Článek
Informace i záběry si můžete i poslechnout a prohlédnout v úvodní videoreportáži.
Brněnský startup World from Space, jak napovídá jeho název, sleduje Zemi z kosmu pomocí družic Evropské vesmírné agentury (ESA). Data ze satelitů Copernicus ale s využitím umělé inteligence přímo i vyhodnocuje a vizualizuje. A jen s 12 zaměstnanci tak monitoruje dynamiku vegetace, vlhkost půdy, městské tepelné ostrovy, znečištění ovzduší i sucho.
Analýzy družicových dat potom v aplikacích jako DynaCrop předává městům i farmářům, aby se mohli adaptovat na změnu klimatu, inovovat zemědělství a třeba optimalizovat hnojení – produktivitu dokážou za nízké náklady zvýšit i o 15 až 20 procent. Jako takový je startup i součástí inkubátoru ESA BIC, který jeho užitečný nápad teď i náležitě odměnil na akci Space2Business v rámci největšího českého festivalu vesmírných aktivit Czech Space Week v Praze.
Národní finalista v klání o 250 000 Kč
World from Space se dostal do finále takzvané Space Startup Pitch Competition čili klání o nejlepší evropský kosmický startup, který měl získat odměnu v objemu až čtvrt milionu korun. Stejně jako celý festival pořádala soutěž agentura CzechInvest a Ministerstvo dopravy ČR.
„Účastnily se jí startupy, to znamená začínající firmy z celé Evropy - buď startupy, které jsou inkubovány v inkubátorech ESA BIC a případně potom startupy, které se účastnily soutěží Evropské kosmické agentury anebo soutěží EUSPA a uspěly v těchto soutěžích,“ vysvětluje Michal Kuneš, programový manažer ESA BIC Czech Republic.
„V pondělí bylo národní finále, ve kterém zvítězil český startup World from Space, a v úterý jsme měli mezinárodní finále, kterého se účastnilo celkem deset startupů z deseti evropských zemí,“ dodává.
Na celoevropské úrovni firma z Brna sice nevyhrála, jejím úspěchem ale bylo už jen to, že zvítězila v národním finále ESA BIG, kterého se účastnilo pouhých devět firem. Inkubátor přitom združuje až 39 tuzemských podniků a je mezi nimi třeba i známá Festka vylepšující u výroby svých kol takzvaný grafen – uhlíkové pletivo využívané pro stavbu družic.
Svého kandidáta takto vybíralo 26 evropských vesmírných inkubátorů, a jak popisuje Kuneš, přidali se i výherci soutěží ESA a EUSPA, takže do finále o pouhých deseti startupech se World from Space dostala v podstatě z výběru stovek podniků.
„Pro nás je to veliký úspěch a je to takové potvrzení od komunity, že má smysl pracovat s vesmírnými daty, která mohou měnit životy každého z nás,“ poskytl pro redakci SZ Tech v krátkém rozhovoru svou reakci na vyhlášení Space Startup Pitch Competition zakladatel a CEO brněnského podniku Jan Labohý.
„Naše firma se zabývá primárně digitalizací zemědělství, kde umožňujeme poměrně levně a rychle optimalizovat třeba hnojení – zemědělci mohou na základě toho, že používají vesmírná data, ušetřit až 40 procent hnojiv,“ dodává.
Letos brněnský startup cílí skoro na dvojnásobný obrat
Přestože World from Space odměnu 250 tisíc korun v mezinárodní soutěži o nejlepší evropský kosmický startup nezískala, v růstu určitě jen tak nezpomalí. O její aplikace s družicovými modely klimatu pro zemědělce je takový zájem, že firma dosud nepotřebovala k růst žádnou investici. Vycházela pouze s vlastním obratem, který loni činil 5,5 milionu korun.
„V letošním roce cílíme na 10 milionů, takže si jdeme takovým organickým růstem. Primárně se opravdu soustředíme na to, co zákazníci potřebují, a nemusíme vymýšlet nic do zásoby. Mezi naše zákazníky v Čechách patří například firma AG Data – velký farm management software. Ale máme podobné softwarové zákazníky na čtyřech kontinentech na světě – i v Jižní Americe, Africe nebo Asii,“ prozrazuje pro SZ Tech dál šéf firmy.
Brněnský startup má podle jeho ředitele a zakladatele globální ambice a do budoucna chce svůj produkt dál škálovat. Jeho cílem je ve světě monitorovat a poskytovat data až pro 100 milionů hektarů orné půdy.
„V tuto chvíli se blížíme zhruba k jednomu milionu, takže máme ještě co dělat. A aby se nám podařilo ten produkt škálovat – tedy vlastně technologicky už je v současné době připravený, ale je potřeba skutečně více nastartovat obchod a marketing, takže do těchto oblastí budeme soustředit naše aktivity v příštím roce,“ doplňuje Jan Labohý.