Článek
Poslední elektrický letoun britské firmy Rolls-Royce nese označení Duch inovace, a i podle odborníků je skutečně neocenitelným přínosem pro budoucí vývoj elektrifikované dopravy.
Výkon elektromotoru stroje je 400 kW, tedy asi 535 koní, a údajně má akumulátor s nejvyšší energetickou hustotou, jaký kdy letečtí inženýři vyrobili. Nabít by prý zvládl až 7500 mobilních telefonů, píše server BBC.
Čtyři překonané rekordy
Duch inovace při své výkonnosti a technologické pokročilosti při zkušebním letu v půlce listopadu pokořil hned čtyři světové rekordy. V průběhu testů dosáhl vůbec nejvyšší maximální rychlosti, a to sice 623 kilometrů v hodině, což je rovnou o 280 kilometrů v hodině víc, než kolik měl předchozí rekordman Extra 330LE s motorem od Siemensu z roku 2017.
Na úseku třech kilometrů potom dosáhl skoro 555,9 kilometru v hodině, tedy o 213 víc, než byl rekord, a na úseku patnácti kilometrů více než 532 kilometrů v hodině, což bylo skoro o 292,8 nad dosud nejvyšší příčkou.
Plně elektrický letoun také nejrychleji vystoupal do 3000 metrů. Přesně mu to trvalo 202 sekund, tedy o minutu kratší dobu, než jakou k tomu potřeboval stroj dříve.
Za zdoláním čtyř rekordů, které už potvrdila Mezinárodní letecká federace (FAI), je právě výkonný elektromotor britského výrobce leteckých motorů. Rolls-Royce tvrdí, že jeho letoun je dokonce vůbec nejrychlejší plně elektrický dopravní prostředek na světě.
O dva kroky vpřed k elektrifikaci nebes
Elektromotory si totiž oproti spalovacím zachovávají plný výkon i při stoupání, což je k lámání uvedených rekordů ideální. Až doteď ale akumulátory, čili baterie měly příliš nízkou energetickou hustotu a vysokou hmotnost na to, aby byla technologie vhodná i pro dálkové lety.
Duch inovace ovšem zvládne i při své velikosti být ve vzduchu přes půlhodiny. Firma Rolls-Royce ho postavila v rámci projektu ACCEL (Accelerating the Electrification of Flight), který si klade za cíl urychlit elektrifikaci letectví, které se rovněž podílí na emisích skleníkových plynů.
Právě výkonnější elektromotory a akumulátory schopné skladovat více energie by mohly vyřešit to, že se pro dálkové lety stále využívají jen tradiční paliva. Mají totiž asi 50krát vyšší energetickou hustotu než nejlepší dnešní baterie.
I tento poměr ale server Engadget ve svém článku upravuje ve prospěch alternativních pohonů. Ve skutečnosti, tedy s ohledem na nedokonalosti a ztráty při spalování v současných motorech, a také při srovnání stejné váhy paliva a stejné váhy baterií, je to totiž asi jen 14krát víc.