Hlavní obsah

Nizozemci a Renault vylepšili Eco režim. Vidí do budoucnosti a nezdržuje

Podívejte se na nový pomocný systém řízení auta, který vidí do budoucnosti. Vyvinuli ho Nizozemci a Renault.Video: Jan Marek

Ačkoli se zdá, že budoucnost bude patřit elektromobilům, přední automobilky se snaží zdokonalovat i klasická auta. Vylepšený Eco režim předvídající styl jízdy může přesvědčit řidiče, aby ho více používali.

Článek

Takzvaný Eco režim na jednu stranu optimalizuje spotřebu energie i paliva daného auta, na druhou zase ale řidičům často nedovolí zrychlovat tak rychle, jak jsou v některých situacích zvyklí. Jako třeba při vjezdu na dálnici. Řidiči ho proto mnohdy za jízdy vypínají a už ho znovu nezapnou. A to chtějí inženýři Technologické univerzity (TU) v Delftu změnit.

„Náš systém se soustředí na řidiče – na konkrétní osobu. A co pak dělá, je to, že mu umožňuje rychleji dosáhnout požadované rychlosti a udržet ji. To náš Proaktivní Eco režim už dokáže a zároveň udržuje i optimální spotřebu energie, pro kterou byl také původní úsporný mód navržený,“ vysvětluje doktor Niek Beckers z ústavu Kognitivní robotika na TU Delft.

Stačí jedna jízda a mód se naučí, jaký řidič jste

Nizozemští výzkumníci vyvinuli chytrou verzi úsporného módu jízdy, která v podstatě vidí do budoucnosti. Pracovali na ní osm měsíců a nakonec prý vystačí údajně jen s jednoduchým algoritmem. Ten pomocí dat o chování konkrétního řidiče nasbíraných z jediné jízdy a na základě předpokládané trasy předpovídá, kdy i jak moc bude chtít řidič zrychlit a následně „proaktivně“ upravuje možnosti úsporného režimu.

„Auto se vlastně dívá vpřed, když řídíte a pozná, jestli budete přidávat plyn, nebo ne. A když budete, znamená to, že potřebujete větší zrychlení. A co náš systém udělá, je to, že pozmění nastavení vozu tak, že je pro vás snazší zrychlit v kratším čase a pak ho zase změní zpátky,“ dodává doktor Timo Melman, který na stejném oddělení univerzity na novince rovněž pracoval.

„Efekt to má pak takový, že řidiči si uvědomí, jak citlivé auto je, že umí zrychlit dost rychle a přitom vlastně pořád jedou v Eco režimu. Nepoužívá ani víc energie, ale je úsporné, a navíc jim systém pomáhá snadněji udržet nějaký rychlostní profil,“ říká spoluautor chytrého módu.

Na vývoji se podílela i automobilka Renault, do jejíhož modelu Talisman také systém Nizozemci nejdřív zkušebně nainstalovali. Proaktivní Eco režim už rovněž úspěšně prošel testy právě na francouzských silnicích. Dohlížel na něj tým 13 expertů značky, která se rozhodla patentovaný mód aplikovat do svých budoucích aut.

„Proaktivní Eco režim umožňuje úspornou jízdu, aniž by se řidiči cítili omezovaní v možnosti zrychlovat,“ doplňuje Melman.

Oba doktory na Technologické univerzitě v Delftu vedl při výzkumu profesor David Abbink. Na vývoji systému spolupracoval také Xavier Mouton, šéf divize Renaultu pro technologie řízení vozů. Bližší specifikace nového úsporného módu zatím nezveřejnili.

Související témata:

Doporučované