Článek
Akrobatické letky Red Arrows v tvaru rudého šípu, ale i vojenských stíhačů či mohutných dopravních letadel. Tak se zahajoval Mezinárodní aerosalon ve Farnborough v Británii, který se obrok střídá s leteckou přehlídkou v Le Bourget u Paříže. Letos trval od 22. do 26. července. Obě akce přitom mají stejný cíl – představit co nejvíc technologických novinek a samozřejmě i uzavírat obchody.
Jak uniknout zácpám ve městě
I letos pozornost jako vždy strhly takzvané eVTOLy, čili elektrické letouny pro kolmý vzlet a přistání. Stručně řečeno jde o létající taxi, kde o místo na obloze bojují i největší výrobci letadel jako Airbus a Boeing. Blízko uvedení do komerčního provozu mají ale i startupy - za rok to plánuje třeba německá firma Lilium, jedna z prvních v oboru, a do čtyř let také Supernal z USA, se kterým od loňska spolupracuje automobilka Hyundai.
„Pohání jej vrtule, létá na baterie, rozpětí křídel má 14 metrů, dlouhý je osm metrů a váží 3,3 tuny. Dokáže převážet šest lidí na vzdálenost 175 kilometrů v rychlosti 250 kilometrů za hodinu a náklady provozu jsou tak nízké, že cenu za let můžete nabízet za méně než dva dolary za kilometr,“ popisuje jejich stroj v reportáži v úvodu tohoto článku Klaus Roewe, CEO německého startupu Lilium.
„Jeho účel je změnit způsob, jakým lidé cestují. Je to malý elektrický letoun s doletem okolo 100 kilometrů a létá rychlostí 190 kilometrů za hodinu, takže převáží na krátké vzdálenosti, ale dostane vás přes zácpy ve městě jednoduše a komfortně. Bude mít bezpečnostní standard dopravního letadla, takže bude létat extrémně bezpečně. Změní to způsob přepravy ve velkých městských oblastech,“ uvádí ve videu k jejich eVTOLu David McBride, technologický ředitel Supernal.
Běžná letadla se ale nevzdávají
Neexistující a i do budoucna zřejmě složitá infrastruktura a dopravní pravidla ale stále hovoří v neprospěch takových strojů, přestože silničnímu provozu by dozajista ulevily a s jejich pohonem lze mluvit i o úlevě klimatu. Jistou ekologizaci však na Mezinárodní letecké show ve Farnborough představila i tradiční dopravní letadla. Například nejnovější model A321 253 XLR, který na aerosalonu ukázal evropský výrobce Airbus.
„Křídla a palivo, motory, pohon, to jsou dvě oblasti, kde můžeme letadlo udělat více efektivním. Vylepšením fyziky křídla můžeme spalovat méně paliva a druhá oblast našeho vývoje v Airbus je, jak spalovat jiná paliva - například udržitelné letecké palivo, a v další generaci letadel dokonce i vodík,“ říká v úvodní videoreportáži Sue Partridgeová, ředitelka vývoje nových křídel v této firmě.
Nový Airbus A321 253 XLR dokáže oproti starším typům ušetřit až 30 procent paliva, a to při letech až na 8700 kilometrů. Vylepšení se dočkal motor i jeho aerodynamika. Letadlo má přitom místa pro 220 pasažérů.
Boeing v problémech
Konkurenční americký Boeing se oproti tomu a předchozím ročníkům přehlídek držel letos při zemi, patrně kvůli problémům s bezpečností svých letadel, souvisejícími pokutami, ale i výrobní krizí, kterým čelí. Na britském aerosalonu ukázal z kompletních strojů jen stíhačku F-15. Co se týče dopravních modelů, tak na místě ukázal novinky pouze z interiérů.
„777X je další generací 777 a jednou z nejpovšimnutelnějších evolucí, kterou si prošel kabinový prostor je vnitřní architektura. Nabízíme dva typy. Stropová varianta A vytváří dojem prostoru kabiny do výšky, zatímco stropová varianta B zase o něco větší prostor do šířky,“ popisuje v reportáži změny Laura Fitzgeraldová z Boeingu.
„A také jsme zvýšili kapacitu zavazadlového prostoru, oproti 777 na dvojnásobek, a snížili jsme sílu, kterou musíte vynakládat na jeho uzavření o 40 procent. Navíc jsme zlepšili pasažérům prožitek z letu možností prohlížet si za letu nebe - zabudovali jsme větší okna, která jsou výše položená, a nabízí tak i lepší výhled ven,“ dodává.
Navzdory krizi se výrobci dočkali zakázek
Boeing se ještě stále vypořádává s problémy s letadly 737 Max, ale ani konkurenčnímu Airbusu a dalším výrobcům se nedaří moc dobře, což se promítlo i do britské přehlídky. Celý letecký sektor od dopravy po výrobu totiž tvrdě zasáhl covid, a i když to bylo už před čtyřmi lety, mnoho firem nedokázalo rychle nabrat zpět pracovní síly a obnovit výrobu, a to často proto, že jim chyběly náhradní díly.
„Typicky máte velké hráče jako Airbus, Boeing, Embraer, kteří tady vystupují a hrdě oznamují objednávku. Teď je ale problém na výrobní straně, a ne v poptávce. Je pro ně opravdu těžké vyrobit více než 10 tisíc letadel, která zatím nedodali. Takže oznamovat tu objednávky by bylo jako nosit dříví do lesa,“ uvádí v reportáži Richard Aboulafia, analytik v oblasti letectví.
I tak se ale na britském aerosalonu několik zakázek oznámilo. Aerolinky Korean Air si objednaly 40 širokotrupých letadel Boeing pro lety na dlouhé vzdálenosti. Přesně tedy 20 letadel 777X, která ještě nemají certifikaci ke komerčním letům, a 20 letadel 787-10 Dreamliner s opcí na deset dalších. A 20 modelů 777X si objednaly i Qatar Airlines. Pro amerických Boeing v problémech je to jisté vyjádření důvěry.
Pro hrubou orientaci - 777X je největší dvoumotorové letadlo s přibližně 400 sedadly. Jeho cena je 198 milionů dolarů čili zhruba 4,6 miliardy korun. U větších objednávek ale výrobci poskytují výrazné slevy.
Japan Airlines pak například podepsaly dohodu s Airbusem na objednávku jeho 20 širokotrupých modelů A350-900 pro 350 cestujících za 317 milionů dolarů, a také 11 strojů A321neo pro 220 pasažérů za 120 milionů dolarů.