Hlavní obsah

Německý start-up má zakázku na 150 létajících taxi. Jeho akcie ale padají

Podívejte se na létající taxi, které chce do tří let létat pro aerolinky i milionáře.Video: Jan Marek

Německý start-up Lilium se prohlašuje za lídra vývoje létajících taxíků a nyní má dodat více než stovku strojů provozovateli privátních tryskáčů. Přesto je prý ale „prohrávajícím koněm“ v oboru.

Článek

Na délku má 8,5 a rozpětí bezmála 14 metrů. Unese přes tři tuny a v jeho kabině může kromě pilota cestovat i dalších šest pasažérů. Tak vypadá létající taxík start-upu Lilium, který byl ještě donedávna i jedním z favoritů mezi takzvanými eVTOLy – tedy elektrickými, vertikálně vzlétajícími a přistávacími letouny.

Německý start-up už dokonce plánuje i prémiovou verzi pro čtyři cestující, a kvůli rostoucímu zájmu podniků z logistiky má návrh i nákladního modelu.

Reportáž v čele tohoto článku a následně i galerie níže v textu nabízí pohled na tento létající taxík, přesně tedy jeho už pátý prototyp, který pohání 30 rotorů. O šest méně než předchozí model, který měl jako zdroj energie baterii o kapacitě až 1 MW. Ta mu také měla umožnit dolet až 250 kilometrů, a to v letové výšce tří kilometrů, přičemž maximální rychlost tohoto stroje má být asi 280 kilometrů za hodinu.

Pro koho by německý eVTOL měl létat?

Vcelku oslnivé parametry německého eVTOLu jménem Jet už také měly přilákat dva poměrně známé klienty. Loni v srpnu Lilium oznámil podepsání dohody v hodnotě miliardy dolarů s brazilskou aerolinií Azul. Podle té se německý start-up zavazuje k budoucímu dodání a následné údržbě 220 svých strojů letecké společnosti, která je bude provozovat pod svou značkou a pomůže prý i se zajištěním patřičných povolení. Létat by měly v roce 2025.

V roce 2020 firma oznámila plán na získání povolení k provozu v Evropě i USA, kde chce do roku 2025 postavit za 25 milionů dolarů první tzv. vertiport, který by měl v Orlandu na Floridě odbavovat až 20 letů za hodinu.

Z USA pochází i druhý významný zákazník německého start-upu, firma NetJets, která se řadí mezi největší provozovatele soukromých letů na světě. S tou minulé úterý firma podepsala memorandum o zakoupení 150 strojů. V tomto případě se ale do partnerství navíc zapojuje i společnost FlightSafety International, největší světový výrobce simulátorů, vizuálních systémů a displejů pro letecké firmy. Hodnota akcií Lilium v reakci posílila o 41 procent.

+20

Propad akcií a zpráva o „prohrávajícím koni“

Jednalo se ale o jednorázové a výjimečné vzedmutí. Od vstupu německého start-upu na americkou technologickou burzu Nasdaq pomocí fúze (SPAC) s firmou Qell Acquisition jejich cena spíše setrvale klesá. Jenom toto pondělí za jediný den ztratily dalších 34 procent. Důvodem je zpráva analytické společnosti a obchodníka s akciemi Iceberg Research. Ta nejdřív prodala svůj podíl v Lilium a následně vydala zprávu s titulkem „Prohrávající kůň v závodu eVTOLů,“ ve kterém v podstatě shrnuje důvody, proč se firmě dlouhodobě nedaří.

„Zjištění“ firmy Iceberg Research

1) I přes plánovaný dolet 250 kilometrů prý stroje start-upu ani po sedmi letech práce a výzkumu během testů nevydrží ve vzduchu déle než tři minuty. Konkurenční firma Joby Aviation z USA si určila cíl kratší o 10 kilometrů, zato mu ale dostála.

2) Největší obavy expertů budí 30 rotorů německého stroje (dříve jich měl dokonce 36), které údajně ztrácí příliš moc energie při vzletu a přistání, přičemž na samotný let už tolik nezbyde.

3) Lilium se hájí tím, že vertikálními manévry jeho stroj stráví minimum času, což ale podle společnost Iceberg Research není možné, protože letecké úřady regulují i tyto manévry.

4) Německý start-up dál argumentuje tím, že jeho eVTOL budou pohánět baterie o energetické hustotě 320–330 Wh/kg, což je skoro o čtvrtinu víc, než kolika současné lithium-iontové akumulátory disponují. Odkazuje se přitom na společnost Zenlabs, v níž vlastní více než třetinový podíl a která už v roce 2013 nedostála slíbené kapacity svých baterií v případě dodávky pro elektromobily General Motors.

5) Od Lilium se distancuje i Technická univerzita Mnichov, alma mater CEO start-upu Daniela Wieganda, který před jeho založením v roce 2015 neměl s letectvím žádnou profesionální zkušenost.

6) Firma doufá, že letecké úřady její eVTOLu certifikují ke komerčnímu provozu už v příštím roce. Zatímco konkurenční Joby Aviation se stejným cílem má ale za sebou více než tisícovku zkušebních letů, Lilium prý zatím podstoupilo méně než 50 testů.

7) Iceberg Research odhaduje, že německý start-up vyčerpá asi do roku a půl své finance, což potvrzuje i dopis akcionářům z konce února, podle kterého mu zbývá 400 milionů dolarů.

8) Lilium už loni v srpnu oznámilo, že si brazilská aerolinka Azul objednala 220 Jetů v hodnotě jedné miliardy dolarů. Podle zprávy jde ale spíše o „marketingovou“ dohodu. Letecká společnost při ní měla získat levné akcie výměnou za to, že německá firma v ní takto získá obchodního partnera se známým jménem.

9) V pondělí skončilo start-upu půlroční blokovací období od vstupu na burzu prostřednictvím SPAC akvizice, během kterého nemohli dřívější podíloví vlastníci prodat své akcie. Podle firmy Iceberg Research jich tito vlastníci drželi z minulých investic a dohod (jako s Brazilci) okolo 177 milionů v ceně asi 652 milionů dolarů, čili 68 procent celkové hodnoty Lilium.

Doporučované