, takže kdo ví, kolik jich vůbec postavili a jak moc se změní,“ vysvětluje Rouček z FEL ČVUT.
„Ale dá se očekávat, že váha jako taková by mohla nějak hrát roli třeba u výdrže toho robota. A podle toho, jak se v Boston Dynamics v minulosti chovali k těm strojům, je vidět, že se také snaží to udělat spíš tak, aby přežil v podstatě cokoliv. Do Atlase mlátili hokejkami, různě do něj třískali, nechávali ho běžet a padat. Dá se očekávat, že u toho nového budou mít stejné nebo podobné požadavky na robustnost, aby mohli testovat, zkoušet a tak dále,“ dodává.
V hlavě AI, nic jej nepřekvapí
Elektrický Atlas má být také chytřejší. Jeho dvě ruce podle firmy zvládnou provádět dvě věci nezávisle na sobě, a to s pomocí nového softwaru s umělou inteligencí. Ten robotovi umožní také lépe předvídat vlastní pohyby, což dál zlepšuje jeho stabilitu. A s daty z jeho hloubkových senzorů, které mají neustále snímat a vyhodnocovat okolí, by měl v terénu navíc umět rychleji řešit nečekané situace nebo překážky.
„K softwaru není vůbec nic, ve skutečnosti si jej Boston drží velmi pod pokličkou, což je jejich záměr, přece jenom je to jejich know-how. Ale co se senzoriky týče, tak to na té hlavě - ten černý kruh pravděpodobně bude sklo, skrz které bude koukat senzor. Z toho videa je patrný možná nějaký hloubkový senzor, ale jisté to není, čekal bych, že tam bude hloubková kamera, nějaký lidar nebo něco takového,“ sdílí dál Tomáš Rouček, který studuje umělou inteligenci.
Co novince předcházelo a kde se využije?
Od starého hydraulického Atlase je to velký skok vpřed. Také ale přišel až po dlouhé etapě. Boston Dynamics poprvé svého humanoida odhalila v roce 2013 - původně jej vyrobila pro soutěž DARPA od amerického ministerstva obrany, která hodnotí využití robotů na pátrací a záchranné akce.
Na tomto poli se však osvědčil spíše Spot, s nímž firma přišla v roce 2016. O tři roky později jej začala dodávat prvním zákazníkům, kteří měli na jeho nejlepší využití přijít sami a našli jej v inspekci průmyslových a člověku nebezpečných areálů. Doteď jej prodali na 1500 kusů.
Elektrického Atlase i jeho využití už ale Boston Dynamics koncipovala jinak, a to jako svůj druhý komerční stroj - mechanické rameno Stretch, které navrhla přímo na práci ve skladech, představila jej v roce 2021 a jako partner ho už využívá DHL.
Stretch měl nového humanoida inspirovat i ve schopnosti otáčet se o 360 stupňů. A po jeho vzoru už robota také designovali přímo k práci v logistice i průmyslu, kde by měl podle inženýrů mít ještě daleko víc možností využití.
Hodí se humanoidi do průmyslu?
Testovat robota na svých výrobních linkách začne už příští rok automobilka Hyundai, která v roce 2020 Boston Dynamics koupila. Měl by asistovat u procesů a míst, kde se normální člověk zapojit nemůže. A následovat podle americké firmy budou i další podniky a provozy.
„Aktuálně je využití humanoidů v průmyslu samozřejmě omezenější, protože většina ostatních robotů je lépe prozkoumaná, tím pádem je levnější pro průmysl, ale roboti humanoidi se do toho začínají pomalu dostávat. Ale jistě bych je očekával třeba u menšího třídění nebo něčeho takového. To by bylo samozřejmě pro ty firmy možné. Pokud je ale robot v té lince stacionární, tak nemá smysl, aby měl nohy nebo něco takového. Je šance, že Boston Dynamics vydá třeba levnější variantu, která nemá nohy. I za tím účelem, aby to prostě interagovalo jenom s těmi lidmi,“ doplňuje český expert.
Co konkurence?
A jak si vedou i kam míří poslední známé modely humanoidů od firem, které jsme už zmínili?
Zatím největší konkurencí je Digit od firmy Agility Robotics z Oregonu, která jej vyvíjí už od roku 2015 a pro testování a budoucí využití navázala spolupráci s Amazonem.
Nedávno se poměrně zviditelnil i nový startup Figure AI, založený teprve v roce 2022, a jeho prototyp 01, který nečekaně přilákal investice velkých firem - také Amazonu, ale i Samsungu, LG, Intelu, Nvidie, Microsoftu a hlavně OpenAI, která pro něj vyvine i vlastní speciální software. A i ten by měl zamířit do průmyslu.
„Myslím si, že Boston Dynamics bude mít jednu z nejlepších podpor. Zároveň mají velmi dobrou integraci s ostatními roboty, například mají přímo software na integraci se Spoty, eventuálně s těmi roboty, co jsou přímo už teď v DHL. A myslím si, že to také pro hodně lidí bude lákadlo. Pokud už mám jednoho, proč nepořídit druhého, když jsou kompatibilní? Je to sice vendor lock-in, což není ideální, ale chápu, že ti lidé do toho jdou,“ vysvětluje Rouček.
Humanoidi v domácnostech
Paradoxně nejdál od využití svých robotů v reálném světě jsou Xiaomi a jeho CyberOne a Tesla a její Optimus. Přestože jde o známé firmy, které se živí elektronikou, a dokonce elektroauty i samořídicími systémy. Obě míří vysoko. A to už přímo k využití v domácnostech. Tam však podle českých odborníků nebude cesta snadná. I když i tam podle Boston Dynamics míří i elektrický Atlas.
„Záleží, co se myslí, že v té domácnosti bude dělat, pokud tam bude stát u kuchyně a jen krájet cibuli, tak je to jednodušší, než když po něm chci čaj, on sežene hrnek, umyje ho, udělá čaj, přinese mi ho, pak odnese a umyje hrnek. To je samozřejmě znatelně těžší záležitost. Ovšem výzkum v tomto probíhá celkem urputně už delší dobu, takže si myslím, že těch pět až osm let je jednatelných,“ prozrazuje svůj odhad pro uvedení humanoidů do domácností český expert.
Co se týče ceny nového humanoida, Boston Dynamics nesdílela o nic víc detailů než technických specifikací. Například konkurenční Tesla a její šéf Elon Musk, jak už tak bývá zvykem, tolik zdrženlivý při odhalení prototypu Optima v září 2022 ale nebyl.
„Optimus je navržený jako velice schopný robot a k výrobě ve velkém množství – nakonec možná i po milionech kusů. A odhaduje se, že bude stát mnohem méně než auto. Řekl bych, že méně než 20 tisíc dolarů (téměř půl milionu korun, pozn. red.),“ uvedl tehdy Musk.
„Bojím se, že to možné nebude. A to hlavně kvůli množství těch jednotlivých motorů, co má jen v rukou. Ono se to nezdá, ale člověk má kloubů opravdu přece jen docela hodně. Jedna noha toho robota má asi pět kloubů, každý ten motor nebude úplně levný. Výpočetní počítač, senzory, dobře, to je cenová kategorie, kterou stejně bude muset ten Optimus mít. Ta cena bude pravděpodobně stejná, ale uvidíme časem. Je samozřejmě možné, že se Bostonu podaří ty motory vyrábět na znatelně větší škále, tím pádem se zlevní a najednou to bude bez problémů,“ odhaduje Rouček.