Článek
Virtuální realita neboli VR jako ze sci-fi příběhu Ready Player One, knihy od Ernesta Clinea, kterou zfilmoval v roce 2018 Steven Spielberg, je snem mnoha videoherních a technologických vývojářů.
Informace a záběry si můžete poslechnout i prohlédnout v úvodní videoreportáži.
„Jakou haptiku nosíš? Máš senzory jenom v rukavicích, nebo po celém těle?“ ptá se v taneční scéně jedna z postav druhé, zatímco se jí v digitálním světě dotýká. „Mám X1 bootsuit s mikrovlákny v rozkroku,“ odpovídá druhá postava tentokrát už v realitě, kde lze vidět, že kombinéza, kterou má na sobě, tyto doteky zprostředkovává.
Největší investor do virtuální reality? Zuckerberg
Haptické neboli hmatově-kontaktní prvky, které by hráčům videoher nebo obecně uživatelům jakéhokoliv VR prostředí – třeba i pracovních virtuálních porad – umožnily cítit to, čeho se dotýkají, jsou v cenově přijatelné úrovni ještě hudbou daleké budoucnosti. Vyvíjí a testuje je už ale například i Meta, která se po Facebooku a dalších svých aplikacích zaměřila právě na brýle i rukavice pro digitální svět, nebo startup HaptX. Pořád to jsou nicméně robustní zařízení a vychází na šest až 15 tisíc dolarů.
Pro co nejživější přechod do Zuckerbergova Metaversu či VR prostředí jiných technologických firem je ale klíčový i další vynález ze světa Ready Player One. „Nepotřebujete cíl, když utíkáte na všesměrovém běžeckém pásu s kvadrofonní podložkou citlivou na tlak,“ říká hlavní postava filmu Wade Watts ve stísněném nákladovém prostoru malé dodávky, ve které na popruzích a trenažéru může skrz virtuální svět běžet, kam chce.
Klíčovým dílkem do VR skládačky přispívá i myšák Mickey
Právě tomuto rovněž důležitému předmětu k co nejlepšímu virtuálnímu zážitku však nečekaně věnovala pozornost i další z velkých značek – mediální a zábavní konglomerát Disney. Minulý týden odhalil unikátní všesměrovou podložku, respektive podlahu pro více osob. Nazval ji HoloTile Floor a stejný účel plní jak pro lidi, tak i předměty. Cokoli se na ní může pohybovat jakýmkoli směrem, ale přesto se bude stále vracet do jejího středu.
„Na této všesměrové podlaze mohu chodit, jakýmkoli směrem chci. Automaticky udělá, co potřebuje, aby mě udržela na podlaze. A co je na tom úžasné, je to, že na ní může být víc lidí a chodit nezávisle na sobě. Mohou se procházet ve virtuální realitě a dělat spoustu dalších věcí. Tanečníci mohou dělat své ohromující pohyby. Já ne, ale opravdu dobří tanečníci ano,“ vtipkuje při ukázce podlahy v úvodním videu tohoto článku její vynálezce Lanny Smoot.
Představená šestihranná HoloTile Floor v průměru měří zhruba 1,2 metru a skládá se ze stovek malých keramických dlaždic o velikosti mince. Každá z nich dokáže rotovat v opačném směru, než člověk jde. Ve skutečnosti tak její uživatel zůstává na místě, i když pohybuje nohama a VR brýle mu promítají obraz měnící se podle jeho chůze. Bližší technické detaily ale Disney nesdělilo. Není tak ani jasné, do jaké rychlosti je schopnost funkční a jakou váhu unese.
Dopadne jako vysouvací světelný meč?
Podložka se ještě sériově nevyrábí, a tak nejsou žádné informace o její ceně. Stojí za ní známý designér a vynálezce v sekci zábavních parků, zmíněný Lanny Smoot, který je držitelem více než 100 patentů, z nichž 74 získal za 25 let svého působení v konglomerátu.
Jednou z hraček tohoto inženýra, o které se v médiích mluvilo, je i vysouvací světelný meč z Hvězdných válek z roku 2021, u kterého dosud není zřejmé, jak přesně má fungovat. Disney jej využívá jako rekvizitu při show pro návštěvníky, a vždy než dojde k souboji, je vidět, že jej figuranti vymění za odolnější maketu.