Článek
Průhledný notebook či nové smartphony s umělou inteligencí, které dokážou ovládat i auto jen pomocí očí uživatele, představila technologická redakce Seznam Zpráv v článku i videu hned v úterý. A přidala i text a záběry k první živé premiéře chytrého prstenu od Samsungu, který předehnal konkurenční Apple a na výnosném trhu wearables by se mohl opět vrátit na špici. Firma uvedla i nový supervýkonný čip do mobilů a počítačů zrychlující AI a zvyšující počet lidí, kterým může pomáhat najednou.
Největší veletrh mobilních technologií MWC 2024 v Barceloně ale ukázal i různé koncepty nebo rovnou prototypy zařízení, jež sice lidé v běžném životě jen tak ještě neuvidí, postupně si ale klestí cestu skrze regulační úřady nebo rozšíření na pracovní trh a do, či spíše na ruce uživatelů. Řeč je třeba o virtuální recepci, ohýbacím mobilu na zápěstí, elektromobilu od výrobce spotřební elektroniky Xiaomi nebo létajícím autě.
Virtuální recepční – i na více místech zároveň
Už v předvečer akce, kdy bylo otevřeno pouze novinářům, upoutala jejich pozornost obří bedna, ve které jakoby reálně byl ředitel firmy, která ji vyrobila a podle níž má své jméno – Holobox. CEO společnosti Holoconnects Andre Smith odpovídající na dotazy redaktorů byl však jen hologram – ve skutečnosti se nacházel v Nizozemsku.
Živý přenos zprostředkovaly klasicky mikrofony a kamery a podle jeho výrobce by se vynález mohl využít jako náhrada recepčních hotelů a jiných budov v nočních hodinách, kdy tam pracovník nemusí být přítomen fyzicky a zároveň může obsloužit více poboček. Stejně by mohl být v obchodních centrech místo mnoha stánků a prodejci by se v nich mohli střídat nebo jich obsluhovat víc zároveň. Obrazovka může být i dotyková a interaktivně ukazovat produkty nebo přehrávat už přednahraný obraz, nikoli tedy živý přenos.
„Jak víte, 90 procent komunikace je řeč těla. A při skupinových mítincích vidíte jen tuto část. Takže postrádáte dost velkou a podstatnou část těla, když chcete o něčem informovat. Takhle můžete mít plnohodnotnou konverzaci s někým, kdo je tu v životní velikosti,“ vysvětluje na videu výše zástupce firmy Jurriën Spoelstra, který v něm ukazuje, že při běžných videohovorech je vidět pouze od pasu nebo ramen nahoru.
Holobox má 86 palců, tedy 218 centimetrů, velkou průhlednou 4K LCD obrazovku, a přestože se na ní obraz člověka promítá klasicky ve 2D, její podsvícení vytváří prostorovou iluzi jakoby 3D hologramu a při pohledu zepředu dělá prostorový dojem.
Chytrý telefon, který lze omotat jako náramek
Nadšené obecenstvo si na MWC 2024 v Barceloně zajistila i americká Motorola, patřící do čínského Lenova, které představilo svůj průhledný notebook. Jeho dceřiná firma z USA ukázala zase koncept flexibilního smartphonu s ohebným displejem. Poprvé jej odhalila už koncem loňského roku na konferenci Tech World 2023, teď si jej ale mohli zájemci poprvé vyzkoušet naživo.
Chytrý telefon, který lze omotat kolem zápěstí, jak ukazuje další video tohoto článku, má displej o úhlopříčce 6,9 palce, tedy 17,5 centimetru. Část obrazovky lze využít po ohnutí jako stojánek, čímž se zobrazovací plocha zmenší na 4,6 palce, což operační systém Android pozná a přeskládá podle toho i aplikace. Lze jej ale používat i v „rovné“ poloze nebo si jej dát okolo ruky, firma ve videu i nabádá budoucí uživatele, aby zařízení nosili.
Přesné technické parametry ale Motorola na španělském veletrhu nesdělila. Pořád jde podle ní o koncept, který má ukázat možnosti využití v praxi. Kdy a za kolik jej bude možné pořídit, rovněž není stále jasné.
Další výkonný elektrovůz z Číny – první od výrobce mobilů
Čínská společnost Xiaomi si také v Barceloně ukrojila řádný díl pozornosti. Kromě nových modelů smartphonů a tabletu ukázala i nový elektromobil – svůj vůbec první. Opět se tak ukazuje, že Asie poráží USA. Tento týden vyšlo totiž najevo, že Apple, který o vlastní auto do zásuvky také usiloval, od jeho vývoje upustil a rozpustil i oddělení, které na něm pracovalo.
Plně elektrický model Xiaomi SU7 je prvním krokem firmy z Číny k tomu, aby se stala jednou z předních světových automobilek. A to už evropské i americké značky děsí jiná stáj z Čínské lidové republiky – BYD, která tento týden vystavuje své vozy i na autosalonu v Ženevě, kde je chválí novináři západních motoristických časopisů.
Elektromobil čínského výrobce smartphonů se podle zástupců podniku může objevit v Evropě už do dvou let. Cenu ještě nezveřejnil. Je ovšem vybavený kamerami, senzory, a má i Lidar, a tak by měl po dálnicích a v budoucnu i ve městech jezdit autonomně.
Jak lze vidět v dalším videu tohoto článku, jde o sedan se splývavou zádí o délce skoro pěti metrů a třímetrovém rozvoru. Ve výbavě může mít buď jeden elektromotor s výkonem 220 kW (295 koní) nebo dva s celkovými 495 kW (664 koní). A co se týče baterie, varianty jsou 73,6 kWh a dojezd 658 kilometrů nebo 101 kWh a 800 kilometrů. Xiaomi ale vyvinul také vlastní trakční baterii typu CTB o teoretické kapacitě až 150 kWh, se kterou by to bylo až 1200 kilometrů.
Elektromobil, se kterým člověk přeletí zácpu – možná
A na závěr se na MWC 2024 ukázal i prototyp létajícího auta od Alef Aeronautics. Redakce SZ Tech už loni v srpnu psala o tom, že firma získala pro svůj Model A povolení od amerického regulačního úřadu FAA k testovacímu letu, a ukázala stroj také v reportáži.
Společnost přitom vznikla teprve v roce 2015 a věří, že první modely bude mít v provozu už příští rok. Tvrdí, že vyřeší zácpy na silnicích, odborníci ale zase oponují, že jakmile řidiči vzlétnou, stejný problém nastane ve vzduchu a zůstává otázkou, jak to bude s řízením provozu tam a jaké oprávnění či průkaz budou muset řidiči mít.
Létající auto Model A by každopádně mělo být na elektřinu a firma Alef Aeronautics uvedla, že v budoucnu by mohlo používat i vodík. Trik je v tom, že pod karoserií má skrytých osm rotorů a v momentě, kdy to bude potřeba, se vertikálně jako eVTOL může vznést do vzduchu, tam se překlonit – kabina řidiče gyroskopicky zůstane ve stejné poloze, a pokračovat horizontálně v cestě jako létající stroj. Využívat má lithium-polymerovou (LiPo) baterii, která nabídne dolet téměř 180 kilometrů.
Kalifornská společnost ještě řeší cenu vozu. Ta podle dřívějších odhadů měla být 300 tisíc dolarů, zhruba sedm milionů korun. Brzdou by ale kromě chybějícího systému řízení letového provozu nebo potřebné certifikace řidičů mohlo být i to, že elektromobil je v pojízdné verzi zatím klasifikován jako „pomalé vozidlo“ čili nepřekračující 40 kilometrů za hodinu. Rychlost ve vzduchu ani výška letu známy nejsou.