Článek
Po tradiční dvouleté pauze se opět konal autosalon v Mnichově, kterého se zúčastnilo skoro 750 vystavovatelů ze 37 států, kteří obsadili šest hal, ale i ulice města. Své novinky zde od 9. do 14. září ukazovaly jak evropské, tak i čínské automobilky, a zdaleka nešlo jenom o elektromobily.
Informace a záběry si můžete poslechnout i prohlédnout v úvodní videoreportáži.
Veletrh IAA Mobility 2025 ale ukázal i možnou budoucnost celkové městské dopravy s méně auty, které nahradí nové a úspornější prostředky.
Jeden z takových prostředků byl například koncept futuristického skútru Vision CE z motocyklové divize BMW Motorrad, který by pomocí unikátní konstrukce umožňoval jezdit dokonce bez helmy i páteřního pásu. Má totiž ochranný rám a vlastní bezpečnostní pás.
„To vidíme jako veliké plus, co se týče pohybu v městských oblastech,“ komentuje v úvodní videoreportáži mluvčí divize Veronika Klüpfel.
Nový koncept tak připomíná sériový model BMW C1 představený už před 25 lety – a ve skutečnosti na jeho filosofii také navazuje, ale v moderní interpretaci. Na jeho klec z kovových trubek lze kromě střechy nebo čelního skla instalovat i další příslušenství jako dodatečná světla, ale i sportovní vybavení anebo reproduktory a mixážní pult.
Na využití do města však futuristický skútr Vision CE láká ještě dalším vylepšením.
„A další velký hřeb je samovyvažovací systém, který i mě osobně oslovil a skútru umožňuje kompletně stát na vlastních kolech, i když stojí a nejede,“ dodává Klüpfel.
Jezdec na skútru tak na křižovatce nemusí vyvažovat stroj nohou anebo používat stojan díky gyroskopické technologii. Vision CE je ale zatím jen koncept a BMW Motorrad ještě neoznámil plán sériové výroby.
„Auto“ bez motoru pod kapotou
A co se týče lepšího parkování i pohybu ve městě, novinku ukázal také rakouský startup Wolf eMobility. Jde o úplně nový dopravní prostředek, který je zčásti segway, zčásti skútr a zčásti automobil. Jmenuje se „etu“, váží pouze 400 až 450 kilogramů a hlavně na délku měří jen 1,2 metru.
Etu má totiž jenom dvě kola, v nichž jsou kvůli úspoře místa ukryté motory. Jeho bateriové články jsou o velikosti kufříku, který lze vyjmout a dát nabíjet, třeba když je člověk v práci. Dojezd je přitom 200 kilometrů a do čtyř let se má ještě zdvojnásobit, přičemž maximální rychlost je 90 kilometrů za hodinu.
„Potřebujeme, aby prostředky ve městech byly vysoce obratné. A snažíme se ušetřit místo tam, kde ho nepotřebujeme. Takže v našem vozidle nepotřebujeme místo na motor, nepotřebujeme místo na kabinu. A ve městech lidé jezdí sami, nebo ve dvou, takže nepotřebujete zadní sedadla a nepotřebujete kufr,“ vysvětluje v úvodním videu CEO startupu Wolfgang Podleiszek.
Prototyp etu ukázaný na autosalonu v Mnichově však nebyl fungující vozidlo. Startup Wolf eMobility totiž vznikl teprve loni a pro svůj nápad hledá investory. S tamním výrobcem motocyklů KTM už ale spolupracuje na studii proveditelnosti, aby prokázali, že technologie funguje.
Městská vzdušná doprava
Další cesta, jak ulevit městu od aut a dopravy, je dostat ji do vzduchu. A přestože v tomto ohledu ještě chybí celá infrastruktura od míst k přistávání a dobíjení až po řízení provozu, řada startupů a firem už vyvíjí eVTOLy, čili elektrické letouny s kolmým startem a přistáním. A i v této kategorii se podobně jako u elektromobilů na IAA Mobility 2025 předvedla Čína.
Čínská automobilka GAC tak v Mnichově ukázala například svůj létající taxík Govy AirCab, který je autonomní, pro dva cestující, létá rychlostí 120 kilometrů za hodinu a po nabití uletí 30 kilometrů. Jeho hlavní předností je přitom rychlost za kterou se nabije - na 100 procent za 25 minut a na půlku za 15 minut. Lákavá je i cena 1,6 milionu čínských juanů, čili 4,6 milionu korun. Stroj chce sériově vyrábět od příštího roku a právě cenou poráží i další konkurenci z Číny jako automobilku XPeng, která své eVTOLy také už dlouho vyvíjí a testuje.
„Toto je už naše šestá generace létajícího auta. Interně mu říkáme X2, a má čtyři osy a systém osmi rotorů, které dokážou ve vzduchu udržet dva pasažéry,“ popisuje své stroje Wang Tang, designér Xpeng.