Hlavní obsah

Proč mne pronásleduje ta reklama? Google dá lidem nahlédnout pod pokličku

Foto: foto: Google, koláž: Pavel Kasík

Google oznámil na vývojářské konferenci Google I/O novinky v oblasti soukromí a bezpečnosti uživatelských účtů.

Podle čeho vám Google nabízí reklamy? Již brzy si zjistíte, co si o vás vyhledávač myslí a podle kterých zájmů či „odvozených vlastností“ na vás inzerenti cílí reklamy. Firma ukázala i další novinky, ne všechny budou pro Česko.

Článek

„Do všech našich produktů zabudováváme pokročilé nástroje, které chrání uživatele před kybernetickými útoky,“ uvedla viceprezidentka Google Jen Fitzpatricková na konferenci Google I/O.

Jako příklad uvedla i válku na Ukrajině, kterou provází velké množství kyberútoků. „Pomohli jsme ochránit více než 180 ukrajinských stránek před kyberútoky.“

Foto: Google

Viceprezidentka Jen Fitzpatricková na konferenci Google I/O 2022 v kalifornském Mountain View.

Každoroční vývojářská konference Google I/O je primárně určena pro programátory a technologické nadšence. V úvodní prezentaci (tzv. keynote) však firma vždy prezentuje ty nejdůležitější věci, které chce předat veřejnosti. Letos kladl Google hlavní důraz na soukromí a bezpečnost.

Firma chce zjevně ukázat, že bere tuto oblast vážně, a nejspíše by ráda napravila reputaci po letošní pokutě za obtížné nastavování soukromí.

„Soukromí je osobní a bezpečnost je pro každého trochu jiná. Proto jsou naše nástroje ochrany soukromí a zabezpečení snadno přístupné, sledovatelné a ovladatelné,“ píše Google na svém blogu. Představil několik novinek, přičemž nejzajímavější je z pohledu českého uživatele nové „centrum reklam“.

Cílení reklam tajemství zbavené

Reklamy jsou hlavním zdrojem příjmů společnosti Google. Ve fiskálním roce 2021 generovaly reklamy Googlu přes 250 miliard dolarů (cca 6 bilionů korun). Právě svými cílenými reklamami si Google získal přízeň inzerentů z celého světa.

„Nikdy neprodáváme vaše osobní data,“ zdůraznila Danielle Romainová, viceprezidentka Google. „Ani nepoužíváme data, která u nás máte uložená na Gmailu nebo Google Drive, k cílení reklam. Nikdy nepoužíváme citlivé informace o vašem zdraví, náboženství nebo sexuální orientaci. Tečka,“ doplnila.

Při zadávání reklamy může inzerent zvolit, komu se zobrazí. Vybírat může dle věku, lokace, genderů, ale i zájmů, historie a dalších pokročilých charakteristik. Z pohledu uživatelů je však takové cílení často nepochopitelné a neprůhledné.

To by měl vyřešit nový plánovaný nástroj „My Ad Center“, který by se měl veřejnosti otevřít ještě tento rok. „Plánujeme to jako globální nástroj,“ odpověděl produktový manažer David Temkin na otázku SZ Byznys, zda bude tento nástroj dostupný i pro české uživatele.

Foto: Google

Ukázky z nového nástroje, který ukazuje uživateli detaily jednotlivých reklam

V nástroji uvidíte přehled všech reklam, které jste v poslední době viděli. U každé si budete moci zobrazit informace o jejím zadavateli, ale také detaily o tom, na koho tato konkrétní reklama cílí. Možná se vám zobrazila proto, že žijete v Brně a je vám 20 až 40 let. Ale možná si inzerent naklikal, aby se ta reklama ukazovala výhradně „ženatým mužům, kteří se zajímají o automobily a mají vlastní dům“.

Takové informace jsou „odvozené“ neboli inferované. Google je získává podle vaší historie. V nové aplikaci se můžete podívat, co si o vás Google odvodil. A můžete mu dokonce říci, že si to odvodil špatně a opravit to. Něco podobného nabízí i Facebook a nedávná studie ukázala, že ne vždy se mu daří zájmy odvodit správně. Budeme si tedy moci ověřit, jak úspěšný je u odvozování zájmů Google.

A samozřejmě, jako je to možné už dnes, si uživatel bude moci vypnout veškeré cílení reklamy. V takovém případě se mu bude ukazovat reklamy cílená obecně (například dle lokality nebo ročního období), nikoli na základě jeho vlastností a zájmů.

Ochrana před phishingem a krádeží karty

Kromě tohoto nástroje Google ukázal i několik dílčích vylepšení, které mají společného jmenovatele – ochrana před podvody na internetu. Jde například o nástroj pro snadné odeslání žádosti o odstranění webové stránky, která zveřejnila vaše soukromé údaje.

Google také opět zvyšuje tlak na uživatele, aby si zapnuli dvoufaktorové ověření účtů. To totiž podle nich výrazně snižuje riziko neoprávněného přístupu k vašemu účtu.

Zajímavou novinkou je tvorba jednoúčelové virtuální platební karty přímo pro konkrétního prodejce. Tuto funkci už nabízejí některé banky, ale Google ji chce implementovat přímo do prohlížeče Chrome.

Foto: Google

Možnost vytvoření virtuální karty na počkání bude přímo v prohlížeči Chrome.

„Při zadávání platebních údajů v e-shopu pomocí automatického vyplňování přidají virtuální karty další úroveň zabezpečení,“ uvádí Google v tiskové zprávě. „Skutečné číslo vaší karty totiž nahradí vygenerovaným virtuálním číslem.“ Prodejce tak nemůže zneužít vaši kartu, protože se k jejímu číslu nikdy nedostane. Uvidí jen kartu určenou pouze pro něj.

„Virtuální karty budou v USA zavedeny pro karty Visa, American Express, Mastercard a všechny karty Capital One od letošního léta,“ uvedl Google. Zatím není známo, kdy by tato funkce mohla být k dispozici i ve zbytku světa.

Uživatele on-line kancelářského nástroje Google Docs (a Google Workspace) pak potěší příjemná maličkost: všechny odkazy vložené do dokumentů budou nově ověřovány a případně blokovány, pokud by cílová stránka obsahovala phishing nebo malware.

„Všechny phishingové útoky mají stejný cíl: dostat se na váš účet. Odborníci se shodují, že nejlepší ochrana je vícenásobné zabezpečení. Hodně lidí se ale obává, že je to zbytečně složité a nepohodlné. Proto jsme vytvořili systém, kde je potvrzení identity otázkou jednoho kliknutí na vašem telefonu. Už žádné zadávání šestimístného kódu.“ Podle ní je cílem Googlu budoucnost, ve které se můžete přihlásit bez nutnosti zadávat heslo.

„Dnes už není počítač jen u vás doma. Je také ve vašem autě, ve vaší kapse nebo na vašem zápěstí. Udržet tato data v bezpečí a synchronizovaná je velká výzva,“ říká Fitzpatricková. Podle ní je klíčem lokální zpracování dat, což minimalizuje individuální datovou stopu. Další technikou je deindentifikace dat a jejich anonymizace. Třetí klíčovou částí tzv. „protected computing“ je pokročilé šifrování end-to-end.

Související témata:

Doporučované