Článek
V úvodní videoreportáži se můžete podívat na Cybercab od Tesly – prototyp robotaxíku, který Elon Musk na tiskové konferenci své automobilky představil v říjnu, a rovnou do něj sám i nasedl a nechal se ještě před svým proslovem kousek svézt. Nebo ho odvezl vzdálený operátor vozu? Ale o tom až později.
Vůz je dvoumístný samořízený elektrický sedan, který nemá volant ani pedály. Bezdrátově nabíjená baterie by po plném nabití měla stačit na 320kilometrový dojezd a Musk navíc na konferenci s názvem We, Robot slíbil lákavou cenovku.
Informace a záběry si můžete poslechnout i prohlédnout v úvodní videoreportáži.
„Posouváme se od samořízení s dohledem k samořízení bez dohledu, kde můžete klidně usnout a probudit se ve svém cíli,“ říká Elon Musk v úvodní reportáži.
„Bude to zachraňovat životy – hodně životů. A také předcházet zraněním. Myslím si, že uvidíme, jak samořídicí auta budou i desetkrát bezpečnější než člověk,“ dodává šéf americké elektromobilky.
„Není to však jen o zachraňování životů a zranění, ale i o tom podívat se na množství času, co lidé v autě stráví. A teď ho dostanou zpátky a stráví ho… no pravděpodobně na mobilech, sledováním filmů, prací nebo čímkoliv chtějí,“ směje se dál.
Výhodnější než autobus a výdělečnější než taxi
Podle Muska by cesty s robotaxíky také měly vycházet levněji než hromadná doprava. Uvedl, že jízda autobusem po městě v Americe stojí dolar za míli, zatímco u Cybercab to bude 30 až 40 centů. A zašel ještě dál. Dodal, že podle odhadů by Tesla robotaxi mohla prodávat za méně než 30 tisíc dolarů, tedy 720 tisíc korun.
„Vaše běžné osobní auto používáte asi 10 hodin týdně z celkových 168 hodin. Takže drtivou většinu času ta auta prostě nedělají nic. Pokud by ale byla autonomní, tak by se mohla používat pětkrát, možná i desetkrát víc. Takže to samé auto by mělo pětkrát, možná i desetkrát větší hodnotu,“ říká v úvodní videoreportáži Musk.
„Řekněme, že je dnes někdo řidič Uberu nebo Lyftu. Takový člověk by mohl spravovat flotilu aut – deseti nebo dvaceti aut. Staral by se o ně tak trochu jako pastýř o své stádo oveček.“
To, že Elon Musk ale často přehání, si umí přiznat už i on sám. Na prezentaci to řekl ve spojení s tím, kdy by jeho robotaxíky – nejdříve v domácí Kalifornii a Texasu – mohly zamířit do provozu. „Jo, někdy bývám s časovými rámci trochu optimistický. Ale bude to v roce 2026. Takže… jo, tak… před rokem 2027! Řekněme to radši takhle,“ smál se miliardář, který o sériové produkci robotaxi mluví od roku 2019.
Nehody i smrt. Tesla mate řidiče, kteří systému plně věří
Jenom týden po těchto slibech ale přišla zpráva, že Americký úřad pro bezpečnost silničního provozu začal vyšetřovat autonomní software Tesla Full Self-Driving. Kvůli čtyřem nehodám, z nichž při jedné zemřel chodec. U 2,4 milionu elektrovozů vyrobených mezi lety 2016 a 2024 bude zjišťovat, jestli systém, který už používají, správně reaguje za snížené viditelnosti – při oslnění kamer sluncem či v mlze.
A přímo od firmy úřad i požaduje, aby změnila komunikaci se zákazníky. Název, ale i označování softwaru jako „autopilot“ je totiž v rozporu s manuály, které přiznávají, že auta stále ještě vyžadují lidský dohled. Oproti konkurenci jako robotaxi Waymo, které testuje Alphabet, mateřská firma Googlu, přitom Tesla ani nepoužívá laserový senzor Lidar.
„Řešení, které máme my, je umělá inteligence a kamery. Takže nepotřebujete žádné drahé vybavení. Modely S, 3, X a Y, které dnes vyrábíme, budou schopné plné autonomie bez dohledu. V Texasu a Kalifornii už příští rok,“ uvedl Musk.
Řídit bude i Muskovy „levné“ humanoidy
Totožný software přitom využívá i humanoidní robot Optimus, kterého Tesla vyvíjí už čtyři roky a také ho ukázala na říjnové konferenci We, Robot, kde už dokonce rozléval i drinky. Ten by měl jednou autonomně pracovat v továrnách, ale i domácnostech. U něj Musk sliboval cenu do 20 tisíc dolarů (méně než půl milionu korun) a uvedení na trh během příštího roku.
Firma přitom na svém webu zveřejnila, že nabízí pozici softwarového inženýra, který jí má pomoct vyvinout teleoperační systém, s jehož pomocí se budou lidští operátoři moci vzdáleně připojit na robotaxíky a právě i humanoidní roboty.
Vzdálené ovládání už Tesla měla pravděpodobně zajištěné i na říjnové konferenci, aby roboti Optimus opravdu zvládli míchat drinky a bavit hosty. Teleoperační systém pro ostrý provoz robotaxíků bude ale určitě složitější. A i když tak nově vypsaná pozice neobjasňuje, zda rozšíří už existující teleoperační tým, nebo začne od začátku, tak je tento inzerát důležitý.
Zaprvé potvrzuje, že Tesla opravdu chce robotaxíky Cybercab v ostrém provozu, a zadruhé vyvrací její předchozí tvrzení o plné samořiditelnosti elektroaut. Stejně jako konkurenční Waymo v rizikových a komplikovaných situacích spoléhá na lidský dohled.