Hlavní obsah

Jak v roce 2024 pokročili humanoidní roboti. Chodí v továrnách i mezi lidmi

Jak za rok 2024 pokročili humanoidní roboti. Chodí v továrnách i mezi lidmi.Video: Jan Marek

Poslední roky se nesou ve znamení rychlého vývoje umělé inteligence. Ta kromě chatbotů pomáhá i pohánět humanoidní roboty, kteří pracují v průmyslu, ale cílí i na domácnosti. A jak si zatím stojí?

Článek

„Zopakujte mi ještě, kdo že je nepřítel?“ ptá se policejní psycholog Peter Silberman v jedné scéně z kultovního filmu Terminátor. „Počítačový obranný systém vybudovaný pro SAC-NORAD od firmy Cyberdyne Systems,“ odpovídá mu Kyle Reese, jedna z hlavních postav a syn Johna Connora.

Informace a záběry si můžete poslechnout i prohlédnout v úvodní videoreportáži.

I když obavy, že umělá inteligence až moc zrychluje, zazněly už i v reálném světě a v platnost dokonce vešly i regulace, které tomu mají zabránit, tak na budoucnost jako z filmů Terminátor, kde Skynet zaútočil na lidstvo, snad nedojde. Letošek byl ale pro AI v různých směrech přelomový a tak není od věci zkontrolovat, jak v roce 2024 pokročili i humanoidi - roboti s lidskými rysy, které „pohání“ právě umělá inteligence.

„Kde je?“ - „Bude to chvíli trvat. Pokud chcete počkat, tamhle je lavice,“ říká v další scéně jiný policista Terminátorovi, kterého hraje slavný Arnold Schwarzenegger. „Já se vrátím,“ odpovídá stroj maskovaný jako člověk.

Nejlepší humanoidi, kteří se letos prezentovali

Podobnou hrůzu jako na kostru obnažený Terminátor T-100 mohla budit nová verze stroje Atlas, kterou v dubnu odhalila známá firma Boston Dynamics z USA. V prvním videu je pohozený na zemi a následně se zvedá tak, že se až o 180 stupňů protáčí v kloubech, trupu i krku, čímž firma ukázala, jaký pokrok udělala od premiéry robota v roce 2013. A přidala i  video, jak z regálů autonomně přeskládává autodíly. Měli by ho testovat v továrnách mateřské firmy Hyundai, za partnera mají ale třeba i DHL.

„Boston Dynamics už má produkty jako robota Stretch, který má kola a vykládá kamiony, nebo Spot, který má čtyři nohy a prozkoumává areály. Humanoid je nejtěžší aplikace,“ komentuje robota pro SZ Tech docent Matěj Hoffmann z katedry kybernetiky Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze.

Elektrifikace slavného robotického akrobata

Model Atlas 2.0 už není hydraulický, ale plně elektrický. Povytáhl se o 25 centimetrů na 1,75 metru, přibral ze 47 na 80 kilogramů a z ostatních humanoidů v tomto souhrnu je nejrobustnější. Na centimetr výšky připadá 0,45 kilogramu.

Foto: Seznam Zprávy

Jak robustní jsou modely humanoidů?

V rovnováze i flexibilitě stroji pomáhá nová technologie kloubů, přesněji aktuátorů, s kterou zvládne i komplexnější pohyby než lidé. A má být i chytřejší. Jeho ruce pracují nezávisle na sobě pomocí nového softwaru s AI. S tím i lépe predikuje vlastní pohyb, což dál zvyšuje jeho stabilitu. A s daty z hloubkových senzorů, které neustále snímají i analyzují okolí, má rychleji řešit nečekané potíže. Více toho firma stále nezveřejnila.

„Předchozí modely byly hydraulické, a to byli asi nejlepší roboti, co se pohybu týče - nejvíc toho předvedli. Ten elektrický zatím tyhle věci neukazuje, protože má jinou power density (pozn. red. měrný výkon), a ještě uvidíme, kam to v tomhle tom ohledu dotáhne, ale je to určitě krok k lepší nasaditelnosti,“ dodává Matěj Hoffmann v úvodní videoreportáži.

Robot, který bude mít „mozek“ od OpenAI

Další humanoid, který byl letos teprve odhalen, už ale také udělal znatelný krok vpřed, je 02 od jiné americké společnosti Figure AI. Tu založili teprve v roce 2022, hned loni však přišla s prototypem 01 a v tomto roce už i s druhým modelem 02, a přilákala řadu klíčových investorů.

Firma OpenAI, průkopník v umělé inteligenci, vyvíjí pro stroj jeho software, který má s mikrofony a reproduktory mluvit s lidmi a poslouchat je. Do startupu investovaly také firmy Microsoft, LG, Samsung, Amazon, IntelNvidia. Ocenily jej na dvě miliardy dolarů.

Model 02 zůstal vysoký 167 centimetrů, ale oproti 01 přibral deset kilo na celkových 70 kilogramů a třikrát zvýšil výpočetní kapacitu s AI rozhraním, což mu podle Figure AI umožní úkoly plnit autonomně. Okolí analyzuje pomocí šesti kamer. A v současnosti ho testují v továrně BMW v USA.

„Podobně jako u ostatních je pořád ještě pomalý, jakoby ťapká a nedá se to srovnávat s rychlostí, kterou by měli zaměstnanci v továrně, takže za mě je to pořád ještě proof-of-concept - taková show. Efektivita, která je potřeba a čekali bychom ji, tam není. Evidentně má podporu od investorů, tak uvidíme, jak budou schopni projekt zrychlit a zefektivnit,“ popisuje dalšího robota znovu Hoffmann z FEL ČVUT.

Přidal se i německý startup se svým robotem

A do rozjetého vlaku s humanoidy letos přistoupil i startup ze sousedního Německa - Neura Robotics založený v roce 2019. Letos v srpnu odhalil video svého prototypu 4NE-1, kde zvládá úkony od stěhování krabic po žehlení. Dokáže to prý autonomně nebo i na vzdálené ovládání. Podnik informoval o vývoji robota už v září 2022.

Německý stroj má 180 centimetrů, 80 kilogramů a vyměnitelné paže, což má rozšířit spektrum úkolů, na které jej lze využít. Má přitom využívat platformu Isaac od Nvidie, která obsahuje i generativní modely s AI. Přístup k ní mají právě i Figure AI a Boston Dynamics. K orientaci v prostoru má 3D senzory. O testech v provozu se zatím neví, startup ale v září sdílel nové video s domácími pracemi včetně praní, kam zřejmě cílí.

„O Neura Robotics nevím nic speciálního. Je tedy geograficky zajímavé, že není ani z Ameriky ani z Číny. Za mě je to opět jeden z humanoidů, který přemisťuje věci na videu, ale určitě bych ho raději viděl naživo, abych ho mohl posoudit,“ uvádí Matěj Hoffmann s tím, že na robotických konferencích pro vědce i veřejnost se představují jiné firmy, které netíhnou k PR videím a akcím, a jeho kolega je popisuje v závěru článku.

Humanoid od výrobce nejznámějších elektroaut

A na domácnost cílí v konečné vizi také Elon MuskTeslou a jejím strojem Optimus, který má ze všech nejnižší poměr výšky a váhy. Měří 1,7 metru a váží 56 kilogramů.

Jeho vývoj oznámili v srpnu 2020 a jen o rok a měsíc později odhalili prototyp. Letos v říjnu už robot, kterého automobilka testuje ve své továrně i kancelářích, chodil na tiskové konferenci i mezi návštěvníky, a dokonce míchal drinky. A i když bylo jasné, že ho zatím ovládají vzdáleně, firma slibuje plnou autonomnost, které chce dosáhnout jen s kamerami, palubním počítačem a umělou inteligencí, co má zajistit i samořízení u jejích elektroaut a robotaxíků.

Musk přitom slibuje cenu, která se zdá jako nesplnitelná, a to do 20 tisíc dolarů, tedy méně než půl milionu korun, a sériovou produkci do roku 2026.

„Tím, že je od Tesly, se od něj dost očekává, naživo jsem ho ale nikdy neviděl a je to za mě stále na úrovni toho, že se něco vyvíjí a dělají se o tom tiskové konference. Tesla má přístup, že mají inteligenci, která dokáže řídit auto, postaví robota a zkusí použít větší část tohoto mozku na něj. To je za mě diskutabilní přístup,“ komentuje znovu Hoffman pro SZ Tech.

„Myslím, že humanoid je jiný projekt, který je mechatronicky náročnější než auto a ta inteligence je také náročnější než pro auto. Takže mi přijde trochu naivní zrecyklovat to, co funguje v autě a použít to na robota, ale je možné, že to nějak hrubou sílou utlučou,“ říká český odborník.

„Já bych tímhle přístupem ale nešel. Pro mě jsou důvěryhodnější firmy, které jdou od robotiky a berou si na palubu umělou inteligenci,“ dodává.

Humanoidi v tomto žebříčku unesou od 10 do 25 kilogramů a pohybují se přibližně rychlostí lidské chůze. Sdílená videa i prezentace je ale i podle českých odborníků nutné brát s rezervou. Jsou za nimi hodiny záznamů a pokusů i práce ve střižně s cílem, aby co nejlépe působila na média, veřejnost a hlavně  investory.

Kdy humanoidy uvidíme a kolik budou stát?

„Četl jsem predikce o velikosti trhu a že humonoid bude nejčastější stroj na planetě v roce 2050. Byl bych ale určitě mnohem střízlivější. U autonomních aut se v roce 2017 mluvilo o tom, že za dva roky budou všude a pořád hromadně nasazena nejsou. S humanoidy bych byl minimálně stejně opatrný,“ říká Hoffmann.

„AI funguje skvěle v softwarovém, virtuálním světě a myslím, že tam nahradí lidi dřív - převezme stereotypní práce. Ale u práce člověka u výrobní linky nebo v péči o staré lidi je to prostě mnohonásobně těžší. A to, že vezmeme AI, která si přečetla internet a viděla nějaká videa, tak odsud se dostat k aplikaci v reálném fyzickém světě, to je opravdu oříšek, který podle mě tyhle firmy trochu podceňují,“ dodává.

Doporučované