Článek
Díváte se na formuli, která z nuly na sto zrychlí pod čtyři sekundy a jejíž maximální rychlost je 300 kilometrů v hodině, čímž není rozhodně nijak přelomová. Unikátní je ale v tom, že je na elektřinu a má baterii, která má kromě relativně velkého dojezdu údajně to nejrychlejší dobíjení na světě.
Informace a záběry si můžete poslechnout i prohlédnout v úvodní videoreportáži.
Za vývojem revolučního akumulátoru stojí tým více než třiceti studentů z Technické univerzity Eindhoven (TU/e) v Nizozemsku a tamní startup InMotion, který založilo dalších deset studentů v roce 2009. Od té doby už společně navrhli a vyrobili čtyři elektrické formule, se kterými by chtěli závodit v proslulém vytrvalostním závodu 24 hodin Le Mans. To jim ovšem právě neumožňovalo pomalé dobíjení vozů. Až dosud.
„Po implementování velice speciálních designů do naší baterie jsme si jistí, že ji lze dobíjet opravdu rychle. Už dříve jsme čas nabíjení dostali na 12 minut, a i to už je o deset minut rychlejší, než co je dnes na trhu,“ vysvětluje v reportáži SZ Tech manažerka společného týmu InMotion a nizozemských studentů Hieke van Heeschová.
„Minulý týden jsme ale odhalili bateriový modul, který se nabije za čtyři minuty. Abychom byli přesní, tak ho dokážeme nabít za tři minuty a 56 sekund. A spolu s tím jsme tak představili také nejrychleji dobíjené elektrické závodní auto na světě,“ dodává vedoucí projektu.
V čem tkví úspěch akumulátoru
Nizozemská baterie má kapacitu 29,2 kilowatthodiny, což v praxi znamená dojezd zhruba 250 kilometrů. Její převratná schopnost rychlého dobíjení spočívá v napětí a nabíjecím výkonu. Tvoří ji totiž osm bateriových modulů, z nichž se každý skládá ze 48 článků firmy Desten, a celkem tak má napětí 806 voltů, což je až dvojnásobně více oproti většině elektroaut. A palubní nabíječka má výkon 322 kW. Běžné elektrovozy, jako třeba i populární americká Tesla, se přitom dobíjejí okolo 11 kW. U vyšších hodnot, a tedy i rychlejšího nabíjení, se totiž baterie přehřívají a ničí.
Nizozemští studenti a inženýři ze startupu InMotion si proto ale také navrhli vlastní systém chlazení. Nejdříve mezi jednotlivými moduly, nakonec ale i mezi samotnými bateriovými články. A vzhledem k tomu, že se počítá každý milimetr, nahradili desky rovnou chladicí kapalinou.
„Abyste nabíjeli auta rychle, chlazení je esenciální, a to hlavně proto, že lithium generuje teplo, když se dobíjí, a tohle teplo může být omezující faktor. Ale proto, že my jsme v chlazení dobří, tak dokážeme udržet lithium v nějakých mezích a tím chlazení pomáhá se zrychlením nabíjení,“ potvrzuje v reportáži Jacco Tijhuis, student strojírenství na TU/e v Nizozemsku.
Násobně rychlejší dobíjení
Elektromobily, které jsou v současnosti na trhu, se na rychlonabíječkách dobíjí zhruba 20 až 40 minut, když se potřebují dostat zhruba z 20 na 80 %. Pro mnohé řidiče je právě tento faktor spolu s dojezdem stěžejní při rozhodování o pořízení bateriového vozu.
Podle nizozemských studentů je ale jejich technologie škálovatelná, takže lze na její bázi vyrábět baterie v různých velikostech pro různé typy i značky aut a rychlost dobíjení může být stejně krátká. Nejdřív ale plánují svůj vynález otestovat na trati, a to příští rok v červnu ve speciální kategorii závodu Le Mans – Garage 56, která slouží právě k prezentaci inovativních technologií.
„Samozřejmě že vidíme budoucnost jako elektrickou. Myslíme si, že hodně lidí právě hlavně s těmito časy nabíjení začne jezdit na elektřinu. Ale také doufáme, že tímto inspirujeme studenty, aby se dali na technické učení a dostali se ke strojírenství, protože s jeho pomocí můžete proměnit svět k lepšímu,“ dodává na závěr reportáže SZ Tech manažerka Hieke van Heeschová.