Článek
Mercedes si připsal jedno prvenství, které budí otázku – proč až teď?
V době, kdy celý automobilový průmysl neřeší nic jiného než přechod na elektřinu, provedla podle svých slov pionýrský pokus a postavila proti sobě v „crash testu“ dvě elektroauta. V simulaci do sebe najela dvě jeho SUV, a to modely EQA a vlajková loď EQS SUV.
V čem dalších byla nárazová zkouška netradiční
Běžné crash testy Mercedes absolvuje i třikrát denně, takže jich celkem udělá i 900 za rok. Evropská asociace Euro NCAP a americká NHTSA ve skutečnosti střety reálných vozidel ani nevyžadují. Místo jednoho z nich stačí vozík s hmotností 1400 kg s hliníkovou bariérou, který se vyšle proti testovanému vozu v rychlosti 50 kilometrů za hodinu, a i to stačí na udělení vyžadovaných hvězdiček.
V první nárazové zkoušce dvou elektroaut proti sobě vyrazily model EQA vážící asi 2,2 tuny, a EQS SUV přesahující dokonce tři tuny. A střetly se v rychlosti 56 kilometrů za hodinu tak, že u každého z nich šlo při srážce o více než 50 procent čelní plochy.
Podle dat Mercedesu je právě takový případ velmi častý scénář dopravní nehody, kdy řidič u předjíždění neodhadne vzdálenost a do protijedoucího vozidla narazí tak, že jde o poloviční a větší překrytí.
Vedoucí oddělení testů bezpečnosti v německé automobilce do obou elektromobilů umístili celkem čtyři figuríny, z toho tři ženy a jednoho muže. Každá z nich na sobě měla 150 senzorů.
Jak elektroauta z bezpečností zkoušky vyšla
Výsledky analýzy crash testu ukázaly, že makety vykazovaly jen velmi nízké riziko vážného, až smrtelného zranění. Tak, jak měly, zafungovaly airbagy i předpínače bezpečnostní pásů, a dveře vozů bylo navíc po nárazu možné stále otevřít, takže správně havárii zvládla i takzvaná „bezpečnostní buňka“.
Aby se po nárazu snížila pravděpodobnost vzplanutí systému vysokého napětí, u obou elektromobilů se automaticky odpojily zdroje energie. Baterie navíc podle Mercedesu ochránil jejich rám a zesílené kabely.
Německá automobilka chce pomocí tohoto, i ve videosestřihu v úvodu tohoto článku představeného vysokého standardu pasivní bezpečnosti dokázat, aby do roku 2050 v rámci takzvané „Vision Zero“ dosáhla nulového počtu smrtelných nehod.
Více už popisují právě v úvodním videu zástupci daného oddělení.